جشنواره شعر نیاوران برگزیدگانش را معرفی کرد

به گزارش عرصه به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، این آیین با شعرخوانی هرمز علیپور – شاعر – شروع شد و در ادامه سیدعباس سجادی – مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران – گفت: جشنواره شعر نیاوران در ادامه برگزاری جلسات سه‌شنبه‌های شعر نیاوران برگزار شد و هدف آن، پاسخگویی به نیازهای شعر کشور است. در دومین جشنواره شعر نیاوران، آثار رسیده به دبیرخانه سه برابر دوره اول بود که این موضوع برای ما بسیار دلگرم‌کننده است.

در ادامه، محمد سلمانی – دبیر جشنواره شعر نیاوران – گزارشی از روند برگزاری جشنواره، تعداد آثار دریافتی و شرکت‌کنندگان در هر بخش ارائه کرد.

شعرخوانی جمعی از برگزیدگان جشنواره بخش دیگر این برنامه بود که با حضور محمدحسین ملکیان از اصفهان، سمیرا قطب از زنجان و محمد گوهری ازغندی از مشهد اجرا شد.

در ادامه، علی مرادخانی – معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – در سخنانی با اشاره به ارتباط حوزه فعالیت‌های این معاونت با شعر، گفت: در معاونت هنری چند بخش به نظر غیرمتجانس داریم که به هر حال به یکدیگر مرتبط هستند. به‌عنوان مثال، حوزه هنرهای تجسمی که در آنجا گرافیک، خوشنویسی، نقاشی و مجموعه‌ای از نمادها را داریم. در حوزه تئاتر با کلام و خیلی وقت‌ها با شعر سر و کار داریم یا در موسیقی که بسیاری از دوستان به نحوی با شورای شعر معاونت هنری که نگاه آن به آثاری است که منتشر می‌شود در تعامل هستند.

وی ادامه داد: به هر حال مجموعه این‌ها در باطن به یکدیگر وصل هستند و ما هر اندازه تلاش کنیم، کیفیت محتوایی این هنرها را ارتقا دهیم، به‌نظر می‌آید اصل و ذات آن‌ها شعر باشد، اتفاقات مهمی را می‌توانیم در آینده رقم بزنیم.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «جشنواره شعر نیاوران» را یکی از اتفاقات مهم ادبی کشور دانست و با تأکید بر این‌که کیفیت این جشنواره باید بالا برود، گفت: گاهی انتقادهایی نسبت به حوزه‌های مختلف می‌شود که یکی از این انتقادها به حوزه شعر است و این‌که چرا روز به روز کیفیت شعر پایین می‌آید.

مرادخانی «جشنواره شعر نیاوران» را از جمله اقداماتی ارزیابی کرد که می‌تواند به ارتقای این کیفیت کمک کند، به‌گونه‌ای که در حوزه‌های مختلف نیز به‌نحوی بروز و ظهور پیدا می‌کند و نوید افق روشنی را می‌دهد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عزیزان شاعر و همه بزرگانی که در این زمینه کمک کردند، کمک‌های‌شان بیشتر از روی دِل، عشق و علاقه بوده و به آن معنای اداری نبوده است. حجم کارهای رسیده به جشنواره نشان می‌دهد که همه تشنه آن موضوع اصلی، یعنی «بازگشت به هویت خودمان» هستند و می‌خواهیم آنچه را که خود داریم، بهتر عرضه کنیم.

مرادخانی از کسانی که برای برگزاری جشنواره شعر نیاوران تلاش کرده‌اند، تشکر کرد و گفت: به دست‌اندرکاران جشنواره می‌گویم که با قوت و قدرت اقدامات لازم برای برگزاری سومین جشنواره سراسری شعر نیاوران را آغاز کنند. امیدوارم جشنواره سوم بالنده‌تر، باشکوه‌تر و با مباحث اساسی‌تر کار خود را آغاز کند و استمرار آن موجب ارتقای و بالندگی شعر ما شود.

در بخش دیگری از این برنامه، نماهنگ «من کودکم» براساس یکی از ترانه‌های برگزیده جشنواره، اثر احمد امیر خلیلی پخش شد که خواننده آن، حسین دادفر و دکلمه آن توسط ساره نور موسوی – بازگر فیلم نفس – با مفهوم صلح به‌طور زنده روی صحنه اجرا شد. همچنین در بخشی دیگر اعضای گروه ماهیما به خوانندگی حجت اشرف‌زاده قطعاتی را اجرا کردند.

در ادامه برنامه، بهزاد خواجات بیانیه هیئت داوران دومین جشنواره شعر نیاوران را خواند که در بخشی از آن آمده بود: در بررسی شعرهای این دوره جشنواره، داوران با حفظ آرای منفرد خود، همه بر این تعادل و لزوم طبیعی بودن نگاه و بیان شاعرانه و استحکام و انسجام زبانی در کنار خلاقیت‌های زیباشناختی اجماع داشته‌اند، یعنی چیزی که در آثار نوآمدگان شعر امروز، اغلب به یکسانی زبانی و کلیشه‌بندی منظره‌ها و منظره‌های فکری و بلاغی بدل شده است.

در ادامه این بیانیه با اشاره به ضعف‌های موجود در آثار دریافتی در بخش  شعر طنز، افزوده شده بود: با توسط به سطح کیفی غیرقابل قبول آثار دریافتی از حیث به‌کارگیری عناصری مانند ملاحت، ظرافت، رندی، شیرینی و خنده در کنار استحکام بیانی و زبانی، هیئت داوران بخش طنز هیچ‌یک از آثار را برنمی‌گزیند و فقط چند اثر را به‌عنوان شایسته  تقدیر معرفی می‌کند.

در ادامه، نفرات برگزیده در بخش‌های مختلف جشنواره با حضور علی مرادخانی – معاون هنری -، دکتر حسینی – مشاور وزیر و مدیر موزه ملک -، سیدعباس سجادی – مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران – و اعضای هیئت داوران در هر بخش معرفی شدند.

برگزیدگان در بخش‌های مختلف به این ترتیب معرفی شدند

بخش سپید

نیما باغبان از شیراز، سیما رحمانی از تهران، جواد خوانساری از اصفهان، سمیرا قطب از زنجان، حسین کاظمیان از تهران و برگزیدگان بخش ویژه سپید نیز صابر ساده از کرج و امیر بختیاری از تهران

بخش شعر کلاسیک

بهمن بنی‌هاشمی از تهران، مهدی جهاندار از اصفهان، محمدرضا طاهری از تهران، محسن کاویانی از قم، محمدحسین ملکیان از اصفهان و در بخش ویژه نیز اهورا فروزان و سجاد حیدری قیری

بخش ترانه

احمد امیرخلیلی از تهران، علیرضا بندری از تهران، مریم بهروزی از تهران، امید روزبه از تهران و محمد گوهری ازغندی از مشهد

بخش ویژه به پاس نگاه شاعرانه و بومی به خرمشهر بعد از جنگ، ترانه مهدی رحیم‌زاده در بخش ویژه به‌عنوان تنها اثر  برگزیده معرفی شد.

نفرات انتخابی در بخش ویژه جشنواره (صلح و طبیعت) از طرف سازمان محیط زیست تقدیر شدند. سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز تندیسی را به شاعران بخش ویژه اهدا کرد.

اسامی اعضای هیات داوران دومین جشنواره سراسری شعر نیاوران نیز به این شرح اعلام شد: مهدی استاد احمد، ابراهیم اسماعیلی اراضی، اسماعیل امینی، محمدعلی بهمنی، سعید بیابانکی، بهزاد خواجات، سعید دبیری، ابوالفضل زرویی نصرآباد، بهزاد زرین‌پور، محمد سلمانی، حمیدرضا شکارسری، محمدعلی شیرازی، غلامرضا طریقی، مهدی فرجی، مهرنوش قربانعلی، هرمز علیپور، نیلوفر لاری‌پور، اصغر معاذی و افشین یداللهی.

در پایان این برنامه که ۲۵ آذرماه برگزار شد، با حضور مرادخانی، حسینی و محمدعلی بهمنی از دومین کتاب جشنواره شعر نیاوران با عنوان «پایتخت شعر دو» رونمایی شد.



دیدگاهها بسته شده است.