فرهنگ‌های پیش از تاریخِ حاشیه بیابان لوت در موزه ملی ایران

حسین عزیزی خرانقی، سرپرست بخش پیش از تاریخ موزه ملی ایران و دبیر همایش توضیح داد: موزه ملی ایران  به مناسبت ثبت بیابان لوت در فهرست آثار جهانی (یونسکو) نمایشگاه و همایشی را در خصوص فرهنگ‌های پیش‌از تاریخ لوت سه‌شنبه (۱۴ دی) برگزار می‌کند.

اوافزود: بیابان لوت علاوه‌بر ویژگی‌های منحصربه‌فرد طبیعی آن، یکی از مراکز و خاستگاه‌های فرهنگ‌های کهن بشری به خصوص آغاز شهرنشینی در جنوب شرق ایران است که موقعیت ویژه این بیابان در مسیر تجاری کهن بین آسیای مرکزی، دره سند، خوزستان و بین‌النهرین و همچنین منابع غنی معدنی آن، موجب شده که علاوه بر تمامی دشواری‌های زندگی در این بیابان لم یزرع، فرهنگ‌های انسانی از دوره نوسنگی در این ناحیه شکل گرفته و به ویژه در دوره مفرغ در هزاره سوم پیش از میلاد به اوج رشد و شکوفایی خود برسند.

وی ادامه داد: دو محوطه شهداد و شهر سوخته در دو سوی غربی و شرقی این بیابان به عنوان دو مرکز شهری دوره مفرغ کاملاً شناخته شده هستند، همچنین این دو شهر به عنوان دو مرکز صنعتی و تجاری روابط گسترده فرامنطقه‌ای با مراکز شهرنشینی و تمدنی پیرامونی خویش داشته و در انتقال فناوری، دانش و تجارت از آسیای مرکزی تا بین‌النهرین، نقش مهمی را ایفا می‌کرده‌اند.

این کارشناس موزه‌ی ملی ایران تاکید کرد: علاوه بر این از دوران پارینه سنگی نیز آثاری در اطراف لوت یافت شده که نشان از شرایط نسبتاً مساعد برای زیست انسانهای شکارگر-گردآورنده در منطقه در «پلیستوسن» است.

براساس این گزارش، موزه ملی ایران در این نمایشگاه که در طبقه اول موزه ایران باستان برگزار می‌شود، منتخبی از آثار فرهنگی «لادیز»، «شهرسوخته» و «شهداد» را به نمایش گذاشته است.



دیدگاهها بسته شده است.