آمریکا برجام را نقض کرد/تولیدکنندگان توان بازپرداخت وام راندارند


گرگان – سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: برجام از سوی آمریکا که خوی بدعهدی دارد مورد نقض قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله قره خانی ظهر جمعه در نشست با فعالان اقتصادی استان گلستان که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در استانداری گلستان در حال برگزاری است، گفت: موضوع برجام با ایستادگی رئیس مجلس و ارائه استدلال های ایشان با توجه به هجمه هایی که آن زمان بود به نتیجه رسید، البته از سوی آمریکا که خوی بدعهدی دارد مورد نقض قرار گرفته است.

وی افزود: الگوی قراردادهای IPC سه بار از طرف مجلس به دولت برگشت داده و ایراداتی ایراداتی بر آن وارد بود چرا که در این الگو و قرارداد اولیه نقش توان ایران نادیده گرفته شد.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در اصلاح لایحه بودجه اوراق مشارکت ۴۵ هزار میلیارد تومان به تصویب رسید و بخش عظیم آن پرداخت مطالبات بخش خصوصی و کمک به شهرداری ها بوده است.

قره خانی افزود: چند سال گذشته وام گرفتن در قالب ارزی برای تولید کنندگان با بهره پایین بوده است و از آن زمان تا کنون ارز سه برابر شده و تولید کننده توانایی پرداخت آن را ندارد.

وی ادامه داد: این امر در مجلس تصویب شد که این وام ها به نرخ ریالی با سود گذشته پرداخت شود.

وی اظهار کرد: برخی بانک ها وسایلی که به عنوان ضامن معرفی می شود را قبول نمی کنند و به جای آن پیشنهاد می دهند ۳۰ درصد از مبلغ وام در بانک بلوکه شود و آن را به جای وثیقه قبول می کنند.

قره خانی بیان کرد: باید از رئیس مجلس شورای اسلامی تشکر کنم که یکی از دو نماینده مجلس برای رفع موانع تولید از گلستان است.

وی افزود: بررسی اقتصاد رقابت ناپذیر، اقتصاد مقاومتی و تولید رقابت ناپذیر را در کمیته عالی رفع موانع تولید داریم، تولید کنندگان هنگام دریافت تسهیلات فقط ۸۰ درصد آن را می‌گیرند و این جای سوال بود که بانک‌ها ۲۰ درصد را نگه می دارند.

وی ادامه داد: بهره بانکی وامهای ارزی سه برابر زمان دریافت آن بوده و تصویب کردیم که این وامها به نرخ ریالی گذشته پرداخت شود.



دیدگاهها بسته شده است.