روزی که پله در میان هزاران تماشاگر از فوتبال خداحافظی کرد

به‌ گزارش ‌عرصه، در سال ۱۹۷۷ نیویورک کاسموس فصل خوبی را گذارند. این تیم از دو فصل پیش پله، ستاره برزیلی را در اختیار داشت. همچنین در این تیم ستارگانی همچون کارلوس آلبرتو، فرانس بکن بائر و جورجو کینلیا بازی می کردند. بازی به بازی به تعداد تماشاگران این تیم در ورزشگاه جاینت افزوده می شد. کاسموس هشت بازی آخر خانگی اش را با پیروزی پشت سر گذاشت و در نهایت پس از لائودردیل استریکر تیم دوم گروهش شد. در مرحله حذفی به ترتیب تیم های استریکر، تامپا بای و روچستر را شکست داد و در فینال بیست و هفتم آگوست برابر سیاتل ساندر قرار گرفت. کاسموس با گل های کینلیا دو بر یک پیروز و قهرمان شد. این دیدار آخرین بازی رسمی پله بود.

یک اکتبر سال ۷۷ تیم آمریکایی بازی برای گرامیداشت و خداحافظی پله برگزار کرد.  در این دیدار کاسموس و سانتوس برابر هم قرار گرفتند و پله یک نیمه برای هر دو تیم بازی کرد. در نیمه نخست برای کاسموس و در نیمه دوم برای سانتوس به میدان رفت. ۷۵ هزار تماشاگر در ورزشگاه جاینت حضور داشتند و بازی در سر تا سر جهان پخش شد. پله سه هفته دیگر ۳۷ ساله می شد. او برای سانتوس ۱۲۵۷ بازی انجام داد و ۱۲۱۹ گل به ثمر رساند. همچنین ۱۰۹ بار پیراهن کاسموس را بر تن کرد و ۶۳ بار برای این تیم گلزنی کرد. در مجموع ۱۳۶۶ بار به میدان رفت و ۱۲۸۲ گل به ثمر رساند. او با فتح جام در آمریکا از فوتبال خداحافظی کرد.

پله در نیمه نخست دیدار سانتوس و کاسموس هزار و دویست هشتاد و سومین گلش را از فاصله ۱۲ متری دروازه به ثمر رساند. در نیمه دوم که برای سانتوس بازی کرد نتوانس گلزنی کند. کاسموس در این بازی دو بر یک پیروز شد و در پایان بازی پله به وسط زمین رفت و جلوی دوربین صحبت کرد. او گفت: عشق…! عشق…! و عشق…!
پدرش کنار او حضور داشت. پدر پله نیز فوتبالیست باهوشی بود که دوندینیو نام داشت اما به خاطر آسیب دیدگی شدید زانو فوتبال را کنار گذاشت. همچنین در کنار پله والدمار بریتو (مشوقش) حضور داشت. او بازیکن موفقی بود که بایلارین نام داشت و در سال ۱۹۳۴ جام جهانی را تجربه کرد. در آن رقابت‌ها اسپانیا برزیل را حذف کرد. در جایگاه VIP سلسته، مادر پله نیز حضور داشت.

پس از بازی جشن بزرگی در هتل پلازا برگزار شد که بازیکنان بزرگی همچون بابی مور (کاپیتان برزیل قهرمان جهان)، بلینی، مائورو، کارلوس آلبرتو، دیگر هم تیمی هایش در کاسموس و بازیکنان جوان سانتوس حضور داشتند. در میان مهمانان بزرگ محمد علی نیز حاضر بود. بوکسور آمریکایی پله را در آغوش گرفت و گفت: اکنون هر دو از بزرگان جهان ورزش هستیم.



دیدگاهها بسته شده است.