خبرهای کوتاهی از موسیقی و تجسمی

به گزارش عرصه به نقل از روابط عمومی بنیاد رودکی، ناصر ایزدی – رهبر ارکستر ملی مهر – در این‌باره گفت: ما تصمیم گرفتیم از بزرگان و پیشکسوتان عرصه موسیقی در حد توان خود تجلیل کنیم. در همین راستا، برنامه‌هایی برای بزرگداشت و نکوداشت اساتید عرصه موسیقی، استاد توکل، استاد فرهنگ‌فر و استاد گلچین به‌شکل جداگانه برگزار کردیم. در ادامه همان برنامه‌ها، این‌بار آیین بزرگداشتی برای استاد جواد معروفی برگزار می‌شود.

او درباره جزییات آیین بزرگداشت استاد معروفی، اظهار کرد: این برنامه در چهار بخش موسیقایی تنظیم شده است؛ ابتدا سه نفر از شاگردان استاد معروفی، یعنی سامان احتشامی، مزدا انصاری با همراهی آقای یکتا و دکتر پویان آزاده روی صحنه می‌روند و قطعاتی را به یاد استاد معروفی یا از کارهای او اجرا می‌کنند. در بخش آخر، ارکستر ملی مهر با خوانندگی محمد صرفه‌جو و امیر رفعتی، قطعاتی از کارهای استاد را روی صحنه می‌برد. از جمله قطعاتی که ارکستر ملی مهر اجرا می‌کند می‌توان به «دانه‌های باران» و «بگذار پر بگشایم» که از ساخته‌های معروفی است، اشاره کرد.

ایزدی درباره بخش‌های جانبی این آیین، توضیح داد: یکی از بخش‌های برنامه، پخش کلیپی است که در آن، همکاران یا هم‌دوره‌ای‌های استاد معروفی درباره او حرف می‌زنند و خاطراتی را از او تعریف می‌کنند. افلیا پرتو، فرهاد فخرالدینی و حسن ناهید کسانی هستند که در این کلیپ مستند حضور دارند.

آیین نکوداشت جواد معروفی ۱۵ بهمن‌ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

‍‍~.~.~.~.~.~.~.~

محمدرضا جعفری‌جلوه – مدیر شبکه دو سیما و عضو کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی – در حاشیه بازدید از نمایشگاه نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، گفت: آنچه در یک نگاه به چشم می‌آید، ایده‌ای است که در چند سال اخیر در جشنواره هنرهای تجسمی دنبال می‌شود در واقع، آثار را محور کار قرار دادن و موضوع را در اختیار هنرمند گذاشتن تا در رویدادهای مهم هنری حضور یابد، یک اتفاق ویژه است و این خود تحول و پویایی در نمایشگاه حاصل کرده که به نوعی به جشنواره غنا بخشیده است.

به گزارش عرصه به نقل از روابط عمومی این جشنواره، او ادامه داد: به‌نظر می‌آید زمانی که با طیف وسیعی از ایده‌ها روبه‌رو هستیم، هنرمند خودخواسته و براساس احساس مسئولیت و درک از پیرامون و شرایط، آن‌ها را پیشنهاد داده یا عرضه کرده است، که یکی از شاخصه‌های جشنواره هنرهای تجسمی است که می‌توان بیان کرد.

عضو کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: پیوستگی هنرها و درهم‌تنیدگی آن‌هاست که روابط بین آن‌ها را موجب می‌شود و باعث یک خلاقیت و خلق بین رشته‌ای می‌شود و باید مسیر در پیش گرفته‌شده را به فال نیک گرفت. آخرین نکته و شاید مهم‌ترین نکته‌ای که در نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به چشم می‌خورد، جذب مخاطب بیشتر است.

او گفت: این جشنواره ارتباط بیشتری با مردم برقرار می‌کند تا این‌که بخواهد صرفا به‌عنوان یک محیط محفلی هنرمند برای هنرمند باشد، در حالی که هنرمند اثرش را برای مردم خلق می‌کند و بی‌واسطه با مردم مواجهه می‌شود، این موارد رویکردهای این جشنواره تجسمی است که می‌توان آن را لحاظ کرد.

جعفری‌جلوه افزود: کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز اندیشه، بررسی، بحث و تصمیم‌گیری است که همه هنرها را دربر می‌گیرد. این کمیسیون تلاش می‌کند که نگاه نقادانه و ارزیابانه نسبت به فعالیت‌های فرهنگی هنری، بویژه جشنواره‌های مختلف در حیطه‌های مختلف هنری از جمله هنرهای تجسمی داشته باشد.

‍‍~.~.~.~.~.~.~.~

نوزدهمین جشنواره موسیقی سنتی فجر استان همدان همزمان با آغاز دهه فجر از ۱۲ بهمن‌ماه آغاز می‌شود.

به گزارش عرصه به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در این جشنواره که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و انجمن موسیقی همدان برگزار می‌شود، ١١٩ اثر در بخش تک‌نوازی و ١٥ اثر در بخش گروه‌نوازی به دبیرخانه ارسال شد که از میان آثار ارسالی ٤٧ اثر در بخش تک‌نوازی و ٧ اثر در بخش گروه‌نوازی به جشنواره راه یافتند.

همچنین از میان آثار گروه‌نوازی، ٤ گروه در بخش سنتی و ٣ گروه در بخش مقامی رقابت خواهند کرد و ٥ اثر نیز در رشته پژوهش به جشنواره راه یافته‌اند.

نوزدهمین جشنواره موسیقی سنتی فجر استان همدان ١٢ و ١٣ بهمن ماه همزمان با آغاز دهه فجر در مجتمع فرهنگی و سینمایی شهید آوینی همدان برگزار می‌شود و حضور علاقه‌مندان در سالن اجراها آزاد است.

‍‍~.~.~.~.~.~.~.~

برنامه پرفورمنس آرت‌های نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر اعلام شد.

به گزارش عرصه به نقل از روابط عمومی جشنواره هنرهای تجسمی فجر، پرفورمنس «اکنون، اینجا» کاری از مهدی صدر یکشنبه ۱۰ بهمن‌، پرفورمنس «سبابه» کاری از تارا فراهانی دوشنبه ۱۱ بهمن‌، پرفورمنس «کافه ولتر» کاری از علی فیروزجنگ سه‌شنبه ۱۲ بهمن‌ و پرفورمنس «با هم، هم بزنیم» اثری از امیر اسفندیاری چهارشنبه ۱۳ بهمن‌ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود. اجرای تمام پرفورمنس‌ها ساعت ۱۷ است.

نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با حمایت دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر تا ۳۰ بهمن در موزه هنرهای معاصر تهران و فرهنگسرای نیاوران برپاست.



دیدگاهها بسته شده است.