مسئولان دستفروشی را برای مردم تبدیل به یک فرهنگ کرده اند


آبادان – فرمانده انتظامی شهرستان آبادان گفت: متاسفانه در خیابان یک احمد آباد و برخی مناطق دیگر شهری ما مسئولان، دستفروشی را برای مردم تبدیل به یک فرهنگ کرده ایم.

سرهنگ سید محسن تقی زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نیروی انتظامی بدون همراهی و کمک سایر دستگاه های اجرایی شهر و به تنهایی نمی تواند در موضوعات مختلف از جمله ساماندهی دستفروشان وارد عمل شود تا مورد ایراد و اعتراض مردم قرار گیرد، افزود: موضوع ساماندهی دستفروشان جزو حقوق شهروندان است و اگر سایر دستگاه ها به ویژه شهرداری و شورای شهر پای کار نیایند، به طور قطع امنیت آسیب می بیند.

وی با اشاره به اینکه مردم با آگاهی و شناخت از گذشته عالی شهر آبادان به این شهر سفر می کنند، اظهار کرد: متاسفانه وضعیت فعلی آبادان با توجه به جایگاه خاصش در میان سایر شهرهای استان و حتی کشور چندان خوشایند نیست و هر فردی که به شهر وارد می شود با موضوعاتی برمی خورد که از منظر آنان شکل شهریت ندارد.

تقی زاده تصریح کرد: در بسیاری از خیابانهای شهر از جمله خیابان یک احمد آبادان، امیری و غیره، مسئولان دستفروشی را برای مردم تبدیل به یک فرهنگ کرده اند و این مسئله در میان دستفروشان ایجاد توقع کرده است.

فرمانده انتظامی شهرستان آبادان گفت: در هیچ جایی از قانون نوشته نشده که اگر برای انجام هر کاری دست به اقدام زدیم یک یا دو نفر تماس بگیرند و بگویند که نباید این کار را انجام دهید و ما نیز به اجبار دست از اقدام برداریم حتی اگر براساس مصوبات باشد به نظر می رسد این ضعف مدیریتی امثال من است که باید هر چه سریعتر رفع شود.

نباید عقب نشینی کنیم

سرهنگ تقی زاده افزود: نباید با اشاره ها از انجام کار عقب بکشیم بلکه باید به تکلیفی که دولت، حاکمیت و دین به گردن ما نهاده به درستی عمل کنیم حتی اگر کسی از متولیان امر از این کار خوشش بیاید و یا نیاید.

وی اظهار کرد: ما تابع قانون و مقررات هستیم ضمن آنکه نظر مردم نیز برای ما قابل اهمیت است اما اگر بخواهیم به خواسته تمام شهروندان عمل کنیم به دلیل تنوع خواسته آنها که به طور قطع با منفعت شخصی همراه است، نمی توانیم کاری شایسته انجام دهیم.

تقی زاده اظهار کرد: آن شهروندی که در این شهر ذی نفوذ است و از قِبل مسائل سیاسی و اقتصادی دارد نان می خورد و از ما نیز بخواهد برای انجام کارهایش بهره برداری کند باید جلواش گرفته شود، متاسفانه ما در آبادان چنین جوی را داریم.

وی تصریح کرد: ما در مقابل مردم و شهدا مسئولیم و بایستی پاسخگو باشیم. اگر با یک تشر بخواهیم عقب بکشیم این مسئولیت دیگر از آن ما نیست و باید از کار کنار بکشیم و بگذاریم کسی که مسئولیت پذیر است و توان انجام کاردارد پای کار بیاید.

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان آبادان گفت: همگی شاهدیم که در خیابان امام به ویژه در روزهای پنج شنبه و جمعه واقعا تردد مشکل است. متاسفانه در این موضوع انگشت همگان به سوی نیروی انتظامی است و این در حالی است که نیروی انتظامی به تنهایی امکان برخورد با پدیده دستفروشان را ندارد.

سرهنگ تقی زاده افزود: در ایام عید و یا ایام مناسبتی دیگر دستفروشان خیابان یک احمدآباد را به طور کامل مسدود می کنند و این موضوع تردد را با مشکل مواجه می کند و متاسفانه این فرهنگ را ما مسئولان به واسطه عدم برخورد مناسب با این سد معبرها ایجاد کرده ایم اگر در این حین اتفاقی برای سایر مغازه ها همچون سرقت از طلا فروشی، آتش سوزی و یا درگیری فیزیکی رخ دهد، چگونه می شود با آن مواجه شد و اگر هم نشود که با آن روبر شد باید پاسخگوی مردم باشیم. 

کج سلیقگی در اصلاح هندسی 

وی با بیان اینکه موضوع دستفروشان معضل بزرگی است که اگر حل نشود چند روز دیگر با رسیدن نوروز به مشکل جدی در آبادان برخورد می کنیم، گفت: یک سری اصلاحات هندسی است که در صورت انجام می تواند به موضوع رفع ترافیک در شهر کمک کند، آبادان ترافیک ندارد اما یک سری کج سلیقه گی هایی در بحث مسائل هندسی اش انجام شده که با توجه به بافت قدیمی شهر نیاز به اصلاح دارد و اگر این انجام شود هیچ ترافیکی نخواهیم داشت.

تقی زاده اظهار کرد: مسیر بلوار طیب به سمت پل کابلی امام رضا و امتداد آن تا جمشیدآباد به بازار میوه فروشانی تبدیل شده که با وسیله نقلیه خود مبادرت به فروش می کنند همه در کنار خیابان و به شکل پارک دوبله می کنند، اگر چه برابر قانون ما موظف به جریمه خودروهای غیر از تاکسی و اتوبوس در ایستگاه های تاکسی و اتوبوس هستیم اما نرخ جریمه ها آنقدر پائین است که برای یک فروشنده پرداخت جریمه ۲۰ هزار تومانی و باقی ماندن در همانجا، صرفه دارد.

وی تصریح کرد: برای رفع این مشکل بایستی یک همت عمومی به کمک ما بیاید، ما بازوی اجرایی هستیم و اینها حق مردم است، متاسفانه ما مسئولان با این شیوه کارکردی خود اجازه داده ایم که ۱۰ نفر نان بخورند در حالی که در حق ۳۴۰ هزار جمعیت دیگر اجحاف می شود، آیا این جمعیت بی شماری که بیشترشان هم آبادانی و شهروند بومی این شهرند حق ندارند تا در آرامش زندگی کنند؟ برای رفع این گونه مشکلات بایستی بسیجی وار وارد میدان شد و به دنبال بهانه هایی همچون اعتبارات و مصوبات نباشیم، کار باید به طور واقعی انجام شود.

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان آبادان افزود: از آنجاییکه جمع آوری ماشین ها برعهده ما است به همین دلیل گر مسئولی زنگ زد و سفارش خودرو وانتی را کرد بایستی با آن برخورد شود و مراتب به اطلاع فرماندار برسد.

وی اظهار کرد: متاسفانه هرگاه می خواهیم ماشین متخلفی را توقیف کنیم از یک سیستمی با ما تماس می گیرند که این کار انجام نشود، این حق مردم است و نه حق ما، ما به عنوان ناجا بایستی بتوانیم به مردم خدمت کنیم و آرامش و امنیت روانی آنها را فراهم کنیم و اینها دردهای است که در آبادان وجود دارد.

تقی زاده تصریح کرد: کار باید به روال عادی خود انجام شود، پایانه مسافربری درون استانی باید هر چه سریعتر به بیرون از شهر منتقل شود، در صورت استقرار است که معایب احتمالی نمود پیدا می کند و ما می توانیم آنها را برطرف کنیم، نمی توان به این بهانه که شاید مشکلی پیش آید از انجام کار خودداری کنیم، اگر چنین باشد برگزاری جلسات مختلف و مصوب کردن برخی موارد بی حاصل و بدون خروجی خواهد بود، انجام هر کاری عزم جزم می خواهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد دوربین های مدار بسته مورد نیاز در سطح شهر یادآور شد: این روزها کوچکترین شهر استان خوزستان نیز دارای دوربین مدار بسته برای کنترل ترافیک است اما ما در آبادان که دومین شهر استان خوزستان است از این امکان برخوردار نیستیم.

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان آبادان در مورد چراغهای چشمک زن موجود در سطح شهر نیز گفت: از ساعت ۱۲ شب تا سه صبح و یا دو تا چهار بعد از شهر وقتی قصد عبور در آبادان را داریم بایستی  پشت چراغ قرمز معطل بمانیم، بارها گفته ایم که این سیستم اشکال دارد و بایستی درست شود، حداقل در ساعات یاد شده چراغ چشمک زن شود، اما نشد.

سرهنگ تقی زاده افزود: در سیستم اداری تمامی امکانات و تجهیزاتمان را به کار گرفته ایم اما باز هم جوابگوی رفع مشکل ترافیک نیست، حل این مشکل به تنهایی از توان ما خارج است و اگر هم رفع نشود نارضایتی به بار می آورد.
 



دیدگاهها بسته شده است.