شهنازی: با دوومیدانی جلسه می گذاریم/ خیالمان از کشتی و والیبال راحت است

به گزارش عرصه، کاروان ایران اردیبهشت سال آینده بازی‌های کشورهای اسلامی را در حالی پیش‌رو دارد که آرامش در برخی فدراسیون‌ها چندان حاکم نیست از این رو این نگرانی وجود دارد که این شرایط چقدر ممکن است بازی های کشورهای اسلامی را تحت تاثیر قرار دهد. شاهرخ شهنازی دبیر کل کمیته ملی المپیک و سرپرست کاروان ایران در بازی های کشورهای اسلامی نگرانی‌های که نسبت به رشته‌های مختلف وجود دارد را پاسخ داد.

 در ادامه گفت و گو با شهناری را می خوانید:

*  موفقیت ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی از جنبه سیاسی چقدر حائز اهمیت است؟

 نیت این است حضور قوی از لحاظ فرهنگی و مدال آوری داشته باشیم. در اولین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی که به میزبانی عربستان بود و  با وجود این که فرصت زیادی برای آماده شدن نبود،  مقام چهارم را به دست آوردیم. نسبتاً حضور موفقیت آمیزی داشتیم. در دور دوم که ایران میزبان بود، فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی با توجه به شرایط خاص منطقه و استدلال غیر منطقی‌، میزبانی ایران را کان لم یکن کردند در حالی که خیلی تلاش شده بود و زیر ساخت‌ها را هم فراهم کرده‌ بودند. دور سوم در اندونزی بود که ایران حضور موفق داشت.

برای این دوره با وجود محدودیت‌های اعتباری  با عنایت به توجه  آقای سلطانی‌فر  در ستادی که برای بازی‌های کشورهای اسلامی، آسیایی و داخل سالن تشکیل شد. در نهایت تصمیم بر این شد ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی ۲۰۱۷ شرکت کند. کاروان اعزامی هم فکر می‌کنم نسبتًا می‌تواند موفق باشد. در کارگروهی که برای بازی های کشورهای اسلامی تشکیل شد با تمام رؤسای فدراسیون ها جلسه گذاشته شد و در مورد جزییات و حتی مدال آوری صحبت شد و رشته های اعزامی نیز انتخاب شدند.

* با وجود این که هدف مدال‌آوری است، اما  شرایط برخی رشته‌ها مانند تکواندو ، دوومیدانی ، هندبال در داخل چندان مساعد نیست. تصمیمی برای ورود به وضعیت این رشته‌ها و پیگیری اوضاع آنها ندارید؟

در مورد تکواندو باید بگویم میزبان رقابت تنگاتنگی با ما خواهد داشت. با این حال آقای پولادگر به اندازه کافی از تجربه برخوردار است. طبیعتا باید تیم خوبی را راهی بازی‌ها کند. آذربایجان رقیب ما در تکواندو است. بنابراین وقتی قرار است تیم‌ ‌ملی تکواندو ایران در این رقابت‌ها شرکت کند باید پیش‌بینی‌های لازم انجام گردد. فکر می‌کنم از مسئولان تکواندو خواسته شده که تیم قوی به آذربایجان برود.

* در مورد وضعیت هندبال چطور؟

تا جایی که خبر دارم فکر می‌کنم هندبال جزو رشته  های اعزامی نیست.

* دوومیدانی هم در داخل دچار چالش شده است، قرار نیست جلسه‌ای را با رییس فدراسیون داشته باشید؟

بلی. قرار شده رییس فدراسیون را به کمیته ملی المپیک دعوت کنم و بررسی کنم جزئیات ماجرا به چه صورت است. شخصاً این کار را انجام خواهم داد و به این قضیه ورود پیدا می‌کنم. البته تصمیم بر اعزام دوومیدانی هست. حالا باید از چالش‌های موجود در آن مطلع شویم و کمکشان کنیم. این طور که خبر دارم توافق‌هایی بین خودشان داشته‌اند. با این حال رییس فدراسیون را دعوت می‌کنم که به کمیته ملی المپیک بیاید.

* آذربایجان  در کشتی هم رقیب اصلی ما محسوب می‌شود. قرار است کشتی با نفرات اصلی به بازی‌ها برود؟

آقای خادم خودش خیلی تسلط دارد و در بازی‌های کشورهای اسلامی هم از سوی فدراسیون جهانی به عنوان  مسئول کنترل فنی حضور دارد.   من اصلا نگرانی بابت کشتی ندارم.

* والیبال مشخص است با کدام تیم در بازی‌ها شرکت می‌کنند؟

سطح والیبال ایران بالا است و حتی اگر تیم‌ ‌ملی دوم هم به بازی‌ها برود ایران قهرمان خواهد بود.

* برای اعزام رشته‌هایی مانند ژیمناستیک و تنیس بحث مدال آوری که مطرح نبوده است؟

رویکرد ما نسبت به برخی رشته‌ها به ویژه در رشته‌های پایه حمایتی است.  بالاخره عرصه هایی باید باشد که این رشته‌ها در آن حضور داشته باشند. مدال آوری دیدگاه کلی ما است اما نمی توانیم تمام رشته‌ها را با این چوب برانیم. نظر وزیر ورزش  و جوانان هم بر این است که این رشته‌ها را باید حمایت کنیم. تنیس خیلی فعالیت می‌کند و در مجمع سالیانه تنیس گزارش‌های خوبی را در مورد بحث استعدادیابی وسنین پایه ارائه شد. بالاخره باید پله‌های پیشرفت را به تدریج طی کنند.

* تاکنون رشته‌ای بوده که از حضور در بازی‌های کشورهای اسلامی انصراف دهد؟

خیر. فوتبال تنها رشته ای است که از قبل اعلام کرد که شرکت نمی کند.

* در کل نگرانی بابت آماده شدن تیم‌ها تا بازی‌های کشورهای اسلامی دارید؟

اکثر تیم‌ها برای مسابقه‌های قهرمانی آسیا و جهانی خود آماده می‌شوند، خود به خود برای بازی‌های کشورهای اسلامی هم آماده می‌شوند. اردوهایی هم که دارند برای بازی‌های کشورهای اسلامی هم هست.

* وضعیت بودجه برای بازی‌های چطور است؟

یک مقدار مشکل داریم. با مسئولان سازمان برنامه‌ریزی و بودجه صحبت کرده‌ایم و کاملا در جریان هستند و جزئیات را عنوان کرده ایم. حتی گفته‌ایم برای موفقیت در این بازی‌ها باید بودجه لازم تخصیص داده شود. گزارش‌ها  و  آمارهایی هم  از ما خواستند  که آنها را نیز ارائه کرده‌ایم، فکر می‌کنم ان‌شاءالله به ما کمک شود.

* اگر بودجه به موقع تخصیص داده نشود احتمال دارد مجبور به کاهش تعداد نفرات کاروان شوید؟

امیدواریم بودجه برسد. چون می‌خواهیم حضور قدرتمندانه داشته باشیم مگر این که اتفاق عجیب و غریبی بیفتد. امید ما رسیدن بودجه است و در این مورد قول هم گرفته‌ایم.

* تعداد نفرات کاروان و این که در چه رشته‌هایی بانوان اعزام می‌شوند، مشخص شده است؟

در رشته‌های دوومیدانی، کاراته، پینگ‌پنگ، تکواندو و تیراندازی، بانوان اعزام خواهند شد. تعداد کل ورزشکاران حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ نفر است که تعداد بانوان بین ۲۷ تا ۳۶ نفر خواهد بود. کل کاروان نیز بین ۲۰۰ تا ۲۱۰ نفر است.

* کشور رقیب ما در بازی‌ها کدام است و چقدر شانس کسب مقام اول را داریم؟

آذربایجان رقیب ما است، برای کسب مقام اول بی‌شانس نیستم اما میزبان  خودش را خیلی آماده کرده‌و دار و ندار خود را برای این بازی‌ها گذاشته‌ است.  به هر حال میزبان تلاش می‌کند اول شود و تعداد نفرات کاروان آذربایجان بیشتر از ما است. از این رو شانس بیشتری هم برای کسب مقام نخست دارد.

* بعد از المپیک در برخی رشته‌ها با چالش‌های داخلی درگیر بودند مانند درگیری ورزکشاران با مسئولان فدراسیون یا کادر فنی تیم ملی . از این رو نگران نیستید این مسائل بر عملکرد کلی کاروان تاثیر بگذارد؟

این چالش‌ها عادی است و ممکن است وجود داشته باشد. خودم خیلی نگران نیستم.  خودم رییس فدراسیون بودم و می‌دانم یک رییس فدراسیون آنقدر قدرت و ابتکار دارد که این مسائل را جمع و جور کنند. بنابراین نگران بازی‌های کشورهای اسلامی نیستم.

* با توجه به اینکه دختران بسکتبالیست در تورنمنتی به میزبانی بسکتبال شرکت کردند امکان رایزنی برای حضور آن‌ها در بازی‌ها داخل سالن ترکمنستان  نیست؟

برخی مسابقه‌ها مربوط به OCA (شورای المپیک اسیا) می‌شود و برخی دیگر به فدراسیون جهانی بسکتبال مربوط است و ممکن است مقررات آن متفاوت باشد. بستگی دارد برگزار کننده زیرمجموعه کدام نهاد باشد. البته برای بازی‌های کشورهای اسلامی گویا هنوز مجوز حضور با پوشش کامل را توسط فدراسیون کسب نشده است، لذا خود فدراسیون نخواست تیم بانوان اعزام شود.



دیدگاهها بسته شده است.