تغییر در مبارزه با تروریسم عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت


«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در آخرین سخنرانی خود در باب «امنیت ملی» به طور تلویحی به جانشین خود هشدار داد که تغییر در روند مبارزه با تروریسم ممکن است عواقب وخیمی در پی داشته باشد.

به گزارش عرصه به نقل از سی اِن اِن، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در آخرین سخنرانی خود پیرامون «امنیت ملی» ضمن تأکید مجدد بر استراتژی مبارزه با تروریسم، به طور تلویحی به جانشین خود هشدار داد که اِعمال هرگونه تغییر در این روند ممکن است عواقب وخیمی به دنبال داشته باشد.

باراک اوباما که پیشتر علیه بکارگیری شکنجه به منظور کسب اطلاعات اخطار داده و برای تعطیلی زندان گوانتانامو تلاش کرده بود، با اشاره به وعده های انتخاباتی «دونالد ترامپ» در دوران رقابتهای ریاست جمهوری هشدار داد که بازگشت به اینگونه اقدامات به امنیت ملی آمریکا لطمه می زند.

اوباما طی سخنرانی خود در پایگاه هوایی «مک دیل» در مرکز فرماندهی ایالت فلوریدا گفت که پایبندی به حاکمیت قانون در طولانی مدت یک ضعف بشمار نمی رود،‌ بلکه این بزرگترین نقطه قوت ماست.

وی در ادامه افزود که هدف اصلی تروریستها آن است که با تهدید ما را به تغییر ماهیت و سرشت خود و دموکراسیمان وادارند و واقعیت آن است که مردم و ملتها تحت شرایط آکنده از ترس، تصمیمات خوبی نمی گیرند.

اوباما در دفاع از ممنوعیت اِعمالی خود بر شکنجه گفت که هرگز کسی به من نگفته است که دستیابی به اطلاعات مفید، شکنجه را توجیه می کند. وی همچنین زندان گوانتانامو را «لکه ننگی بر دامن افتخارات ملی آمریکا» خواند.

گفتنی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا در جریان رقابتهای انتخاباتی خود مدعی شد که رهیافتی تهاجمی تر برای مبارزه با تروریسم اتخاذ خواهد کرد؛ از جمله بکارگیری مجدد فنون شکنجه همچون غرق کردن مصنوعی در بازجویی ها و ممنوع کردن ورود مسلمانان به آمریکا. وی همچنین گفت که انتقال افراد مظنون به اقدامات تروریستی به زندان گوانتانامو را از سر خواهد گرفت.

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا همچنین اذعان کرد که خطر تروریسم یک خطر طولانی مدت است و اظهار داشت که «این تهدید ادامه خواهد یافت» و طرحی پایدار برای مقابله با آن ضروری است. وی در ادامه گفت که «آمریکا باید یک استراتژی هوشمندانه را تعقیب نماید».

با این حال، رئیس جمهور آمریکا تصدیق کرد که جنگ علیه تروریسم- دستکم در چارچوب مأموریتهای جنگی سنتی- پایانی رضایتبخش نخواهد داشت.



دیدگاهها بسته شده است.