حذف بخش «نگاه نو» فیلم فجر از دیدگاه یک فیلم‌ساز

احسان بیگلری در این زمینه به عرصه گفت: تغییرات قوانین جشنواره و قضاوت درباره همه فیلم‌ها فارغ از فیلمساز اول بودن یا نبودن، اتفاق خوبی است و قطعا انگیزه‌ها را مضاعف خواهد کرد.

او که سال گذشته با «برادرم خسرو» در بخش «نگاه نو» جشنواره حاضر بود و عوامل فیلم او به همین دلیل مورد قضاوت قرار نگرفتند، در ادامه مطرح کرد: به نظرم جایزه هیچ‌گاه انگیزه‌ اصلی برای عوامل و بازیگران نبوده و نیست. اهالی سینمای ما آنقدر نازنین هستند که هرگز به چنین موضوعی فکر هم نمی‌کنند که مثلا چرا باید برای این فیلم تمام انرژیم را بگذارم این تلاش‌ها دیده نمی‌شود، اما به هر حال تغییر آیین‌نامه‌ای جشنواره در این دوره، اتفاق خوبی است. سینمای ایران در حال پوست اندازی است و اهالی سینما باید در این مسیر کمک حال آن باشند.

این کارگردان گفت: الان وقت غر زدن نیست که چرا مثلا در زمان فیلم من، این تغییر قانون صورت نگرفته بود و بگویم که چرا در دوره پیش، در حق‌ من اجحاف شد. اتفاقا به عنوان فیلمسازی که درست سال قبل از وضع این قانون، فیلم اولم را راهی جشنواره کردم، بسیار خوشحالم که این مسیر برای سایر همکارانم، فیلم‌ اولی‌های امسال و دست‌اندرکاران‌شان هموار شده است.

بیگلری این نکته را هم مطرح کرد که تغییر آئین‌نامه جشنواره سی و پنجم، باید مسیر انصاف و عدالت را هموارتر از پیش کند و افزود: در هر دوره از جشنواره، فیلم‌هایی در بخش مسابقه دیده می‌شوند که حتی لیاقت حضور را ندارند چه برسد به داوری و قضاوت. حال اینکه چرا این دست آثار در بخش مسابقه هستند، پرسشی است که من نباید به آن جواب بدهم. سال قبل به «محمد حیدری» دبیر جشنواره هم این نکته را مطرح کردم که بسیاری از فیلم‌های اولی که به بخش مسابقه (سودای سیمرغ) راه پیدا نکردند، بسیار با کیفیت‌تر از فیلم‌های فیلمسازان اسم‌ورسم‌دار ‌بود.

او در عین حال ابراز امیدواری کرد: امسال و در سال‌های پیش‌رو این قانون باعث نشود که به مرور فیلم‌های اول به بهانه عدم کیفیت حذف شوند و جا برای برخی فیلم‌های سفارشی یا خودی باز شود! که ان‌شاءالله این اتفاق رخ نخواهد داد.



دیدگاهها بسته شده است.