لزوم ثبت بخش ایرانی تالاب هورالعظیم در کنوانسیون بین المللی رامسر

به گزارش خبرنگار عرصه، احمدرضا لاهیجان زاده در همایش روز جهانی تالاب ها که امروز (۱۴ بهمن ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: ۲۵ درصد مساحت تالاب های کشور در خوزستان قرار دارد. در این میان، تالاب شادگان دارای مساحت حدود ۵۳۰ هزار هکتاری است که ۴۰۰ هزار هکتار آن در کنفواسیون بین الملی رامسر ثبت شده است. تالاب هورالعظیم نیز ۳۵۰ هزار هکتار است که ۱۳۰ هزار هکتار آن در خوزستان در خاک ایران و مابقی در خاک عراق قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان احیای تالاب هورالعظیم را یکی از موفقیت های دولت در دو سه سال اخیر دانست و عنوان کرد: با همکاری خیلی خوبی که با سازمان آب و برق و وزارت نفت انجام شد، خوشبختانه بسیاری از مشکلات این تالاب حل و حیات به این تالاب برگشته است.

لاهیجان زاده خواستار همکاری وزارت امور خارجه، وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست جهت ثبت ۱۳۰ هزار هکتار بخش ایرانی تالاب هورالعظیم در کنوانسیون بین المللی رامسر شد.

به گزارش عرصه، محمدرضا شمسایی، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این همایش اظهار کرد: تالاب ها از حساس ترین اکوسیستم های جهان هستند که اهمیت آنها علاوه بر ارزش های زیست محیطی و اقتصادی امروزه با وقوع پدیده گرد و غبار بیش از پیش نمایان شده است.

وی با بیان اینکه تالاب ها نقش کنترل کننده سیلاب را ایفا می کنند، تصریح کرد: خوزستان دارای بزرگترین تالاب های کشور است. سازمان آب و برق خوزستان در سه سال اخیر تلاش های بسیاری جهت تامین حق آبه تالاب های استان انجام داد و با توجه به یک دهه خشکسالی در حوضه های پنجگانه آبی خوزستان خوشبختانه در چند سال اخیر در دولت یازدهم تلاش های زیادی برای تامین حق آبه تالاب ها شد و بخش عظیم تالاب های استان دارای آب مناسب شدند.

شمسایی گفت: صحبت هایی که مبنی بر خشک بودن تالاب های خوزستان می شود؛ متاسفانه این صحبت ها مربوط به دولت قبل بوده است و در دولت قبل شاهد خشکی تالاب ها بودیم.



دیدگاهها بسته شده است.