طرح «پاییزه کتاب» در گفت‌وگو با کتابفروشی‌های برتر طرح

به گزارش عرصه، محمود کلاهدوز، مدیر کتابفروشی رشد اهواز در خصوص اختصاص یارانه خرید کتاب از طریق کتابفروشی‌های سراسر کشور به خریداران کتاب، گفت: اجرای طرح‌های «کتابفروشی به وسعت ایران»، «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» علاوه بر رونق کتاب موجب پدید آمدن موج اعتماد و امیدواری در کتابفروشان سراسر کشور شد.

او بیان کرد: پایان یافتن اعتبار در نظر گرفته شده برای کتابفروشی ما در روزهای ابتدایی طرح به یکی از دغدغه‌های اساسی ما تبدیل شده بود که با پیگیری های صورت گرفته این رقم افزایش پیدا کرد و توانستیم جوابگوی اهالی کتابخوانی که می خواستند کتاب های خود را با استفاده از طرح «پاییزه کتاب» بخرند، باشیم.

کلاهدوز ادامه داد: اطلاع‌رسانی وسیعی در خصوص تمدید اعتبار کتابفروشی«رشد» انجام شد که به دنبال خود سیل عظیمی از مردم را به کتابفروشی ها سرازیر کرد به گونه ای که نمی توانستیم کتابفروشی را تعطیل کنیم. تمدید اعتبار کتابفروشی ما، شور و ذوق و جنب و جوش وصف ناپذیری در کتابفروشی ما ایجاد کرد و همه ما جان تازه ای گرفتیم.

***

ابراهیم فرازمند، مدیر کتابفروشی فرازمند رشت نیز با بیان اینکه طرح پاییزه کتاب، کتابفروشی‌ها را از روکود خارج کرد، گفت: این طرح‌ها به مردم یاد داد که با برنامه‌ریزی کتاب بخرند و کتاب بخوانند. به گونه ای که عده ای  کتاب های مورد نیاز خود را قبل از اجرای طرح، انتخاب می‌کنند تا با شروع طرح آنها را خریداری کنند؛ به عبارتی همه درگیر کتاب می شوند.

او  با بیان اینکه کتابفروشی ما تاکنون رتبه سوم پرفروش ترین کتابفروشی بر اساس کتاب را از بین ۳۱ استان کشور کسب کرده است، گفت: طرح پاییزه کتاب اتفاق بزرگی در تاریخ کتاب ایران است که توانسته کتابفروشی‌ها را از دوران افول خارج کند.

مدیر کتابفروشی فرازمند رشت تاکید کرد: استقبال مردم از طرح پاییزه کتاب نشان داد که صدهزار تومان برای هر فرد کافی  نیست و این مبلغ باید با توجه به استقبالی که از چهار دوره اجرای این طرح صورت گرفت، افزایش پیدا کند.

فرازمند ادامه داد: با اجرای طرح «پاییزه کتاب» جریانی شکل گرفت و همه با شور و ذوق به سمت کتاب آمدند. در سال‌های اخیر به دلایل مختلف با ریزش مخاطب کتاب روبه‌رو بودیم اما با اجرای این طرح به عنوان یک محرک قوی کتابخوان‌ها دوباره به سمت کتاب آمدند.

***

سیدشهاب‌الدین انوری، مسئول کتابفروشی«نمایشگاه کتاب کودک» تهران نیز استقبال مردم از اجرای طرح «پاییزه کتاب» را بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: تمرکز اصلی کتابفروشی ما بر روی کتاب‌های کودک و نوجوان است که با تخفیف ۲۵ درصدی در این طرح ارائه می شود.

او با بیان اینکه مشتری‌ها به محض اطلاع از تخفیف طرح «پاییزه کتاب» تعداد خریدهای خود را افزایش می‌دهند، گفت:  طرح‌های حمایتی از کتابفروشی‌ها در  کتابفروشی‌ها شور و ذوق کم نظیری ایجاد کرده است و آنها را در دوران رکود به ادامه فعالیت امیدوار کرده است.

انوری ادامه داد: این طرح‌ها فرصت مناسبی برای کتابفروشی ها فراهم می کند تا مشتری های دائمی و ثابت برای خود فراهم کنند. به این صورت که بازه زمانی دو ماه، از زمان ثبت نام تا اجرای طرح فرصت خوبی برای به روز کردن کتاب های کتابفروشی ها فراهم می کند. کتابفروشی ها باید کتاب‌های پرفروش و پرمخاطب را شناسایی و در سریع ترین زمان ممکن آنها را به دست مشتری های خود برسانند تا ارتباط آنها با مخاطبان حفظ شود.

مسئول کتابفروشی «نمایشگاه کتاب کودک» تهران بیان کرد: تعدادی از مخاطبان در هنگام خرید از زمان اجرای طرح‌های بعدی پرس و جو می‌کنند که این امر نشان از رضایت آنها از میزان تخفیف در نظر گرفته‌شده دارد. بنابراین امیدواریم دوره‌های بعدی این طرح همچنان به قوت خود باقی بمانند و در  اسفندماه عیدانه کتاب را در کتابفروشی‌ها اجرا کنیم چرا که معتقدم این طرح‌ها نباید مقطعی باشد تا اثرگذاری خود را از دست دهد.

***
کریم فریسات، مدیر داخلی «نمایشگاه و فروشگاه محام» با بیان اینکه مردم مشتاق خرید کتاب در طرح «پاییزه کتاب» هستند، گفت: اعتبار کتابفروشی ما در روزهای آغازین و ابتدای طرح به پایان رسید و همه منتظر تمدید اعتبار بودند تا بتوانند کتاب های مورد نیاز خود را خریداری کنند.

او بیان کرد: کتابفروشی ما علاوه بر تخفیف طرح «پاییزه کتاب»، کتاب های خود را با تخفیف بالای ۱۵ درصد در اختیار مخاطبان قرار  می دهد تا  به سهم خود به جامعه کتابخوان کمکی کرده باشیم. همچنین ما در کتابفروشی خود طرحی به نام «پنج‌شنبه‌های کتاب محام» داریم که در آن روز کتاب ها را با تخفیف ۱۵ درصد عرضه می کنیم. همه این فعالیت ها باعث حضور بی نظیر مردم در کتابفروشی ما شده است.

مدیر داخلی «نمایشگاه و فروشگاه محام» اظهار کرد: طرح «پاییزه کتاب» یک طرح ملی است و نیازمند همکاری همه نهاد ها است و باید کتابفروشان، ناشران و حتی نویسندگان همگام با هم برای پیشبرد این طرح تلاش کنند. از این رو ناشران باید اطلاعات کتاب های خود را در سایت خانه کتاب به روز کنند تا  فرایند اجرای طرح با سهولت بیشتری انجام شود.

***

فریبا جمشیدی، مدیر کتاب‌شهر کرمانشاه با اشاره به استقبال گسترده عمومی از طرح «پاییزه کتاب» گفت: اطلاع‌رسانی گسترده در این طرح عامل اصلی حضور گسترده مردم در کتابفروشی‌ها بود. به طوری که قبل از پایان طرح، اعتبار کتابفروشی ما به پایان رسید، در حالی‌که هنوز مراجعه کنندگان بسیاری برای استفاده از این طرح داشتیم.

او ادامه داد: این طرح برای اولین بار توانست یارانه کتاب را تنها برای خرید واقعی و استفاده از کتاب به‌کار بگیرد و این از جنبه های مثبت این طرح به حساب می آید. این طرح باعث شد که چهره‌های جدیدی را در کتابفروشی ببینیم و پذیرای افرادی باشیم که برای اولین بار به کتابفروشی‌ها مراجعه می‌کنند و این دستاورد بزرگی برای این طرح است.

مدیر کتاب‌شهر کرمانشاه در پایان گفت: از نکات مثبت این دوره از طرح، آشنایی مردم با طرح بود. در طرح‌های قبلی مردم به اندازه کافی با طرح آشنا نبودند و باید برای آنها در مورد جزئیات طرح توضیح می‌دادیم اما در این دوره اکثر مردم با طرح آشنا بودند.

***

هوشمند فضلی، مدیر شهر کتاب ساری نیز با اشاره به اجرای طرح «پاییزه کتاب» در سطح کشور گفت: استقبال مردم از طرح‌های «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» انگیزه حضور در طرح «پاییزه کتاب» را برای بسیاری از کتابفروشی‌ها فراهم کرد.

او بیان کرد: از آغاز طرح تا ۹ آذر ماه اعتبار در نظر گرفته شده برای کتابفروشی ما به پایان رسید و ما مابقی زمان باقی مانده از طرح «پاییزه کتاب» را با هزینه خودمان ادامه دادیم چرا که معتقد بودیم این طرح ها جان تازه ای به کتابفروشی ها بخشیده است و وظیفه خودمان می دانستیم که این طرح را ادامه دهیم تا مردم بتوانند از یارانه ای که برای آنها در نظر گرفته شده، استفاده کنند.

مدیر شهر کتاب ساری با بیان اینکه تاکنون جزو ۱۰ کتابفروشی برتر طرح «پاییزه کتاب» هستیم، گفت: این طرح ارتباط کتابفروشی‌ها را با مردم بیشتر می‌کند. کتابفروشی‌ها و کتاب دو ماه در صدر اخبار رسانه‌ها در سطح کشور هستند که این اتفاق برای همه ما بسیار خوشایند است.



دیدگاهها بسته شده است.