از محور قراردادن دانش‌آموز در سطوح مختلف نهراسیم

به گزارش عرصه، فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش دانش‌آموزی که در دبیرستان دکتر شریعتی منطقه ۲ تهران برگزار شد، با بیان اینکه علم امروز، فناوری فرداست، اظهار کرد: رشد علم بدون رشد خلاقیت و غلبه فرهنگ نوآوری بر حوزه آموزش در همه سطوح از پیش‌دبستانی گرفته تا متوسطه و آموزش عالی امری نا ممکن است.

وی افزود: معتقدم همه ما باید کاری کنیم که اساس سیستم آموزش، تربیت دانش‌آموز و دانشجوی متفکر و خلاق باشد. پژوهشگری، زاییده آموزش نیست بلکه پایه آموزش است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پژوهشگر بودن تنها یک فضیلت در نظام آموزشی نیست بلکه یک ضرورت است، گفت: خلق و تولید علم با آموزش‌های بسته‌بندی شده و تکیه بر محفوظات به انجام نمی‌رسد. شکوفایی علم از ابتدا تا انتها محصول پژوهش‌مدار کردن آموزش است.

دانش‌آشتیانی افزود: وقتی سخن از اولویت پژوهش بر آموزش مطرح است، مقصود ما محدود شدن در فرمالیسم نیست و اضافه کردن بخشنامه‌های جدید مدنظر نیست بلکه منظور متحول کردن نگرش‌ها و اصلاح فرآیندها و ساختارهای یادگیری بر پایه آن است. ما باید سعی کنیم نگرش‌ها، بینش‌ها و ساختارها را اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه آموزش فقط در کلاس‌های درس اتفاق نمی‌افتد، افزود: نیازمند فهمی جدید، رویکردی جدید و سیاست‌گذاری‌هایی جدید هستیم. اسناد بالادستی ما را به این نقطه مهم راهبری می‌کند که تفکر خلاق و فهم پژوهش، بنیان را مبنای آموزش قرار دهیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در مقام اجرا هنوز موانع جدی در مسیر بنیادی کردن پژوهش در نظام آموزش وجود دارد. تغییر در نگرش تنها یک مساله درون بخشی نیست و تنها یک مساله ملی است. تحقیقات بخش زینتی یا توجیه‌گر آنچه در حال انجام است، نیست. پژوهش باید یک نیاز جدی و سرمایه‌گذارانه محسوب شود.

دانش‌آشتیانی با اشاره به اینکه آموزش پژوهش‌مدار باید از مدرسه شروع شود ولی نباید در مدرسه بماند، گفت: تحول در ساختارها با مبنا قرار دادن دانش پژوهشگر، مدرسه پژوهشگرا و اصلاح رویکردها امکان‌پذیر است. باید موانعی که نمی‌گذارند مدرسه محیط یادگیری همه باشد رفع شود. باید برای پژوهشگر شدن دانش‌آموز به پژوهشگر شدن معلم، پژوهشگرا شدن مدیریت مدارس و سیستم سیاست‌گذاری آموزش و پرورش به آموزش عالی پرداخت. دانش‌آموزش پژوهشگر از مدرسه غیرپژوهشی بیرون نمی‌آید.

وی تاکید کرد: باید این نقد را بپذیریم که در نظام آموزشی ما خلاقیت، نوآوری و تفکر کمتر است. واقعیت این است که اگر آموزش مقدم بر پژوهش است، همانطور که آموزش در حال حاضر مقدم بر پرورش است، زیرساخت‌های درستی وجود ندارد. ما باید به این مهم بپردازیم و شجاعتش را داشته باشیم که وارد این حوزه شویم.

وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت بازنگری و تبیین نظام ارزشیابی آموزشی به سود پژوهش تاکید کرد و گفت: باید به تفکر و نوآوری در آموزش به جد بها بدهیم و از محور قرار دادن دانش‌آموزش در سطوح مختلف نهراسیم، پژوهش وقتی جدی است که نقش‌آفرین اصلی آن دانش‌آموز بوده و بقیه در خدمت او و تسهیل‌گر کارش باشند.

دانش‌آشتیانی تاکید کرد: باید آموزش و پرورش درهای خود را به سوی نهادهای مولد اندیشه، مدارس خلاق و موسسات علمی که راه‌های نو پیموده‌اند باز کنند. باید به سمت مساله‌محوری پژوهش و مساله‌محوری آموزش و موضوع‌محوری تحقیقات رفت. کودکان و نوجوانان را اسیر دیوارهای آموزش و پژوهش نکنیم و تصور نکنیم که فقط آموزش نباید در چاردیواری کلاس‌ها انجام شود.



دیدگاهها بسته شده است.