هجمه‌ها علیه حوزه بهداشت زیاد است

به گزارش عرصه، دکتر علی‌اکبر سیاری در اجلاس معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با بیان اینکه از ابتدای امسال اولویت‌های سال ۹۵ را در حوزه بهداشت اعلام و آنها را دنبال می‌کنیم، گفت: یکی از اولویت‌هایمان استقرار کامل شبکه شهری بود که اکنون از نظر دسترسی به خدمات فراهم شده و به جز دو نقطه در تهران که دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران هستند، در سایر مناطق دسترسی به شبکه فراهم شده است.

وی افزود: البته نیروهای‌مان را برای شبکه از طریق بخش خصوصی گرفتیم و از آنجایی که خدمات گسترده ای را از آنها می‌خواهیم، بنابراین آموزش و توانمندسازی این افراد بسیار مهم است و معاونان بهداشت باید برای این کار همت کنند. در غیراینصورت برای ارائه خدمات نگرانی ایجاد می‌شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه هر اقدامی را که در حوزه بهداشت انجام می‌دهیم، در گروه پزشکی با مخالفت روبه‌رو می‌شود، گفت: به عنوان مثال وقتی کارشناس سلامت روان قرار می‌دهیم، روانپزشکان می‌گویند چرا بدون اجازه ما، اسم کارشناس سلامت روان روی یک کارشناس گذاشته‌اید. اما دولت می‌خواهد برای سلامت مردم کاری کند که در این مسیر هم مراقب سلامت، هم ماما، هم روانپزشک و… نیاز است. بنابراین گاهی هجمه‌ها علیه حوزه بهداشت زیاد است.

سیاری در همین زمینه افزود: زمانی که موضوع بهورز در سال ۵۴ مطرح شد، پزشکان با آن مخالف بودند و چنین موضوعاتی همواره وجود داشته است، اما ما باید کارمان را درست انجام دهیم. البته به اقشار مختلف هم احترام می‌گذاریم.

وی با بیان اینکه ما این شبکه را برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر که علت اغلب مرگ‌ و میرهای کشور است و هزینه‌های درمان را بالا می‌برد، ایجاد می‌کنیم، افزود: براین اساس برنامه مراقبت و کنترل بیماری‌های غیرواگیر آغاز شده و ما باید این مسیر را ارائه دهیم. براین اساس این برنامه را در چهار استان به صورت پایلوت اجرا کردیم و بسته خدمتی آن تعریف شده است و انتظار داریم که سیستم بهداشتی شهرها که دارای کارشناس مراقب سلامت، کارشناس سلامت روان، کارشناس تغذیه و… است بتواند برنامه‌های پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر را پیش برد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در بخشی از صحبت‌هایش به حاشیه‌سازی یکی از برنامه‌های صداوسیما علیه وزارت بهداشت اشاره و اظهار کرد: حکایت دکتر هاشمی در آن برنامه تلویزیونی مانند سریال مختار شده است و همه به وزیر بهداشت حمله می‌کنند و بنابراین ما باید از او دفاع کنیم. این کم لطفی است که از هر طرف به وزارت بهداشت حمله می‌کنند، در حالی که اقدامات زیادی را انجام داده است. بنابراین نباید اجازه دهیم حکایت مختار تکرار شود و همه باید از اقدامات وزارت بهداشت دفاع کنیم و در صحنه باشیم تا وزیر بهداشت تنها نماند.

سیاری همچنین با تاکید بر لزوم ارتقای کیفیت ارائه خدمات در حوزه بهداشت، گفت: ما برای موفقیت باید روش ارتباط با مردم را بلد باشیم و پرسنل‌مان باید بدانند چطور با مردم برخورد کنند تا موجب رضایتمندی مردم شوند. برهمین اساس کارگاهی را با عنوان تصویرگری و ارتباطات برگزار می‌کنیم و این کارگاه باید استمرار داشته و همه پرسنل اعم از کاردان، کارشناس و بهورز باید این دوره را ببینند.

وی درباره پرونده الکترونیک سلامت گفت: از نظر پوشش جمعیت در پرونده الکترونیکی سلامت، شهرهای شیراز، گناباد، قم، خراسان جنوبی و اردبیل به ترتیب بیشترین جمعیت را تحت پوشش پرونده برده‌اند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیماری HIV (ایدز) را یکی از مشکلات رو به افزایش جامعه دانست و گفت: ۵۰ کشور دنیا توانستند میزان رشد HIV ایدز را در کشورشان به میزان ۵۰ درصد کاهش دهند. این در حالی است که میزان ابتلا به HIV در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی رو به افزایش است. در کشور ما نیز ابتلای زنان به HIV افزایش یافته و همچنین از ابتلا به این بیماری از طریق موج سوم یعنی ایدز جنسی نیز افزایش پیدا کرده است. برهمین اساس ما تلاش کردیم که برنامه‌های HIV ایدز را در شبکه ادغام کنیم تا با این کار علاوه بر شناسایی موارد جدید، مراقبت و درمان آنها را هم جواب داده و به شعار ۹۰۹۰۹۰ دست یافته و HIV را کنترل کنیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به پخش سریال پریا از صداوسیما گفت: با پخش سریال پریا میزان مراجعان به مراکز مشاوره ایدز هشت برابر و میزان انجام تست‌ها چهار برابر شد؛ به طوری که ما با کمبود تست مواجه شدیم.

سیاری همچنین گفت: باید توجه کرد که در فصل ایجاد عفونت‌های حاد تنفسی این موضوع هر سال گربانگیر ما می‌شود و در این زمینه دو مشکل داریم؛ یکی بحث عفونت پرندگان و یکی هم عفونت‌های تنفسی فصلی. برهمین اساس ما هم نظارت‌هایمان را انجام می‌دهیم و در عین حال مراقب کنترل این بیماری‌ها هستیم. البته تاکنون مورد انسانی از عفونت حاد پرندگان گزارش نشده اما باید مراقبت‌ها را انجام بدهیم. همچنین امسال تاکنون مشکلی از قضیه حاد تنفسی نداشتیم و شرایط در حال کنترل است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در زمینه اعتبارات گفت: در زمینه اعتبارات مشکلات بسیاری پیش آمده؛ چراکه دولت در اسفندماه سال ۹۲، ۲۰۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۳، ۴۸۰۰ میلیارد تومان به حساب وزارت بهداشت واریز کرد؛ این در حالی است که در سال ۹۴ فقط ۳۰۰ میلیارد تومان برای وزارت بهداشت واریز شده و برای سال ۹۵ نیز نمی‌دانم آیا چیزی واریز شده است یا خیر. بنابراین مشکلات در زمینه اعتبارات وجود دارد؛ چراکه یارانه‌ها کفایت نمی‌کنند و دولت باید از محل درآمد خودش ۴۵ هزار تومان یارانه‌ها را واریز کند. بنابراین ما در این زمینه مشکل داریم، اما همه شما باید از طرح تحول دفاع کنید و نباید وزارت بهداشت را تنها بگذارید. زیرا برخی مصمم هستند که به طرح تحول هجمه وارد کنند.



دیدگاهها بسته شده است.