جادوی «هری پاتر» و افزایش فروش کتاب در انگلستان

به گزارش عرصه، «گاردین» نوشت: «هری پاتر و فرزند نفرین‌شده» و چند اثر درباره تناسب اندام با موفقیت خود در سال گذشته میلادی، باعث شدند فروش کلی بازار کتاب انگلستان در سال ۲۰۱۶ به یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون پوند افزایش پیدا کند.

فروش کتاب در سال ۲۰۱۵ در انگلیس یک میلیارد و ۵۱۰ میلیارد پوند بود و انتظار می‌رفت این رقم در سال ۲۰۱۶ هم تکرار شود،‌ اما براساس آمارهای موسسه «نیلسن بوک اسکن» موفقیت چشم‌گیر نمایشنامه «هری پاتر و فرزند نفرین‌شده» نوشته «جی.کی. رولینگ» و چند کتاب از «جویی ویکس» مربی معروف تناسب اندام، به افزایش پنج درصدی این رقم منجر شده است.

این آمار مربوط به فروش کلی کتاب‌ها، ‌اعم از چاپی و دیجیتالی در بازار انگلستان است. تعداد کتاب‌های چاپی هم از دسامبر ۲۰۱۵ تا دسامبر ۲۰۱۶ رشدی پنج میلیون پوندی را تجربه کرده و به ۱۹۵ میلیون رسیده است.

«هری پاتر و فرزند نفرین‌شده» همان‌طور که انتظار می‌رفت با صف‌های شبانه خوانندگان پشت در کتاب‌فروشی‌ها مواجه شد. این اثر ابتدا به صورت نمایش به روی صحنه رفت اما به دلیل این‌که بسیاری موفق به دیدن آن نشدند،‌ «رولینگ» متن نمایشنامه را به صورت کتاب روانه بازار کرد. خوانندگان این کتاب را هشتمین قسمت «هری پاتر» لقب دادند.

انتشارات آمریکایی «اسکولاستیک» اعلام کرد این کتاب «رولینگ» در ۴۸ ساعت اول انتشار، دو میلیون نسخه فروخت. داستان این نمایشنامه دوقسمتی ۱۹ سال پس از شکست «ولدمورت» از «هری» روایت می‌شود. در این اثر «هری پاتر» ۳۷ ساله است و سه فرزند دارد. اقتباس نمایشی این کتاب که در حال حاضر در لندن در حال اجراست.

«رولینگ» طی سال گذشته میلادی علاوه بر این نمایشنامه‌،‌ متن فیلمنامه «هیولاهای خارق‌العاده و زیستگاه آن‌ها»، ‌نسخه جدید رمان‌های هفت‌گانه «هری پاتر» با تصویرگری متفاوت و یک کتاب رنگ‌آمیزی «هری پاتر» را روانه بازار کتاب کرد. فروش سال گذشته کل آثار این نویسنده ادینبورگی بالغ بر ۲۰ میلیون پوند بوده و جایگاه او را به عنوان موفق‌ترین نویسنده انگلستان تثبیت کرد.

چندی پیش اعلام شد از سال ۲۰۱۲ نام «جی.کی. رولینگ» به دلیل افزایش مالیات‌های انگلستان و فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌اش طی سال‌های اخیر،‌ از فهرست میلیاردرها بیرون آمده بود. اما در سال گذشته با استقبال از کارهای او، ثروت کنونی‌اش به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است. «رولینگ» اواخر سال ۲۰۱۶ خبر خوبی به کتاب‌فروشی‌ها داد و اعلام کرد در حال نگارش دو رمان جدید است.

موسسه «نیلسن» همچنین اعلام کرده فروش کتاب در آمریکا طی ۱۲ ماه گذشته ۳.۳ درصد رشد داشته است. کتاب «نام خدا رحمت است» نوشته پاپ فرانسیس، تاثیر زیادی بر فروش آثار غیرداستانی گذاشت و میزان فروش این نوع آثار را نسبت به سال ۲۰۱۵، ‌هفت درصد افزایش داد. این در حالی است که فروش کتاب‌های داستانی بزرگسال در این کشور شاهد نزولی ۱.۰۴ درصدی بوده است.

یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در سال ۲۰۱۶ در بازار آمریکا، «دختری در قطار» نوشته «پائولا هاوکینز» بود. این اثر در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، اما در سال گذشته نیز پرفروش بود. این رمان که اقتباس سینمایی آن هم ساخته شده، یک میلیون جلد فروش داشته است. آخرین جلد از مجموعه کتاب‌های «خاطرات یک بچه چلمن» نوشته «جف کینی» و نمایشنامه «هری پاتر و فرزند نفرین‌شده» رولینگ هم از پرفروش‌ترین‌های آمریکا در سال ۲۰۱۶ بوده‌اند.



دیدگاهها بسته شده است.