مردان قلدرمآب به لحاظ روانی ناسالم هستند

به گزارش عرصه به نقل از دویچه وله ، این مردها تصویری نیرومند از خود ارائه می‌دهند، اما روح و روان آنها از سلامت دور است.

کارشناسان میان رفتار برتری‌جویی جنسی و ماچویی(قلدرمآبی) با برخی از روان‌پریشی‌های رایج در میان مردان رابطه‌ای نزدیک می‌بینند.

پژوهش گسترده‌ای که بر پایه ۷۰ پروژه مطالعاتی در طول ۱۱ سال متمادی صورت گرفته، نشان داده که مردان قلدرمآب، برخلاف ظاهر نیرومندشان، روح و روانی رنجور دارند. بنابراین پژوهش، مردانی که سخت به تصورات سنتی درباره نقش‌های اجتماعی زن و مرد پایبند هستند بیش از مردان دیگر در معرض بیمارهای روانی و افسردگی قرار دارند.

جول وانگ، استادیار دانشگاه ایندیانا و سرپرست این پروژه تحقیقاتی می‌گوید: رفتار اینگونه مردان که خود را حاکم بر زنان می‌پندارند، تنها به بی‌عدالتی اجتماعی منجر نمی‌شود، بلکه تاثیرات و پیامدهای روانی و ذهنی مخربی برای خود آن‌ها دارد.

در این پژوهش رفتار اجتماعی نزدیک به ۲۰ هزار مرد سفیدپوست از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن نشان داد که هرچه مردان به تظاهرات سنتی”مردانه” گرایش بیشتری داشته باشند، از نظر روحی ضعیف‌تر هستند و به کمک روانی بیشتری نیاز دارند.

برخی از  هنجارهای شناخته‌شده‌ “مردانه” عبارتند از: بی‌بندوباری جنسی، برتری‌جویی، تظاهر به بی‌رحمی و سرسختی عاطفی، پرخاش‌جویی، اعتماد به نفس افراطی و حمایت سلطه‌جویانه از زنان.

به نظر کارشناسان مشکل بزرگ این است که همین افراد که از ناهنجاری‌های روحی رنج می‌برند، به دلیل روحیه غرورآمیز و خودخواهانه از مراجعه به متخصصان خودداری می‌کنند. در نتیجه به جای درمان ناراحتی‌هایی مانند افسردگی، به نوشیدنی‌های الکلی و مواد مخدر پناه می‌برند.



دیدگاهها بسته شده است.