نیازمند قانون بانکداری اسلامی با رعایت حقوق مردم هستیم


قم – یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه بانکداری اسلامی باید الگوی جهانیان شود، گفت: نیازمند قانون بانکداری اسلامی با رعایت حقوق مردم هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی سید محمد علی علوی گرگانی شامگاه چهارشنبه در دیدار رئیس و تعدادی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که برای کسب نظر مراجع عظام تقلید درباره اصلاح قانون بانکداری اسلامی به قم آمده بودند، ضمن تبریک میلاد رسول الله(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت: در قانون جدید باید شیوه بانکداری اصلاح و مسئله ربا در بانک‌ها حل و نقاط ضعف هر چه زودتر برطرف شود.

وی با تصریح بر اینکه امیدواریم به جایی برسیم که کشورهای دیگر نیز از جمهوری اسلامی ایران تبعیت کنند، ادامه داد: امروز در دنیا حکومتی جامع‌تر از نظام جمهوری اسلامی ایران از نظر مبانی، مطالب، برهان و غنی و قوی بودن نداریم و ما برای اثبات این حقیقت حاضر به بحث با دانشمندان دنیا هستیم و اگر آنان به مباحثه بیایند شاید همگی به این واقعیت غیرقابل انکار معترف شوند و با این اوصاف انتظار از این نظام بیش از این‌هاست.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه‌ همان‌گونه که پیامبر اسلام(ص) فرمودند که «درد گناه و دوای آن استغفار است»، اظهار داشت: هم اکنون نیز درد سیستم بانکی کشور را همه می‌دانند و بهتر است زودتر به سراغ درمان برویم و مشخص شود از چه راه‌هایی می‌توان مشکلات را از میان برد.

نظام بانکداری ما باید روی پای خود بایستد

وی گفت: باید با دقت نظر درآمدی برای بانک‌ها در نظر گرفته شود تا نظام بانکداری ما بتواند روی پای خود بایستد و دچار مشکل ربا و گرفتاری‌های ناشی از آن نشود.

آیت الله علوی گرگانی با اظهار ناراحتی از اینکه در حال حاضر ربا بسیاری از مردم را بیچاره کرده است، بیان کرد: مسئولیت مراجع ابلاغ و تذکر است که بیان می‌کنند اما مسئولیت اجرا و عمل به عهده مسئولان است که لازم است تا با تدبیر و تلاش خود سلسله قوانین و قواعدی را مدنظر قرار دهند که مردم در آسایش به سر برند و از این دغدغه و نگرانی‌های کنونی نجات پیدا کنند.

وی با بیان اینکه ممکن است کار حلالی اجرا شود اما مردم تحت فشار باشند، تاکید کرد: اقدام مهم این است که علاوه بر اینکه باید سعی کنیم راه حرام در بانک‌های اسلامی کشور بسته شود روشی اتخاذ شود که فشاری به مردم وارد نشود

آیت الله علوی گرگانی تأکید کرد: نیازمند طرح اسلامی و حلال هستیم که حقوق مردم نیز در آن رعایت شود و راهی پیش گرفته شود که منفعت مردم و بانک را توامان در نظر گیرد.

وی تصریح کرد: کسانی که در راه اصلاح نظام بانکی کشور قدم بر می‌دارند سعادتمندانی هستند که البته مسئولیت سنگینی دارند و من ضمن تشکر و آروزی موفقیت برای آنان امیدوارم که این طرح هر چه سریع‌تر در کشور پیاده شود تا بتوانیم جامعه اسلامی خداپسندانه را پدید آوریم.

اهتمام جدی به اصلاح قانون نظام بانکی کشور نبود

در ادامه این جلسه حجت الاسلام محمد حسین حسین‌زاده بحرینی مسئول کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سخنانی اظهار داشت: پس از ۳۳ سال که اهتمام جدی به اصلاح قانون نظام بانکی کشور نبود این اقدام در حال انجام است.

وی در ادامه با بیان اینکه تولید ملی با این شیوه کار بانک‌ها محقق نمی‌شود، گفت: سه سال پیش رئیس مجلس شورای اسلامی ما را به اصلاح قانون نظام بانکی کشور مأمور کرد و بازنگری در این قانون محصول سه سال کار و تلاش است زیرا پس از گذشت ۳۷ سال از انقلاب این خروجی بانک‌ها پذیرفتنی نیست.



دیدگاهها بسته شده است.