از غروب غریب آیت‌الله…

لحظاتی که با خبر بستری شدن یکی از شخصیت‌های بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی، تشنج کرد، با انتشار خبر پر از بهت‌ لبیک «آیت‌الله» به دعوت حق، به غروبی غریب برای یار دیرین امام (ره) رسید و با روزهایی آشوب‌زده‌تر ادامه یافت.

به گزارش عرصه، عصر یکشنبه ۱۹ دی ۹۵ محمد هاشمی با تایید خبر بستری شدن آیت‌الله هاشمی در بیمارستان گفت که آقای هاشمی امروز به علت عارضه‌ای که برای ایشان ایجاد شد در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شدند که بحمدالله حال ایشان رو به بهبود است اما شواهد حاکی از وضعیت دیگری بود؛ چنانکه حدود یک ساعت بعد، خبر باورناپذیر درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی منتشر شد تا بدون هیچ رقیبی به خبر اول کشور در این روزها تبدیل شود.

در زیر مروری بر مهم‌ترین اخبار عرصه درباره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که از شامگاه یکشنبه به بعد منتشر شده است، خواهیم داشت.

حضور رئیس‌جمهور در بیمارستان شهدای تجریش

همزمان با انتشار خبر بستری شدن آیت الله هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در  بیمارستان محل بستری رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور یافت تا ضمن عیادت از او، آخرین وضعیت سلامت یار دیرین امام (ره) را جویا شود.

اخبار ضد و نقیض درباره وضعیت جسمی آیت‌الله هاشمی در حال انتشار بود و خبرنگاران رسانه‌ها که برای پیگیری اخبار مربوط و مشخص شدن ماجرا خود را به بیمارستان شهدای تجریش رسانده بودند ادامه داشت تا اینکه حدود یک ساعت بعد از انتشار خبر بستری شدن رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در عین ناباوری همگان خبر درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی تایید و منتشر شد.

حال و هوای بیمارستان شهدای تجریش همزمان با اعلام خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

همزمان با اعلام خبر درگذشت آیت الله هاشمی که عصر روز یک‌شنبه برای مداوا به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد، اطراف این بیمارستان مملو از جمعیت شد.

در اولین دقایق اعلام این خبر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری همراه با تیم محافظ وارد بیمارستان شهدای تجریش شد و پس از آن جمعی از شخصیت‌های سیاسی از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری، حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی و علی اکبر صالحی نیز به جمع حاضران در بیمارستان پیوستند.

پس از اعلام رسمی خبر درگذشت آیت الله هاشمی فاطمه هاشمی دختر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز وارد بیمارستان شد و دقایقی بعد فرزند ارشد آیت‌الله، محسن هاشمی رفسنجانی در حالی که به سرعت بیمارستان را ترک می‌کرد در گفت‌وگویی کوتاه و شتابزده خبر درگذشت آیت الله را ناموثق و غیرقطعی دانست، اما در همان حال دقایقی بعد از آن با بلندشدن صدای شیون و زاری جمعی از نزدیکان آیت الله هاشمی رفسنجانی، شواهد حکایت از قطعی شدن خبر درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌کرد.

در همین حال گفته می‌شد پیکر آیت الله هاشمی به محله جماران تهران منتقل می‌شود اما همچنان صدها نفر در مقابل بیمارستان شهدای تجریش تجمع کرده‌ بودند که البته با حضور ماموران حفاظتی و امنیتی اجازه ورود هیچ کس و حتی خبرنگاران نیز به داخل بیمارستان داده نشد. به سرعت بر جمعیت حاضر در مقابل بیمارستان افزوده می‌شدد به طوری که سراسر خیابان ولیعصر تقریبا مسدود شد و حاضران علی رغم تذکرات و برخوردهای ماموران حاضر در محل حاضر به ترک بیمارستان نبودند.

وزیر بهداشت: تیم پزشکی همراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نبوده است/ طبق گزارشی که به من داده‌اند کوتاهی شده است

به گزارش عرصه، قاضی زاده هاشمی شامگاه یکشنبه در حاشیه مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران گفت: آیت الله هاشمی دچار عارضه قلبی و تنفسی شدند که متاسفانه تلاش همکاران ما بی نتیجه بود.

وی ادامه داد: آن طور که به من گزارش شده ظاهرا تیم پزشکی همراه ایشان نبوده، درحالی که همراه شخصیت‌ها باید تیم پزشکی حاضر باشد. تیم پزشکی زمانی هم که متوجه شدند، فرصت از دست رفته بود و شاید اگر بودند هم نمیتوانستند کاری کنند اما اگر این گزارشی که به من داده شده درست باشد کوتاهی کرده‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی روز دوشنبه نیز در مراسمی که برای وداع با آیت‌الله هاشمی در حسینیه جماران برگزار شد حضور یافت و در جمع خبرنگاران تاکید کرد که ابهامی درباره فوت آیت‌الله هاشمی وجود ندارد و همه چیز در این باره روشن است.

جزییات اقدامات درمانی آیت الله هاشمی رفسنجانی

محمد آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت در تشریح جزییات اقدامات درمانی انجام شده برای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: ایشان روز (یکشنبه ۱۹ دی) حوالی ساعت ۶ بعد از ظهر دچار ایست کامل قلبی شدند و به بیمارستان منتقل شدند.

وی افزود: بلافاصله تیم کامل تخصصی اعم از متخصصان قلب، اورژانس و … بر بالینشان حاضر شدند و حدود یک ساعت و نیم عملیات احیا ادامه داشت. همه اقدامات درمانی لازم انجام شد اما متاسفانه ایشان ساعت ۷:۳۰ به لقاء الله پیوستند.

پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

حدود یک ساعت بعد از انتشار خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رهبر انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت این یار دیرین امام (ره) را تسلیت گفتند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش‌هایی از این پیام تصریح کردند:

با دریغ و تأسف خبر درگذشت ناگهانی رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی، و همکار نزدیک سالهای متمادی در عهد جمهوری اسلامی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را دریافت کردم. فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ی همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است.

اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هائی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود به کلی بگسلد و وسوسه‌ی خناسانی که در سال های اخیر با شدت و جدیت در پی بهره برداری از این تفاوت های نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.

با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی شناسم که تجربه ای مشترک و چنین دراز مدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ ساز به یاد داشته باشم.
اکنون این مبارز کهنسال در محضر محاسبه‌ی الهی با پرونده‌ای مشحون از تلاش و فعالیت گوناگون قرار دارد، و این سرنوشت همه‌ی ما مسئولان جمهوری اسلامی است.
غفران و رحمت و عفو الهی را برای وی از صمیم قلب تمنا می‌کنم و به همسر گرامی و فرزندان و برادران و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم.

پیام رییس جمهور در پی درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت

ساعاتی بعد رییس جمهور نیز که ابتدا در توئیتر به این خبر واکنش نشان داده بود، در پیامی به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: اسلام سرمایه‌ای پرارزش، ایران امیری بزرگ، انقلاب اسلامی پرچمداری شجاع و نظام مُدبری کم‌نظیر را از دست داد.

در بخش‌هایی از این پیام آمده بود:
هاشمی هیچ‌گاه از جنگ نهراسید ولی همواره صلح را گرامی می‌داشت؛ هم فرمانده شجاع میدان‌های جهاد و شهادت بود و هم قهرمان مذاکره برای پایان جنگ. سخن گفتن از بزرگ‌مردی که به‌حق سنگ زیرین آسیای نظام بود، ساده نیست. محرم امام و یاور بی بدیل مقام معظم رهبری بود. برای ایران و ایرانی، آرزوهای بزرگی داشت و تا جان داشت برای سربلندی میهن اسلامی کوشید. بسیار جفا دید و بسیار وفا کرد. با انحراف از مسیر اعتدال اسلامی سر سازش نداشت و مصلحت نظام را از هر امری بالاتر می‌دانست. مردم فهیم ایران، قدر خادمان خود را به خوبی می‌شناسند و دینشان را به سردار سازندگی ادا خواهند کرد.

نام هاشمی بزرگتر از آن است که احدی بتواند نقش‌آفرینی و حضور موثر او را در برگ برگِ تاریخ نهضت اسلامی، از ابتدای مبارزات در دهه چهل تا پیروزی انقلاب، و از سابقه بی‌بدیل و درخشان او در مدیریت دفاع مقدس تا همه مقاطع حساس تا واپسین دقائق زندگانی ایشان، و حیات همیشگی او در قلب مردم قدرشناس ایران عزیز را انکار کند. که پیر و مراد همه ما خمینی عزیز قدس الله نفسه الزکیه فرمود: «بدخواهان بدانند که هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.»

پیام تسلیت مقامات

دیگر مسئولان و شخصیت‌های سیاسی داخلی و خارجی نیز در پیام‌هایی جداگانه درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند و این پیام‌ها همچنان ادامه یافت و در همان شب مقامات لشگری و کشوری در حسینیه جماران حضور پیدا کردند.

محمدعلی جعفری فرمانده کلّ سپاه پاسداران، علی لاریجانی رئیس مجلس، سید حسن خمینی نوه امام (ره)‌ ، محمدرضا عارف، آیت‌الله العظمی صانعی ، ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان سینما و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و غیر سیاسی دیگر هم با صدور پیام‌هایی درگذشت یار دیرین امام (ره) را تسلیت گفتند.

بازتاب درگذشت آیت‌الله هاشمی در رسانه های خارجی

کمتر رسانه‌ای در جهان بود که به این خبر واکنش نشان نداده یا آن را منتشر نکرده باشد. اغلب این رسانه‌ها از آیت‌الله رفسنجانی به عنوان سیاستمداری بزرگ و تاثیرگذار در انقلاب اسلامی و سال‌های پس از آن یاد کردند.

خانواده هاشمی: راه هاشمی ادامه خواهد داشت

خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پی درگذشت این یار دیرین امام اطلاعیه‌ای صادر و در آن تاکید کرد که راه هاشمی ادامه خواهد داشت.

وداع با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران با حضور شخصیت‌های کشوری و لشکری

مراسم وداع با پیکر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی

به گزارش عرصه، در این مراسم که صبح روز دوشنبه ۲۰ دی ماه برگزار شد، علاوه بر اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی،  رئیس جمهور، اعضای هیات دولت و رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شخصیت‌هایی از جمله آیت‌الله امامی کاشانی، حسینعلی امیری، علی اکبر صالحی، رحمانی فضلی، مرتضی اشراقی، اکبر ترکان، سرلشکر باقری، سردار قاسم سلیمانی، غلامعلی رجایی، محمدرضا و علیرضا بهشتی، سرلشکر فیروزآبادی، سرلشکر رشید، سید محمد خاتمی، هادی خامنه‌ای، محسن غرویان، سردار وحیدی، سید علی خمینی، محسن رفیق‌دوست، علی شمخانی، علی اکبر ولایتی، سید محمدرضا خاتمی، عبدالله نوری، اسدالله بادامچیان، کمال خرازی،  حجت‌الاسلام قاضی عسکر، حجت‌الاسلام ری شهری، محمود علیزاده طباطبایی، ناصر سراج، سیدشهاب‌الدین چاووشی، الهه کولایی، اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران و جمعی دیگر از فعالان سیاسی و مردم حضور پیدا کردند.

جهانگیری: دولت پشتوانه بزرگ و شجاع خود را از دست داد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در حاشیه مراسم وداع با پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: آیت الله هاشمی تکیه گاه و پشتوانه محکمی برای نظام و رهبری بودند و دولت احساس می کند که امروز پشتوانه بزرگ و شجاع خود را از دست داده است.

ظریف: آیت‌الله هاشمی در سیاست خارجی نظراتی راهگشا ارائه می‌کرد

محمدجواد ظریف، نیز در مراسم وداع با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی به واقع از استوانه های بزرگ انقلاب بودند و هموار در کنار رهبری به عنوان یاری دلسوز حضور داشتند.

وی افزود: ایشان  برای ما در سیاست خارجی نظراتی راهگشا بیان می‌کردند و از دست دادن این شخصیت بزرگ همه ما را غمگین کرده است.

ولایتی: هاشمی هیچ جایگزینی ندارد

علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در حاشیه مراسم وداع با آیت الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فقدان ایشان واقعا یک فقدان بسیار عظیم است که باید بگوییم ایشان هیچ جایگزینی ندارند و ان شاءالله با مولایشان علی (ع) محشور شوند.

وی خاطر نشان کرد: ایشان در مقاطع مختلف و هرجایی که نیاز بود برای جلوگیری از به ثمر رسیدن توطئه دشمنان در صحنه بودند.

ولایتی افزود: ایشان همواره زمانی که حضرت امام (ره) در قید حیات بودند در کنار ایشان حضور داشتند و بعد هم همواره در کنار مقام معظم رهبری بودند.

سرلشکر باقری: آیت الله هاشمی نقشی اساسی در تثبیت نظام ایفا کردند

رئیس ستاد کل نیروی های مسلح گفت: آیت الله هاشمی توجه خاصی به پیشبرد دفاع مقدس داشتند و نقشی اساسی در تثبیت نظام ایفا کردند.

علی مطهری: در سال‌های اخیر با هاشمی رفسنجانی خوب برخورد نشد

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های اخیر با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مقداری خوب برخورد نشد.

علی مطهری نیز ظهر روز (دوشنبه) در حاشیه مراسم وداع با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ایشان یار نزدیک امام (ره)، شهید مطهری و رهبر انقلاب بودند که البته در سال‌های اخیر مقداری با ایشان خوب برخورد نشد ولی وظیفه خود را انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: ایشان در آنجاهایی که مصلحت نظام را تشخیص می‌داد کار خود را انجام می‌داد چه از محبوبیتش کاسته شود و چه مورد هجوم و توهین قرار گیرد. او انسانی بود که خالص برای خدا کار می‌کرد.

مطهری در پاسخ به این سوال که آیا با درگذشت آیت‌الله هاشمی دعواهای سیاسی تمام می‌شود؟ بیان کرد: نه ولی امیدوارم ان‌شاءالله تمام شود.

هادی خامنه‌ای: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک اصلاح طلب، انقلابی و مصلح بود

سیدهادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام نیز در این مراسم با بیان اینکه بهترین عنوان برای مرحوم هاشمی لقب امیرکبیر ایران است، گفت: ایشان یک اصلاح طلب، انقلابی و مصلح بودند.

وزیر سابق دفاع: همه به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مدیونیم

سردار وحیدی وزیر سابق دفاع نیز در این مراسم گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فردی بزرگ در تاریخ انقلاب هستند که همگان به او مدیون هستیم.

 سراج: آیت‌الله هاشمی در جلسه مجمع با روحیه‌ای باز و فعال بررسی برنامه ششم را دنبال می‌کردند

رییس سازمان بازرسی با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی با تمام وجود در خدمت نظام رهبری و انقلاب بودند گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و مقام معظم رهبری بودند و در تمام طول عمر خود از هیچ کوششی برای انقلاب دریغ نکردند.

ناصر سراج در مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران با اشاره به اینکه روز شنبه در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: در حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه تشخیص مصحلت نظام تا ساعت ۱۲ راجع به برنامه ششم گفت‌وگو کردیم و ایشان با روحیه ای باز و فعال در جهت برطرف کردن نواقص برنامه ششم نظر می دادند و قرار بود گزارش آن را اعلام کنیم که متاسفانه این اتفاق افتاد.

سراج با بیان اینکه آیت الله هاشمی از نفرات اول تاثیرگذار در پیروزی و تداوم انقلاب بود، خاطرنشان کرد: آیت الله هاشمی با شناختی که از همه افراد و گروه ها و جناح های معاند نظام داشتند، نقشی اساسی در افشای پشت پرده فعالیت های مخالفان انقلاب ایفا کردند.

کمال خرازی: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی امیرکبیر زمان بودند

کمال خرازی رئیس شواری راهبردی روابط خارجی با اشاره به اقدامات انجام شده در دوران سازندگی توسط آیت‌الله هاشمی گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با وجود ویرانی‌های پس از جنگ تصمیمات سازنده‌ای اتخاذ کردند و ما مشاهده می‌کنیم که کارهای زیربنایی اساسی از جمله انرژی هسته‌ای و مترو در دوران ایشان پا گرفته است.

سرلشکر رشید: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فرماندهی شجاع و باهوش بود

سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) با اشاره به سابقه حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در عرصه‌های فرماندهی نیروی مسلح گفت: همه فرماندهان ارتش و سپاه بر این باوریم که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در عرصه‌های دفاع و امنیت فرماندهی بسیار شجاع،‌ باهوش و صاحب تدبیر بودند.

ری شهری: قدر چهره‌های انقلاب را قبل از آنکه از دست‌شان بدهیم، بدانیم

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی گفت:‌ باید ترتیبی داده شود که قدر چهره‌های انقلاب را قبل از اینکه از دست‌شان بدهیم بدانیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین ری شهری در مراسم وداع با پیکر آیت‌الله هاشمی در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نقد منصفانه و خصمانه خیلی تفاوت دارد اظهار کرد: دوستان انقلابی باید حول محور رهبری، نقدهای منصفانه داشته باشند؛ باید ترتیبی داده شود تا قدر چهره‌های انقلاب را قبل از آنکه از دست‌شان بدهیم، بدانیم.

«ری شهری» با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی از شخصیت های تاثیرگذار و نقش‌آفرین قبل و بعد از نهضت انقلاب اسلامی بودند افزود:‌ آیت‌الله هاشمی بعد از پیروزی انقلاب نیز در کنار امام (ره) نقش بسیار تعیین کننده ای در امور داشتند.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی با اشاره به اینکه آیت‌الله هاشمی را از سال ۴۲ می‌شناسم تصریح کرد: ایشان از دوران نوجوانی پیش‌گام نهضت اسلامی و در کنار امام (ره) بودند و از ایشان میراث علمی و کارهای قرآنی به یادگار مانده است که بسیار تاثیرگذار هستند.

ستاد نماز جمعه تهران: منبر نماز جمعه تهران خاطرات ماندگار خطبه های آیت الله هاشمی را از یاد نخواهد برد

ستاد نماز جمعه تهران دوشنبه ۲۰ دی ماه، با صدور پیامی پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

مصباح یزدی: آیت‌الله هاشمی قبل و بعد از انقلاب در خدمت نظام اسلامی بود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قبل و بعد از انقلاب اسلامی در خدمت نظام اسلامی بوده و خدمات فراوانی نسبت به نظام اسلامی داشتند.

به گزارش عرصه، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در همایش «بررسی اخلاقی آثار غفلت در پیدایش فتنه» که دوشنبه ۲۰ دی ماه با حضور طلاب و دانشجویان در دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مشهدمقدس برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، ضمن تسلیت به رهبری، ملت ایران و خانواده آن مرحوم، تصریح کرد: در ابتدا باید درگذشت رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام را که یار حضرت امام و همراه مقام معظم رهبری بودند را تسلیت عرض کنم.

وی افزود: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قبل و بعد از انقلاب اسلامی در خدمت نظام اسلامی بوده و خدمات فراوانی نسبت به نظام اسلامی داشتند که دعا می‌کنیم خداوند ایشان را با اولیای‌ خود، امام راحل و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی محشور بفرمایند.

پیام تسلیت احمدی‌نژاد

محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور پیشین و رقیب انتخاباتی آیت‌الله هاشمی نیز روز دوشنبه ۲۰ دی ماه با صدور پیامی درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

احمد جنتی درگذشت هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

آیت‌الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان هم شامگاه یکشنبه ۱۹ دی در پیامی درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

آغاز مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از ساعت ۸:۳۰ سه‌شنبه ۲۱ دی ماه

مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور جمع کثیری از مردم، فعالان سیاسی و مسئولان کشوری و لشکری از مقابل دانشگاه تهران آغاز شد.

حضور روئسای قوا در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، علی لاریجانی و آیت‌الله آملی لاریجانی صبح روز سه‌شنبه ۲۱ دی در مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی حضور یافتند و به امامت رهبر انقلاب بر پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نمازخواندند.

رهبر انقلاب بر پیکر آیت‌الله هاشمی نماز اقامه کردند

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح سه شنبه در مراسم تشییع و وداع با رفیق دیرین و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی و همکار نزدیک سالهای متمادی در عهد جمهوری اسلامی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی (رحمة الله علیه) در دانشگاه تهران حضور یافتند.

به گزارش عرصه، در این مراسم که با حضور انبوه و پر شور مردم قدرشناس، مؤمن، انقلابی و وفادار، رؤسای قوای سه گانه و مسئولان لشکری و کشوری، در فضایی آکنده از حزن و اندوه برگزار شد، حضرت آیت الله خامنه ای بر پیکر آن همرزم و مبارز قدیمی نماز اقامه کردند و برای آن مرحوم، غفران، عفو و رحمت الهی را مسألت کردند.

گزارش عرصه از بدرقه میلیونی رفیق دیرین انقلاب و ملت؛ پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جوار امام (ره) آرام گرفت

مراسم تشییع و تدفین پیکر مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی که با حضور میلیونی مردم از ساعت ۸ و نیم صبح سه‌شنبه ۲۱ دی ماه آغاز شده بود، با خاکسپاری رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در جوار امام راحل پایان یافت.

به گزارش عرصه، آیین وداع با پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  با حضور جمع کثیری از مردم، فعالان سیاسی و مسئولان کشوری و لشکری از مقابل دانشگاه تهران برگزار  شد.

در لحظات اول  آغاز این مراسم پیام رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در دانشگاه تهران قرائت شد.

مهدی و یاسر هاشمی در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در میان جمعیت حضور یافتند و مردم نیز به ابراز همدردی با آنها پرداختند.

محمد هاشمی برادر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز که از میان جمعیت مردم خود را به محل برگزاری مراسم تشییع آیت الله هاشمی رساند،  از ابراز ارادت مردم به برادر فقیدش و همدری‌های مردمی تشکر کرد.

تشییع کنندگان پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم‌چنین تصاویری از ایشان در کنار رهبری در دست داشتند که از جمله روی یکی از آن‌ها نوشته شده بود؛ ” ۵۹ سال همدلی و هفکری”. همچنین پلاکاردهایی با مضامین؛ “به خدا می‌سپارمت” ، ” هاشمی روحت شاد، روحانی زنده‌باد”  و … در دست داشتند.

تصاویری از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی که بر روی آن نوشته شده بود،” آیت‌الله هاشمی؛ مظهر استقامت و صبر ، مرد فردا” نیز در دست تشییع کنندگان دیده می‌شد.

رهبر معظم انقلاب راس ساعت ۱۰ صبح  جهت اقامه نماز بر پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی وارد دانشگاه تهران شدند و نماز را بر پیکر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام اقامه کردند.

 مراسم تشییع پیکر مرحوم هاشمی رفسنجانی بعد از اقامه نماز توسط حضرت آیت الله خامنه‌ای از دانشگاه تهران آغاز  و خودروی  حامل پیکر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در میان سیل دوستدارانش  تا  میدان راه آهن و سپس حرم امام راحل حرکت کرد. تشییع کنندگان پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را با ذکر لا اله الا الله ، از لشکر حزب‌الله، الله اکبر ، لا اله الا الله بدرقه کردند.

همزمان با حرکت خوروی حامل پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در میان خیل دوستداران آن فقید انقلابی جمعیت زیادی از مردم جهت وداع با پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی و شرکت در مراسم خاکسپاری آن یار دیرین امام و رهبری در حرم مطهر امام خمینی (ره) حضور یافته و با سردار دادن شعارهایی نظیر عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز خامنه‌ای رهبر صاحب عزاست امروز به عزاداری پرداختند.

پیشاپیش ماشین حامل پیکر “آیت‌الله” بر روی پلاکاردی قسمتی از بیانات حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر این که ” مردان تاریخ تا آخر زنده هستند. بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده است، چون نهضت زنده است” نوشته شده و هم‌چنین قسمتی از پیام تسلیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی نیز در پشت این پلاکار آورده شده بود.

مقارن ظهر امروز و اندکی بعد از اذان ظهر پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی بر روی دست دوستاداران آن فقید انقلابی وارد صحن حرم مطهر امام (ره)شد و برروی دستان  خیل دوستدارانش وارد ضریح امام راحل گردید و بعد از انجام آداب دینی خاکسپاری در جوار مقتدای خود آرام گرفت. 

 پس از پایان مراسم خاکسپاری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حرم مطهر امام خمینی (ره) هنگام خروج خانواده هاشمی از حرم مطهر مردم با سردادن  شعار « هاشمی هاشمی تسلیت تسلیت » آن‌ها را تا درب خروجی حرم مطهر امام خمینی (ره) همراهی کردند.

بازتاب مراسم تشییع و تدفین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در رسانه‌های خارجی

مراسم تشییع و تدفین پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

خانواده هاشمی: خدا به صبر آیت‌الله هاشمی در برابر تخریب و تهمت، جزای نیکو داد

پس از برگزاری مراسم روز سه‌شنبه، خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با انتشار اطلاعیه‌ای از حضور مردم در مراسم تشییع آن مرحوم قدردانی کردند.

واکنش نمایندگان به حضور مردم در مراسم تشییع هاشمی رفسنجانی

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتشار مطالبی در فضای مجازی، نسبت به حضور گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی واکنش نشان دادند.

واکنش رییس جمهور به حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی

رییس جمهور با انتشار مطلبی در صفحه توییتر خود، به حضور مردم در مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی واکنش نشان داد.

به گزارش عرصه، در مطلب منتشر شده در صفحه توییتر رییس جمهور آمده است: امروز برای وداع با آن مرد تاریخ‎ساز همه آمده بودند؛ بیاییم از این فضا برای دوستی، آشتی و وحدت ملی استفاده کنیم. به جای دیوار، پل بسازیم.

برگزاری مراسم ترحیم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با حضور رهبر انقلاب

روز چهارشنبه ۲۲ دی ماه، مراسم ترحیم رفیق دیرین و همسنگر دوران مبارزات و همکار نزدیک دوران جمهوری اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی (رحمة الله علیه) رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور حضرت آیت الله خامنه ای برگزار شد.

به گزارش عرصه، در این مراسم اعضای خانواده و بستگان آیت الله  هاشمی رفسنجانی، رؤسای قوای سه گانه، مسئولان کشوری و لشکری و قشرهای مختلف مردم حضور داشتند.

رونمایی از وصیت‌نامه‌ای قدیمی از آیت‌الله هاشمی توسط فرزند ارشدش

به گزارش عرصه، محسن هاشمی صبح چهارشنبه ۲۲ دی ماه با حضور در یک برنامه تلویزیونی بخش‌هایی از وصیت‌نامه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مربوط به سال ۱۳۷۹ را قرائت کرد.

او گفت: در چند روز اخیر من در اسناد ایشان گشتم تا وصیت نامه جدیدی از ایشان پیدا کنم، ولی هنوز موفق به این امر نشده‌ایم.

برگزاری مراسم گرامیداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دانشگاه آزاد

به گزارش عرصه، در این مراسم که بعدازظهر چهارشنبه ۲۲ دی ماه به دعوت مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در مسجد امام علی (ع) این دانشگاه برگزار شد، علاوه بر خانواده هاشمی، حجت‌الاسلام ناطق نوری، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، محمد شریعتمداری، مرتضی بانک، سیدرضا اکرمی، فرهادی وزیر علوم، قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، واعظی وزیر ارتباطات، محمدرضا عارف، هاشمی استاندار تهران، مرتضی اشراقی، حجت‌الاسلام منتجب‌نیا، عبدالله نوری، محسن رهامی، علی جنتی، جمعی از مسئولان دانشگاه آزاد و مردم حضور داشتند.

کرباسچی: معدل فهم مردم نسبت به کسانی که به آن‌ها وفادارند، قابل قبول است

غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ایران در حاشیه این مراسم گفت: مردم ثابت کردند معدل فهم‌شان نسبت به کسانی که به آن‌ها وفادار هستند، قابل قبول است.

عارف: مردم قدرشناس استوانه‌های اصیل انقلاب هستند

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه مراسم گرامیداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که عصر امروز در مسجد امام علی (ع) دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت:‌ نقش ایشان در صحنه‌های انقلاب بی بدیل بود و مردم انصافا در چند روز گذشته نشان دادند که قدرشناس خدمتگزاران و استوانه‌های اصیل انقلاب هستند.

جنتی: هاشمی برای همه ما الگو بود

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ آیت‌الله هاشمی در دوران مختلف برای همه ما یک الگو بود.

علی جنتی نیز در حاشیه مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایشان به عنوان یک سیاستمدار می توانست برای همه الگو و راهنما باشد و برای همه دولت‌مردان و سیاستمداران در دوران‌های مختلف یک الگو به حساب می‌آید.

ادای احترام روحانی به رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام

http://media.president.ir/uploads/org/148430444090503700.jpg

رییس جمهوری صبح جمعه ۲۴ دی ماه با حضور در مرقد مطهر امام خمینی (ره) ضمن قرائت فاتحه و اهدای دسته گل، یاد و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی را گرامی داشت و از خداوند متعال علو درجات، رحمت و غفران الهی را برای ایشان مسالت کرد.

به گزارش عرصه، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی را در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره)، اعضای بیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و جمعی از اعضای هیات دولت همراهی می کردند.

روحانی: فداکاری در راه نظام، عقلانیت و اعتدال، از ویژگی‌های بارز آیت‌الله هاشمی بود

به گزارش عرصه، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی پس از زیارت مرقد بنیانگذار انقلاب اسلامی و آیت الله هاشمی رفسنجانی، با حضور در جمع خبرنگاران،‌ جهاد و فداکاری در راه نظام اسلامی و بویژه عقلانیت، اعتدال و میانه روی در مسائل و پیچ و خم‌های مختلف را از ویژگی‌های بارز آیت الله هاشمی رفسنجانی برشمرد و تاکید کرد که ملت بزرگ ایران همان راه و مسیر این بزرگوار را انتخاب می‌کند.

 روحانی مراسم تشییع پیکر مطهر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را نمایش وحدت همه جناح ها و گروه ها و همچنین نشانگر زمان و موقعیت شناسی مردم ایران توصیف کرد و گفت: آن روز همه با حضور در صحنه، یکپارچگی نظام و کشور را به رخ  جهانیان کشید.

اعلام زمان برگزاری مراسم هفتم مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

به گزارش عرصه، اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر چهارشنبه ۲۲ دی ماه، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: مراسم هفتمین شب در گذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی روز یکشنبه بیست و ششم دی ماه از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.



دیدگاهها بسته شده است.