الزام دولت به بهسازی سالانه۲۷۰محله شهری و۲۰۰هزار واحدمسکن روستایی


مجلس، دولت را مکلف کرد در طول برنامه ششم توسعه نسبت به بهسازی سالانه ۲۷۰ محله شهری و ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی اقدام کند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، با تصویب ماده ۷۳ این لایحه، دولت را نسبت به انجام اقداماتی در حوزه مسکن از جمله بهسازی بافت‌های فرسوده و نوسازی واحدهای مسکن روستایی مکلف کردند.

بر اساس این ماده، دولت موظف است در چارچوب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷، در طول برنامه ششم اقدامات زیر را انجام دهد.

الف: وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور و شهرداری‌ها مکلفند در طول برنامه نسبت به احیا، بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی و بازآفرینی سالانه حداقل ۲۷۰ محله در قالب مطالعات مصوب ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، بر حسب گونه‌های مختلف شامل ناکارآمد، تاریخی، سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای و ارتقای دسترسی به خدمات و بهبود زیرساخت‌ها با رویکرد محله‌محور در چارچوب مقررات مربوطه اقدام کند.

تسهیلات و اعتبارات مورد نیاز سهم دولت همه ساله با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و هماهنگی شهرداری‌ها به تصویب ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار می‌رسد و در بودجه عمومی کشور پیش‌بینی و در اختیار دستگاه‌های اجرایی ذیربط و شهرداری‌ها قرار می‌گیرد. برنامه عملیاتی در دو بخش نوسازی مسکن و تأمین خدمات و زیرساخت، در سه ماهه اول برنامه توسط وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، شورای عالی استان‌ها و کلیه دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در سطح مدیریت ملی و استانی و شهری، تعهد و التزام به اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری خواهند داشت.

تبصره: در تهیه برنامه عملیاتی، محدوده‌های تاریخی شهرها، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دستگاه‌های موصوف اضافه می‌شود.

ب: دولت موظف است به منظور کاهش آسیب سکونتگاه‌های روستایی (با هدف بهسازی و نوسازی مسکن روستایی) و نیز تأمین مسکن برای اقشار کم‌درآمد شهری (در شهرهای کوچک)، منابع مالی و تسهیلات ارزان قیمت و زمین مورد نیاز را در قالب بودجه سنواتی در طول برنامه تأمین و اقدامات زیر را از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام دهد؛

۱ـ بهسازی و نوسازی سالانه حداقل ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد پنج درصد و تأمین مابه‌التفاوت سود تسهیلات برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی.

۲ـ تأمین منابع مالی و تسهیلات ارزان قیمت و زمین مورد نیاز برای کمک به ساخت یا خرید سالانه حداقل ۱۵۰ هزار واحد مسکن اقشار کم‌درآمد در شهرها با اولویت شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت.

تبصره: شناسایی و اولویت‌بندی گروه‌های هدف و معرفی افراد واجد شرایط توسط بنیاد مسکن و با همکاری کمیته امداد، سازمان بهزیستی و خیرین مسکن‌ساز انجام خواهد شد.

ج) بانک مسکن موظف است نسبت به تأمین باقی‌مانده تعهدات خود و تأمین منابع مورد نیاز مسکن مهر بدون تعهد احداث واحد جدید با تشخیص وزارت راه و شهرسازی اقدام کند.

د) وزارت راه و شهرسازی با رعایت وظایف و اختیارات سایر دستگاه‌ها و بدون ایجاد تعهد جدید مکلف است در راستای تحقق‌پذیری طرح‌های توسعه و عمران شهری و روستایی، آمایش و کنترل تخلفات، انضباط شهری و حفظ حقوق شهروندان نسبت به استقرار سیستم یکپارچه اطلاعات مکانی و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز آن و ایجاد ساختار مناسب برای اشتراک‌گذاری داده‌های مکانی توسط کلیه دستگاه‌های مرتبط اقدام کند؛ این حکم ناقض و ناسخ هیچ کدام از قوانین نیست.

تبصره: در ماده ۱۸ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، عبارت «برنامه پنجم» به «برنامه ششم توسعه» تغییر می‌یابد؛ منابع مورد نظر اجرایی این قانون از این محل قابل تأمین است.

این ماده با ۱۵۴ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.



دیدگاهها بسته شده است.