رشد ۴ برابری آثار علمی در نهمین جشنواره بین المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری

به گزارش عرصه، بابک نگاهداری گفت: برگزاری این جشنواره مطمئنا در تمرکز و توجه بیشتر دانشگاه ها مهم است و نوع رشد جشنواره مبین درست بودن مسیری است کهشهرداریشروع کرده و امسال در دوره نهم قرار دارد .
نگاهداری با اشاره به رشد جشنواره از سال ۹۲ تا ۹۵ گفت : درسال ۹۲ تعداد۲۰۰۰ اثر ، سال ۹۳ تعداد  3600اثرعلمی،سال  94 تعداد ۶۵۰۰اثرعلمیودر سال ۹۵ تعداد ۸۶۰۰ اثر علمی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که در بخش داخلی شاهد رشد ۴ برابری و در بخش بین الملل رشد ۳ برابری هستیم.

وی افزود : از مجموع ۸۶۰۰ اثر علمی تعداد ۷۸۰۰ اثر مختص نهمین جشنواره بین المللی پژوهش و نوآوری است و تعداد ۸۰۰ اثر مربوط به کنفرانس علمی مدیریت شهری است و هم چنین از مجموع ۳۳۲ اثر خارجی تعداد ۲۴۰ اثر مربوط به جشنواره و ۹۲ اثر مربوط به کنفرانس است و لذا این امر نوید بخش رشد روز افزون جشنواره هم در توزیع جغرافیایی و جلب مشارکت ۳۷ کشور و هم از نظر کیفی است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران تصریح کرد : صاحب نظران مطرح جهان و هم چنین نهادهای بین المللی نظیر UN HABITAT، UCLG و متروپولیس با جشنواره و جایزه جهانی تهران در ارتباط هستند و این امر با تلاش مرکز مطالعات و پژوهشگران از سال های گذشته تا به امروز شکل گرفته و این رشد ریشه در شبکه های ارتباطی دارد.

وی خاطر نشان کرد : در ۴ سال تمرکز بر فرایند سازی بوده و نظام نوآوری شهری را تکمیل کرده ایم ؛ ایده بازار شهرداری تهران ، رشد جهش زای جشنواره ، برگزاری ۲ فن بازار و شکل گیری پارک علم و فناوری شهر نشان از تکمیل زنجیره علم تا عمل است.

نگاهداری افزود : علاوه بر انجام فرایند سازی ، تلاش کرده ایم فرایند تقاضا محوری را به سرانجام برسانیم و لذا پژوهش های انجام شده در مرکز مطالعات مبتنی بر در خواست معاونت ها، سازمان ها و شرکت های تابعه شهرداری تهران است و علاوه بر کاربست هریک از طرح ها را نیز پیگیری کرده ایم .

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره گفت : کارگروه مشورتی شورا را ایجاد کرده ایم و در تمامی طرح ها و لوایحی که شورای اسلامی شهر تهران به ما ارجاع نظرات کارشناسی خود را ارائه داده ایم و در این زمینه تعداد ۱۱۰ گزارش رسمی به شورا داده ایم که این شاهدی بر مدعای ما است .   

تهیه برنامه سوم شهرداری تهران
نگاهداری عنوان کرد : با توجه به پتانسیل و ظرفیتی که در مرکز مطالعات وجود دارد شهردار تهران تهیه برنامه سوم شهرداری تهران را به آن محول کرده است.

وی هم چنین با اشاره به نظرات کارشناسی تهیه شده توسط مرکز مطالعات در باره لایحه مدیریت کشور ، حضور در کمیسیون کلانشهر های دولت ، مصلحت نظام اشاره و گفت : این ها نشان دهنده عزم جدی مرکز مطالعات نسبت به اعمال نظر متخصصان و کارشناسان است .

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در بخشی دیگر از سخنان به موضوع شبکه سازی گسترده علمی اشاره و تصریح کرد : یکی از راههای توسعه، شبکه سازی علمی است و در این حوزه مرکز مطالعات کنسرسیوم مراکز تحقیقات شهری و ایجاد شبکه مطالعات شهری را راه اندازی کرد .

نگاهداری افزود : برای این که سایر شهرداری های کشور از تولیدات علمی مرکز مطالعات بهر ه مند شوند آثار خود را برای همه آنها ارسال می کنیم و شهرداری های کشور به ویژه کلانشهر ها در برگزاری فن‌بازارها و جشنواره با ما همکاری و مشارکت دارند .

راه اندازی شبکه تحلیل گران شهری

وی خاطر نشان کرد : راه اندازی شبکه تحلیل گران شهری در یکسال گذشته متشکل از انجمن های علمی دانشگاه ها ، امضای تفاهم با ۱۶ دانشگاه ، انتقال نشست ها از فرهنگسرا ها به دانشگاه ها و جذب بیش از ۵۰ عضو هیات علمی وابسته از دیگر اقدامات مرکز مطالعات است .

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ادامه داد : تلاش کرده ایم با نهادسازی، ایجاد موزه و مرکز اسناد ، فروشگاه تخصصی کتاب های مدیریت شهری موضوع یکپارچه سازی را در ۴ سال اخیر دنبال کنیم و همچنین سامانه پژوهش یار را با ثبت بیش از ۱۰۰۰ پژوهش ایجاد نمائیم .

بر اساس گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، نگاهداری با اشاره به این که امروز مجموعه زیر ساخت های انتشارات مرکز مطالعات انجام شده است گفت : از تعداد ۵۲ عنوان کتاب در سال ۹۲ به ۲۰۰ عنوان کتاب در سال ۹۵ رسیده ایم و پروژه های مرکز از ۱۲۰ عنوان به ۲۴۵ عنوان و هم چنین تعداد مقالات و گزارش های مدیرتی از ۷۷ عنوان به ۲۰۰ عنوان رسیده است که نشان دهنده رشد ۳ برابری است .



دیدگاهها بسته شده است.