«هدف ایرج خدمت به هنر بود»

فاطمه بسطامی در گفت‌وگو با عرصه، اظهار کرد: موسسه «ایرج بسطامی» در کرمان پیرو اهداف آن مرحوم تاسیس شد، هدف ایرج خدمت به هنر ویژه موسیقی بود. ما این موسسه را در سال ۱۳۸۸ در کرمان تاسیس کردیم و با مجوز آن در تهران همایش و جشنواره‌هایی برگزار می‌کردیم؛ اما من به‌دلیل این‌که می‌خواستم کار قانونی باشد، مجوز موسسه‌ای در تهران را با نام «نوای بم بسطامی» گرفتم.

او با بیان این‌که موسسه این هنرمند در کرمان، چند منظوره است، ادامه داد: هدف، آموزش موسیقی است، اما در کنار آن هنر تجسمی مانند عکاسی نیز تدریس می‌شود. من به‌دلیل این‌که نخواستم از افراد مطرح برای هیئت مدیره استفاده نکردم و بیشتر افراد فعال در این موسسه، نسبت خانوادگی با ما دارند؛ اما اعضای هیات امنا را چهره‌های مطرحی مانند ایران درودی، مسعود حبیبی، حسام‌الدین سراج، ژاله صادقیان، یدالله کابلی و شهرام ناظری تشکیل می‌دهند. زنده‌یاد پرویز مشکاتیان نیز در میان هیات‌ امنا بود.

بسطامی درباره نقش این چهره‌ها در هیئت امنای این موسسه، اظهار کرد: مهم‌تر از هر چیز، مشورتی است که ما با این عزیزان انجام می‌دهیم، این کار از نظر معنوی بزرگ‌ترین کمک به ما است.

او با اشاره به این‌که موسسه «نوای بم بسطامی» در تهران هنوز به‌شکل ثابت فعال نشده است، گفت: این موسسه توان مالی ندارد و ما به‌طور شخصی بودجه نداریم. این موسسه دو سال پیش مجوز گرفته و فعالیت‌هایی آن در حال حاضر به برگزاری جشنواره محدود می‌شود و مکانی برای فعالیت ثابت ندارد. من در تهران به یک دفتر نیاز دارم تا بتوانم فعالیت‌های این موسسه را به‌شکل ثابت انجام دهم.

خواهر ایرج بسطامی ادامه داد: موسسه ما در کرمان نیز در یک محل استیجاری فعالیت می‌کند. آن موسسه را با بودجه خودمان اداره می‌کنیم و همچنان درگیر مشکلات مالی هستیم. من به‌دلیل علاقه و عِرقی که ایرج به استانش داشت، برای راه‌اندازی این موسسه وام گرفتم و امیدوارم اگر موافقت شود، در شهر بم هم که زادگاه ایرج است، فعالیت داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که این موسسه‌ها برای زنده نگه داشتن نام ایرج بسطامی چه کارهایی انجام می‌دهند؟ گفت: او به زنده نگه داشتن نامش نیازی ندارد. علاقه ایرج به خدمت به هنر بود، من نیز این علاقه را دارم.

او درباره اسپانسر شدن یک شرکت خودروسازی برای برگزاری مراسم بزرگداشت ایرج بسطامی در کرمان نیز توضیح داد: من حدود یک‌ونیم ماه در کرمان تلاش کردم تا بتوانم برای برپایی آیین نکوداشت ایرج بسطامی در استان خودش، اسپانسر جذب کنم. حدود یک هفته مانده به پنجم دی‌ماه (سالروز زلزله بم و درگذشت ایرج بسطامی) این شرکت خودروسازی موافقت کرد تا بخشی از هزینه‌ها را پرداخت کند.

بسطامی در پاسخ به این پرسش که چرا برای تامین هزینه‌های مالی این مراسم به ارگان‌های دولتی پیشنهاد نکرده است؟ گفت: من قبلا درخواست خودم را به ارگان‌های دولتی برده بودم و نتیجه نداده بود. فکر می‌کنم آدم یک‌بار تقاضا می‌کند و اگر نتیجه ندهد، دوباره این کار را انجام نمی‌دهد.

او با بیان این‌که قصد دارند سومین جشنواره موسیقی ایرج بسطامی را برگزار کنند، اظهار کرد: هر زمان بودجه به دست‌مان برسد، آن جشنواره را برگزار خواهیم کرد. در حال حاضر منتظر هستیم اسپانسرها جواب دهند.

خواهر ایرج بسطامی در پایان سخنانش اضافه کرد: نهادهای دولتی و مردم اگر علاقه‌مند باشند، می‌توانند با ما تماس بگیرند و به این دو موسسه کمک مادی و معنوی کنند.



دیدگاهها بسته شده است.