مسئولان خراسان رضوی با موسیقی مهربان باشند

به گزارش عرصه، کمال‌الدین غراب – مدیر فرهنگسرای جهاد دانشگاهی مشهد – در آیین بزرگداشت استادان برجسته موسیقی کلاسیک مشهد (علی‌اکبر نطاق و ناصر رسا) که ۱۶ دی‌ماه در فرهنگسرای سازمان جهاد دانشگاهی خراسان‌ رضوی برگزار شد، اظهار کرد: به‌عنوان یک ارگان فرهنگی وظیفه خود دانستیم از بزرگان عرصه هنر تجلیل و قدردانی کنیم. امید است این‌گونه اقدامات تداوم یابد، چراکه افراد بسیاری در عرصه فرهنگ و هنر این دیار تلاش می‌کنند که باید قدر سال‌ها تلاش آن‌ها را بدانیم.

او ادامه داد: بدون هیچ تردیدی، موسیقی نماینده و نمایان‌گر بخشی از فرهنگ، هنر و ارزش‌های یک ملت است و این موضوع نه‌تنها در فرهنگ ما، بلکه در همه جای دنیا صادق است، چراکه به‌عنوان یک هنر نمی‌توان آن را نادیده گرفت و رسالت بر دوش آن را انکار کرد.

مدیر فرهنگسرای جهاد دانشگاهی مشهد با اشاره به این‌که موسیقی گذشته از آن‌که خود رسالتی دارد و نقش مهمی را ایفا می‌کند، پیوستگی تنگاتنگی با ادبیات دارد، بیان کرد: ادبیات هر کشوری، ارتباط عمیقی با مفاهیم بلند معنوی، قومی و ملی آن کشور دارد.


وی اظهار کرد: در هر کجای جهان، دینی ظهور کرده، ادبیات خاص خود را نیز پدید آورده. در ایران نیز به همین ترتیب است و به قول یک استاد فرانسوی، اگر ادبیات ما شامل چهار رکن مولوی، سعدی، حافظ و فردوسی باشد، بیشترین تاثیر ادبیات ما از مضامین عرفانی گرفته شده که آبشخوری جز کتاب آسمانی و مفاهیم و ارزش‌های دینی ندارد و موسیقی تجلی‌گاه این ادبیات است.

غراب گفت: موسیقی ایرانی در شکل اصیل آن، بزرگ‌ترین خدمت را به ادبیات انجام داده، ادبیاتی که آبشخور در مضامین آسمانی دارد که به آن اعتقاد داریم.

مدیر فرهنگسرای جهاد دانشگاهی مشهد با بیان این‌که موسیقی اصیل سنتی، بازتاب‌دهنده مضامین الهی و عرفانی محسوب می‌شود و از این نظر، موسیقی سنتی ارزشمند است، ادامه داد: استاد نطاق، نماینده ما در این نوع موسیقی است و انسان با این موسیقی است که به اوج تعالی می‌رسد و به‌جز این را ابتذال می‌نامیم.

وی با تاکید بر این‌که موسیقی کلاسیک هم این نقش را در مغرب زمین دارد، چنانچه آبشخور موسیقی و ادبیات کلاسیک نیز مضامین بلند آسمانی در غرب است، افزود: برخی بزرگان در این عرصه، آثار فراموش‌نشدنی به یادگار گذاشتند و استاد رسا نیز نماینده ما در این نوع موسیقی است.

در ادامه این آیین، سیدجواد حسینی – معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان‌ رضوی – در سخنانی با اشاره به این‌که برای زدودن آسیب‌های اجتماعی، فراهم کردن بستر رشد و تسهیل حرکت روبه جلو در جامعه، باید بر هنر تکیه کنیم، اظهار کرد: هنر باعث می‌شود تسهیلات، اطلاعات، ارتباطات، احساسات و روابط انسانی رشد کند و این موضوع مبنای اصلی حرکت یک جامعه سالم است.

او ادامه داد: یک جامعه زمانی رشد و توسعه می‌یابد که منابع انسانی غنی که سرمایه‌های عظیم یک کشور هستند، عزیز شمرده شوند.

حسینی بیان کرد: در هر جامعه‌ای، اصلی‌ترین سرمایه‌ها، سرمایه‌های اجتماعی و انسانی است، اگر همه انواع سرمایه‌ها موجود باشد، اما سرمایه انسانی نباشد، چند نوع سرمایه دیگر از بین می‌رود، اگر در جامعه‌ای انواع دیگر سرمایه نباشد، اما سرمایه اجتماعی و انسانی موجود باشد، دیگر انواع سرمایه بازتولید می‌شود و امروز در تجربه جهانی در کشورهای توسعه‌یافته ۶۸ درصد منابع مبتنی بر نیروی انسانی است و ۳۲ درصد دیگر منابع فیزیکی و طبیعی است.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان‌ رضوی گفت: امروز باید قدردان سرمایه‌‍‌های عظیم انسانی، بویژه سرمایه‌هایی که وجهه هنری آن‌ها قوی است، باشیم.

وی با بیان این‌که امروز جامعه باید احساس و عواطف را در درون خود پمپاژ کند و از روابط مکانیکی، ماشینی و برهم زننده در یک سیکل بسته و تکرار مکررات دور شود، اضافه کرد: این اقدام تنها کار هنر و موسیقی، شعر، تئاتر، فیلم، خط و… است، چیزی که امروز متاسفانه باید اعتراف کنیم که آن‌گونه که بایسته و شایسته است، به آن نپرداخته‌ایم.

به گزارش عرصه، ناصر رسا – نوازنده خراسانی – نیز گفت: مسئولان استانی، بخصوص مسئولانی که در مقام‌های بالای مذهبی هستند، با موسیقی مهربان باشند.

او ادامه داد: در جامعه آن‌طور که باید و شاید موسیقی سخن نمی‌گوید و غایب است، با توجه به این‌که موسیقی با دین، بخصوص اسلام بسیار نسبت دارد، تقاضا دارم اجازه ندهیم این‌گونه نشست‌ها و محافل موسیقی تعطیل شود.

وی اظهار کرد: احساس کردم نقاط مهمی در موسیقی ناگفته باقی مانده‌ است و در این میان، امیدوارم جوانان، خود را به هنر دوستی مجهز کنند، چراکه دیگر جوامع پیشرفته دنیا برای هنر، ارزش بسیاری قائل هستند و آن را دنبال می‌کنند.

او با بیان این‌که موسیقی جهانی در حدود ۱۰ قرن پیش در راه پیشرفت هرچه بیشتر قدم نهاد و اساتید بزرگی در این حوزه رشد کردند، گفت: آن‌ها در دوره رسانس که نقطه آغاز موسیقی کلاسیک است، تلاش کردند این نوع موسیقی به‌وجود آید و تکمیل شود. موسیقی کلاسیک پدیده‌ای است که با رشد افراد ارزش‍مند در آن می‌تواند با بالندگی بیشتری نیز همراه باشد.

در ادامه، استاد علی‌اکبر نطاق – از فعالان حوزه موسیقی در مشهد – اظهار کرد: ۲۲ سال در جهاد دانشگاهی همراه دیگر اساتید موسیقی فعالیت هنری داشته‌ام. خوشحال و خرسندم که مسئولان در فکر تدارک چنین مراسمی بودند و امید است در آینده باز هم شاهد برپایی چنین محافلی برای دیگر پیشکسوتان عرصه موسیقی باشیم.

همچنین یعقوب صحاف – آهنگساز – با بیان این‌که شاهد این موضوع نبودیم که در جریان موسیقی، برخی افراد به فکر حق‌شناسی از اهالی آن بیفتند، اضافه کرد: امیدواریم در آینده نزدیک، بسیاری دیگر از افراد را در این جایگاه ببینیم.



دیدگاهها بسته شده است.