«جانان ما محمد» + موسیقی

به گزارش عرصه، غزل‌خوانی و ذکر، اساس موسیقی نزد چشتی‌ها در سراوان و اطراف این شهر مرزی است. معروف است که نزد چشتی ها گاه ذکر اسماء الله، ائمه (ع) و اولیا ساعت‌ها طول می‌کشد تا حمد و ثنای خالق هستی و اولیا را به‌جا بیاورند.

دانشنامه جهان اسلام درباره آن‌ها نوشته است: «این سلسله دنباله سلسله اَدْهَمیه، منسوب به ابراهیم بن ادهم، است که در زمان ابو اسحاق شامی (از مشایخ بزرگ صوفیه در اواخر سده سوم و اوایل سده چهارم) به چَشتیه معروف شد. بنا بر روایتی، شجره این سلسله به حضرت علی علیه‌السلام می‌رسد. هریک از روایت‌ها درباره سلسله خلافت در نظام صوفیان چشتی از لحاظ تاریخی مشکلاتی دارد. این سلسله در شبه قاره از پرجمعیت‌ترین سلسله‌های صوفیه این نواحی است و پیروان آن حنفی مذهب‌اند و ارادت‌شان به ائمه شیعه بسیار زیاد است.»

غزل «جانان ما محمد» از دراویش چشتی کلپورگان در نخستین فستیوال آینه‌دار در سال ۱۳۹۲ در خانه‌ی هنرمندان ایران با حضور مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شد.

امیر خسرو سیاهانی نوازنده بنجو، محمد جان سپاهی نوازنده تنبورک و جوابگوی آواز، فاروق رحمانی نوازنده رُباب و عارف دهواری نوازنده تنبورک و خواننده این قطعه بودند. در ادامه می‌توانید این قطعه را بشنوید.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: audio/mp3



دیدگاهها بسته شده است.