رابطه حشد شعبی با ایران نشانگر تفاهم میان بغداد و تهران است


تحلیلگر سیاسی عراق تاکید کرد که رابطه حشد شعبی با ایران، به گونه ای نیست که حشد شعبی تابع ایران باشد بلکه سطح تعامل ایران و عراق در زمینه مبارزه با تروریسم را نشان می دهد.

عرصه، گروه بین الملل- مریم معمارزاده: نیروهای امنیتی عراق طی هفته های گذشته موفق شدند پیشروی های بسیاری در جریان عملیات آزادسازی موصل داشته باشند و شرق موصل را از چنگ تروریست های تکفیری داعش آزاد کنند و در حال حاضر نیز در حال آماده شدن برای آغاز عملیات آزادسازی غرب موصل هستند.

«هاشم الکندی» تحلیلگر سیاسی عراق درباره نقش آمریکا در حمایت و تقویت داعش در عراق و منطقه به خبرنگار مهر گفت: زمانی که آمریکا را عامل ایجاد داعش می دانیم، حرف سیاسی نمی زنیم. بلکه واقعیت را بیان می کنیم. زیرا خود ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی اش اذعان کرد که دموکرات ها برای اهداف خاص خود در منطقه داعش را ایجاد کرده اند.

وی افزود: آمریکا برای منافع و سیاست های خود در منطقه و جهان علاوه بر ایجاد و حمایت از گروه های تروریستی، از رژیم های دیکتاتوری و سرکوبگر نیز حمایت می کند. زمانی که واشنگتن در تحقق اهدافش به وسیله این گروه ها ناکام می ماند، با تغییر مسیرش، مدعی مبارزه با گروه های تروریستی می شود تا بدین طریق در برخی از کشورها نفوذ سیاسی داشته باشد و یا اینکه در برخی از نقاط مهم جهان مثل سوریه و عراق حضور نظامی داشته باشد.

وی در ادامه در رابطه با پیامدهای جنگ آمریکا علیه عراق و اثرات آن بر مردم عراق نیز عنوان داشت: اشغالگری آنها منفعتی برای مردم نداشت و عراق را به مکانی برای گروه های تروریستی تبدیل کرد که با همکاری عناصر باقی مانده از رژیم قبلی، در صدد تخریب زیرساخت ها و هدف قرار دادن مردم هستند. زمانی هم که آمریکایی ها به دلیل مقاومت مجبور به خروج از کشور عراق شدند، ویرانی گسترده ای برجای گذاشتند و در سطح اجتماعی نیز فتنه عظیمی را ایجاد کردند که همچنان دامنگیر عراق است. در حال حاضر نیز آمریکایی ها بر اساس نقشه های تجزیه طلبانه خود با کمک برخی طرف های عراقی در کشور مداخله می کنند.

تحلیلگر سیاسی عراق در ادامه درباره تفاوت اشغالگران آمریکایی با رژیم بعث و اینکه کدام یک بدتر بودند، بیان داشت: هر دو بد هستند؛ صدام مزدور آمریکا بود و پس از مدتی، آمریکایی ها تصمیم گرفتند که رژیم وی را سرنگون کنند تا به صورت مستقیم در عراق حضور داشته باشند. پس از حادثه نمایشی ۱۱ سپتامبر و اشغال افغانستان، آمریکایی ها به صورت مستقیم به عراق آمدند تا بدین صورت جمهوری اسلامی ایران را از لحاظ نظامی محاصره کنند. زیرا آنها در صدد نابود کردن جبهه مقاومت هستند و آن را بزرگترین تهدید برای نقشه های خود در منطقه می دانند. رژیم صدام نقش کشورهای حاشیه خلیج فارس در منطقه را ایفا می کرد و نماینده منطقه ای دولت آمریکا بود.

وی در ادامه درباره نقش ایران در حمایت از ارتش و مردم عراق در مبارزه با تروریسم نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تاسیس اعلام کرد که به ملت های مستضعف در هر نقطه ای از جهان کمک می کند. همچنین پس از سرنگون شدن رژیم سابق عراق، ایران اولین کشوری بود که به مردم عراق کمک کرد و نسبت به رهایی مردم عراق از اشغال آمریکایی ها نیز تمایل داشت. پس از اینکه آمریکایی ها به بهانه ظهور داعش به عراق بازگشتند، جمهوری اسلامی ایران از همان ساعات نخستین از عراق حمایت کرد و پیروزی عراقی ها علیه داعش نیز تاثیر مثبتی بر سوریه گذاشت. حمایت ایران علاوه بر بُعد سیاسی، شامل مستشاران نظامی هم بود. ایران بر خلاف آمریکا حمایت خود را مشروط به چیزی نکرد و به همین دلیل نیز مردم عراق به خوبی دوست و دشمن خود را در مبارزه با تروریسم می شناسند.

هاشم الکندی در خصوص نقش حشد شعبی در جلوگیری از پیشروی داعش در عراق نیز تاکید کرد: حشد شعبی یک تجربه جدید و در حقیقت شامل رزمنده های معتقد برای مبارزه با تروریسم است. ارتش عراق می توانست نقش بزرگی در مبارزه با تروریسم داشته باشد ولی مکر آمریکایی ها مانع از این کار شد و بر همین اساس نیز به نیروهای مردمی برای کمک به ارتش به منظور بیرون راندن تروریسم از خاک عراق نیاز بود. علت پیروزی حشد شعبی تجلی روحیه و ارزش های حسینی در میان نیروهای این گروه است. حشد شعبی در حال حاضر علاوه بر جایگاه نظامی، دستاورد مهم تری در تعامل انسانی با شهروندان در مناطق آزاد شده به دست آورد. امروز حشد شعبی به یکی از ستون های امنیتی در عراق و الگویی برای دیگر مردم و ملت های منطقه تبدیل شده است.

وی در پایان درباره روابط حشد شعبی با ایران و فرقه ای خواندن حشد شعبی توسط گروه های متخاصم نیز گفت: پیروزی های حشد شعبی به لطف تجربیات مستشاران ایران و اعتقادات اسلامی و داشتن روحیه حسینی در میان نیروهایش کسب شد. رابطه حشد شعبی با ایران، به گونه ای نیست که حشد شعبی تابع ایران باشد بلکه نشانگر سطحی از تعامل، تفاهم و تکامل میان ایران و عراق در زمینه مبارزه با تروریسم و ناکام گذاشتن نقشه کشورهای مستکبر در منطقه است. بنابراین هجمه رسانه های کشورهای حامی تروریسم علیه حشد شعبی و تلاش برای فتنه افکنی در میان گروه های مردم عراق طبیعی است اما حشد شعبی یک تجمع از میان مردم عراق است و دستاوردهای آن نیز به نفع مردم عراق است. در شرایط وقوع اقدامات تروریستی در برخی کشورهای حامی تروریسم، به لطف پیروزی های حشد شعبی امنیت مجددا به عراق بازگشت و بزرگترین نقشه تروریستی در طول تاریخ ناکام ماند. حشد شعبی دوستان خود را به خوبی می شناسد و نسبت به حامیانش و در رأس آنها جمهوری اسلامی ایران وفادار است.



دیدگاهها بسته شده است.