ورود محیط زیست به فعالیت‌های یادگیری در سنین پایین

به گزارش عرصه، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در آیین اختتامیه دومین دوره جایزه سپیدار با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی مبنی بر حفاظت محیط زیست به عنوان یک وظیفه عمومی اظهار کرد: ضرورت این مسئله و قانون بر هیچ کس پوشیده نیست. زندگی سالم و پایدار در گروی رفتار منطقی ما با قوانین طبیعت است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آلودگی محیط زیست یعنی توقف زندگی سالم، گفت: طبیعت از مظاهر خداوندی است و تعدی به مظاهر الهی گناهی نابخشودنی است. فرهنگ، عامل تعیین کننده رفتارهای افراد در یک جامعه است و رفتارهای زیست محیطی تک تک افراد نشات گرفته از این عامل مهم است.

آشتیانی ادامه داد: یک پدیده ساده زیست محیطی بر بسیاری عرصه‌ها اثر می‌گذارد و تک تک افراد جامعه را درگیر می‌کند؛ بنابراین رسیدگی به آن وظیفه همه ماست. در این میان بهترین گروه جامعه برای آموزش زیست، کودکان هستند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به مسئله محیط زیست بیاندیشیم باید برای کودکان برنامه‌ریزی داشته باشیم، عنوان کرد: این مهم باید در نظام تعلیم و تربیت رخ دهد و اگر می‌بینیم افرادی هستند که در جهت تخریب محیط زیست گام برمی‌دارند باید اعتراف کنیم این آگاهی را در نظام تعلیم و تربیت کسب نکرده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: باید کاری کنیم که در تمام فعالیت‌های یادگیری بخصوص سنین پایین موضوع محیط زیست را در دستور کار قرار دهیم. فرزندان ما آنطور که باید و شاید با محیط زیست آشنا نیستند. اگر سعی کنیم این مقوله را به عنوان یک ماموریت مدرسه ببینیم دیگر اتفاقاتی که اکنون در جامعه رخ می‌دهد را شاهد نخواهیم بود.

آشتیانی با اشاره به اینکه آموزش‌ها زمانی تبدیل به رفتار خواهد که در نهاد دانش آموز به صورت عمیق نهادینه و تبدیل به باور شود، گفت: این مهم زمانی رخ می‌دهد که در محتوای دروس، مباحث محیط زیستی را بگنجانیم.

‌ وی تاکید کرد: جزو برنامه‌های بنده این است که باید در نظام تعلیم و تربیت این نگاه که هدف آموزش است، تغییر کند. بلکه هدف آموزش، توامان با تربیت است و اگر این نگرش در جامعه هم جا بیافتد، نسل آینده ما سازگار و وفادار به محیط زیست و علاقه‌مند به طبیعت و توسعه پایدار خواهد بود.



دیدگاهها بسته شده است.