«برگزیت» حس استقلال طلبی را در اسکاتلندی ها تقویت کرده است


اسکاتلندی ها که اغلب مخالف برگزیت بودند، برای آنکه راهی برای تدوام حضور در بازار واحد اروپایی بیابند، بیش از گذشته به جدایی از انگلستان، می اندیشند.

به گزارش عرصه به نقل از رویترز، نظرسنجی انجام گرفته از سوی مرکز سنجش افکار عمومی «BMG» نشان می دهد که در یک ماه گذشته، حمایت از جریان استقلال طلب اسکاتلند در نتیجه تصمیم «ترزا می» نخست وزیر بریتانیا مبنی بر جدایی کامل از اتحادیه اروپا، افزایش داشته است.

مِی پیشتر گفته بود که خواهان حضور نیم بند در اتحادیه اروپا نیست و برگزیت جدایی کامل از این بلوک سیاسی- اقتصادی را رقم خواهد زد.

طبق این نظرسنجی، ۴۹ درصد از مردم اسکاتلند از استقلال این بخش از انگلستان حمایت می کنند که ۳ درصد بیشتر از رقم اعلام شده در ماه قبل است.

البته همچنان شمار اسکاتلندی هایی که مخالف جدایی از انگلستان هستند، با رقم ۵۱ درصد بیشتر از شمار موافقین است.

در عین حال، مردم اسکاتلند به نسبت ۵۶ به ۴۴، با برگزاری مجدد همه پرسی استقلال مخالفت می کنند.

گفتنی است که در سال ۲۰۱۴، اسکاتلندی ها به نسبت ۵۵ به ۴۵ درصد به جدایی از انگلیس رای منفی دادند.

افزایش حس استقلال طلبی در اسکاتلندی ها را می توان ناشی از مخالفت آنها با برگزیت و تمایل برای ادامه حضور در بازار واحد اروپایی، نسبت داد.

پارلمان اسکاتلند هم با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مخالف است و در رأی گیری که این اواخر داشته اند، ۹۰ نفر از اعضای آن به برگزیت رأی مخالف دادند و تعداد آرای موافق فقط ۳۴ عدد بود. البته، مخالفت اسکاتلند برای دولت انگلیس هیچگونه پیامد حقوقی در بر ندارد، زیرا طبق تصمیم دادگاه عالی انگلیس دریافت موافقت پارلمان های منطقه ای برای برگزیت ضروت ندارد.

با این حال، این تصمیم نشان می دهد که اسکاتلند می خواهد حتی در صورت خروج انگلیس از بازار مشترک اتحادیه اروپا، در این بازار باقی بماند.



دیدگاهها بسته شده است.