دو پدیده این روزهای کشور از زبان رییس سازمان مدیریت بحران

به گزارش عرصه، اسماعیل نجار در آیین افتتاحیه دومین رویداد جامع مدیریت بحران که صبح امروز در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد، سخنانش را با آرزوی سلامتی مقام معظم رهبری و توفیق برای دولت تدبیر و امید آغاز کرد و گفت: یکی از بحران‌هایی که در کشور ما وجود دارد، معضل ریزگردهاست که ۸۰ درصد آن منشاء خارجی داشته و متاسفانه در کشورهای مبداء نیز اراده چندانی برای مقابله با این پدیده وجود ندارد. حدود ۲۰ درصد نیز منشاء داخلی دارد که گرچه اقدامات خوبی انجام شده، اما منابع و بودجه دولت در این زمینه محدود است.

وی، دومین مورد را فرونشست زمین دانست و افزود: برداشت بیش از حد از منابع سفره آب‌های زیرزمینی و همچنین ورود کشور به دوره خشکسالی، این پدیده را تشدید می‌کند.

نجار با تاکید بر ضرورت شناسایی مخاطرات و برنامه‌ریزی دقیق برای آن، اظهار کرد: نمایندگان مجلس نیز به دنبال ارتقای سازمان مدیریت بحران کشور هستند و امیدوارم هرچه زودتر قانون جدید مدیریت بحران کشور اجرایی شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور، آموزش را اصل مهمی در مدیریت بحران دانست و افزود: همین آموزش‌ها که تحت عنوان دوره‌های غدیر برگزار شده است، در حادثه سمنان اثرات مطلوبی داشته و آنطور که مدیرکل بحران این استان گفته است از این آموزش‌ها در این حادثه استفاده شده است.

وی آموزش به مردم را نیز اصل مهمی دانست و افزود: مردم باید آموزش ببینند که هم از ما مطالبه داشته باشند و هم بتوانند هنگام وقوع بحران اقدامات درستی را انجام دهند؛ چراکه اولین و موثرترین نیروها در زمان بحران خود مردم هستند.

نجار اضافه کرد: در همین راستا با مشارکت رسانه ملی و وزارت کشور، آموزش ساکنان استان یزد به شکل پایلوت در دستور کار قرار گرفته و تمامی این افراد تحت آموزش قرار خواهند گرفت.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: کسانی که در حوادث جان سالم به در می‌برند، اولین کسانی هستند که می‌توانند هنگام حوادث امدادرسانی کنند.

نجار، با انتقاد از بی‌تفاوتی شهروندان نسبت به ایمنی ساختمان‌ها، تصریح کرد: چند درصد از مردم همانقدر که به زیبایی، چشم‌انداز و نمای یک خانه توجه دارند، به ایمنی آن و مقاومتش در برابر حوادث توجه دارند؟ نمی‌شود که خانه‌های عنکبوتی بسازیم و بعد توقع ایمنی و مقاومت داشته باشیم و بخواهیم حادثه‌ای رخ ندهد.

وی با اشاره به وضعیت سواحل مکران اظهار کرد: معلوم نیست اگر زلزله‌ای هفت ریشتری و سونامی بیاید، چه اتفاقی برای چابهار رخ خواهد داد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اقدامات کشور ژاپن در مقابله با حوادثی همچون سیل، سونامی و زلزله اظهار کرد: در کشور ژاپن هم تاثیرپذیری از حوادث وجود دارد، اما بعد از حوادث در زمان کوتاهی نسبت به بازسازی و انجام اقدامات پیشگیرانه اقدام شده است.

نجار، از تجاوز به حریم طبیعت نیز انتقاد کرد و گفت: در برخی حوادث مانند سیلاب، خسارات در حریم رودخانه و مسیل که توسط انسان‌ها مصادره شده بود، رخ داده است.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از تمامی امکانات کشور در بحث مدیریت بحران خاطر نشان‌ کرد: آیا وقتی خانه‌ای ساخته می‌شود، نظارت ما دقیق است؟ مصالح ما چقدر مقاوم است و کیفیت ساخت و سازها چگونه است؟

نجار با بیان اینکه حادثه در عرض چند ثانیه رخ می‌دهد، افزود: اما بازسازی زمان‌بر است. متاسفانه برخی توقع دارند که بلافاصله بعد از بحران همه چیز به حالت عادی بازگردد، بنابراین باید به سمت جامعه تاب‌آور برویم.

وی با اشاره به حادثه زمین‌لرزه ورزقان گفت: نمی‌شود ما بیمارستانی در ورزقان بسازیم و هزینه کنیم، اما موقع بحران به درد ما نخورد. باید برای این ساختمان‌ها و ساختمان‌های دولتی تمهیداتی اندیشیده شود که هنگام بحران‌ها به درد ما بخورند و موثر باشند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور از سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط خواست که برای افزایش آمادگی در برابر حوادث اقداماتی انجام دهند.

وی با اشاره به خاطره‌ای از امام جمعه کرمان گفت: امام جمعه کرمان چندین بار ما را برای بارش باران و نماز برای بارش باران به بیابان‌های کرمان برد و مدتی بعد هم باران گرفت.

نجار با بیان اینکه در بسیاری از حوادث طبیعی اگر مدیریت بحران نبود، میزان خسارات به مراتب افزایش پیدا می‌کرد و چند برابر می‌شد، اظهار کرد: اما متاسفانه تنها در مورد کشته‌شدگان از مدیریت بحران انتقاد می‌کنند و گرچه حتی یک کشته هم از نظر ما زیاد است، اما خوب توجه کنیم که اقدامات پیشگیرانه قابل توجهی انجام شده است و اغلب افرادی که در حوادثی مانند سیل جان خود را از دست می‌دهند به هشدارها بی توجه بوده‌اند.



دیدگاهها بسته شده است.