اساتید شاهد و ایثارگر باید در خط مقدم تحول در حوزه باشند

به گزارش عرصه، به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت‌الله حسینی بوشهری ظهر روز پنجشنبه (۳۰ دی) در نخستین همایش ملی تجلیل از اساتید شاهد و ایثارگر حوزوی که در مدرسه معصومیه برگزار شد، اظهار کرد: در این گونه جلساتی که خانواده بزرگ شاهد و ایثارگران حضور دارند، ما باید شنونده و گوینده این عزیزان باشند.

وی تصریح کرد: از آیت‌الله اعرافی مدیریت محترم حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ملک‌دار و مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران که در خلق این جلسه آبرومند سهم وافری داشتند، قدردانی می‌کنم.

معاون جامعه مدرسین با بیان اینکه تجلیل از اساتید شاهد و ایثارگر اقدام ارزشمندی است، ادامه داد : خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران حق بزرگی نسبت به هستی ما، انقلاب و حوزه‌های علمیه دارند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه شهدای عزیزمان در مواقف حساس کارهای بزرگی انجام دادند، گفت: “قداست و تعالی هدف” و “قدم گذاشتن در شرایط حساس” از عواملی است که موجب ماندگاری شهدا در تاریخ شد.

وی تصریح کرد: هنگامی که برخی طلاب عازم جبهه‌های حق علیه باطل می‌شدند، عده‌ای در حوزه این مسئله را برنمی‌تابیدند و این عزیزان محکوم و تحقیر می‌شدند.

ایثارگران تکلیف‌گرا و مسولیت پذیر بودند نه مسولیت گریز

وی افزود: طلاب ایثارگر ما در آن شرایط، برای دفاع از مرزهای نظام جمهوری اسلامی لباس رزم به تن کردند و در جبهه‌ها برای حضور روحانیون در گردان‌ها دعوا بود، زیرا روحانیون در تقویت روحیه رزمندگان تاثیر مهمی داشتند.

امام جمعه قم با بیان اینکه شهدا، جانبازان و ایثارگران تکلیف گرا و مسولیت پذیر بودند نه مسولیت گریز، گفت: همچنین این عزیزان، جهاد با نفس و رویارویی با دشمن را سرلوحه کار خود قرار دادند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه شهدا و ایثارگران اهل بصیرت و آگاهی بودند، گفت: این عزیزان همواره به کم قانع نیستند و می‌گویند آنچه را که انجام دادیم کم بود و خود را متهم می‌کنند که چرا شهید نشدند.

وی بر لزوم قدردانی از ایثار شهدا و اساتید شاهد و ایثارگر تاکید کرد و گفت: ما وظیفه داریم جایگاه این عزیزان را بشناسیم و در همه مراحل تحصیلی در حوزه و دانشگاه حمایت شوند و به این پرچمداران نظام افتخار کنیم.

مراقبت از نفوذ و مقابله با تهاجم فرهنگی

عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه امروز در حوزه سخن از تحول است و در نظام اسلامی بر لزوم مراقبت از نفوذ و مقابله با تهاجم فرهنگی تاکید می شود، گفت: بنده معتقدم وظیفه‌ای که امروز بر دوش اساتید شاهد و ایثارگراست از وظیفه‌ای که بر دوش دیگران است، سنگین‌تر است.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: هر خدشه‌ای که به این انقلاب وارد شود تا عمق جان ایثارگران اثر کرده و زندگی آنها را پر از دغدغه می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز حوزه‌های علمیه ما نیازمند تحول است، گفت: اساتید شاهد و ایثارگر باید در خط مقدم تحول در حوزه باشند و در بحث برنامه‌ریزی با مدیریت حوزه نهایت همکاری کنند.

معاون جامعه مدرسین افزود: همچنین اساتید شاهد و ایثارگر حوزه در مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مربوط به نظام پیشگام باشند.

لزوم پرهیز از انزواطلبی اساتید شاهد و ایثارگر حوزه

آیت الله حسینی بوشهری بر لزوم پرهیز از انزواطلبی اساتید شاهد و ایثارگر حوزه تاکید کرد و گفت: اینکه گفته شود، چرا دیگران سراغ ما نیامدند، سخن شنیدنی نیست؛ چرا شما به به دیگران نهیب نمی‌زنید؛ جایگاه شما نهیب زدن است چون صاحب حق هستید و بر این اساس باید به میدان بیایید تا احقاق حق کنید.

عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری با حائز اهمیت دانستن مسائل آموزشی و پژوهشی حوزه، گفت: اگر امروز عالمانی از جنس اساتید شاهد و ایثارگر داشته باشیم، رشد و توانمندی این حوزه با حوزه‌ای که فاقد این ویژگی باشد، قابل قیاس نیست.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه وظیفه مدیران حوزه است که منت اساتید شاهد و ایثارگر حوزه را بکشند،   گفت: یکی از ماموریت‌های اساتید شاهد و ایثارگر حوزه مسئله اخلاق و معنویت حوزه است؛ این عزیزان تربیت شده مکتب ایثار، خون، گذشت و فداکاری هستید و انسان‌های تربیت شده این مکتب اگر سخن از اخلاق و معنویت بگویند تاثیرگذارتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از ماموریت‌های اساتید شاهد و ایثاگر حوزه تقویت ابعاد اعتقادی طلاب به نظام است، گفت: ما در این زمینه دغدغه جدی داریم؛ امروز فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عرصه را بر متدینین و جوانان تنگ کرده‌اند و چه کسی دلسوزتر و پردغدغه‌تر از اساتید شاهد و ایثارگر که در مقابل این هجمه بایستد و جوانان را در آغوش بگیرد و از این هجمه حساب شده دشمن نجات بدهد.

معاون جامعه مدرسین با بیان اینکه امروز دشمن به دنبال تغییر ارزش‌ها، رفتارها و باورها است، گفت: همه حوزه در قبال این وظیفه سنگین مسول هستند اما اساتید شاهد و ایثارگر مسول‌تر هستند.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان بر لزوم تقویت ارتباط متقابل میان مسولان و اساتید شاهد و ایثارگر تاکید کرد و گفت: امیدواریم در همایش‌های بعدی شاهد حضور پررنگ‌تر اساتید ایثارگر در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی واجتماعی باشیم.



دیدگاهها بسته شده است.