خطای انسانی باعث حادثه قطار سمنان شد


نماینده مردم دامغان در مجلس گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در حادثه قطار سمنان، سیستم فنی دقیق عمل کرده، اما خطای انسانی یک نفر باعث بروز حادثه شده است.

به گزارش عرصه،، ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس، درجلسه علنی صبح امروز مجلس و در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بررسی اطلاعات اولیه پس از حادثه برخورد دو قطار در استان سمنان در آذرماه سال جاری اظهار داشت: در لحظات اولیه وقوع حادثه، هر کسی دیگری را مقصر معرفی می‌کرد و اطلاعات مختلفی درباره علت وقوع حادثه اعلام می‌شد، اما پس از مراجعه به مانیتورها، مشخص شد که برخی از اظهارات و گفته‌ها با اطلعاعات مانیتورها تناقض دارد.

وی تصریح کرد: بررسی ها نشان داد که کل سیستم فنی دقیق عمل کرده، اما خطای انسانی یک نفر که اجازه حرکت قطار سمنان- مشهدرا داشته است، باعث بروز حادثه شده است.

حسن بیگی با اشاره به وجود لابی‌ها و مافیای قدرتمند برای انجام پروژه‌های عمرانی گفت: پس از این حادثه گروهی به من گفتند که ما می توانیم با هفت میلیارد دلار، دستگاه‌ها و تجهیزات خاص راه آهن را از آمریکا وارد کنیم و خودمان اعتبارش را تامین می‌کنیم؛ بعد از آن من به رئیس جمهور نامه نوشتم و هشدار دادم که گروهی به دنبال کارهای مافیایی برای واردات هستند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطر نشان کرد: رئیس جمهور پس از دریافت این نامه، دستور پیگیری داد و رونوشت به دفتر مقام معظم رهبری ارسال گردید.

حسن بیگی اظهار داشت: در پی این حادثه با بسیاری از کارشناسان و متخصاصان، فرآیند وقوع حادثه را بازنگری کرده و همه به این نتیجه رسیدند که این حادثه، حادثه‌ای نبوده که به خاطر آن مدیرعامل راه آهن مسئول شناخته شده و استعفا دهد.

وی با انتقاد از کاستی‌های موجود در دیگر بخشها از جمله در مجلس و در موضوع تخصیص اعتبار به پروژه‌های ریلی و حمل و نقل خاطر نشان کرد: در مجلس سوم، ۹۶ نفر از نمایندگان به رئیس جمهور نامه نوشتند و خواستار این شدند که راه آهن تهران – مشهد دو خطه شود؛ آن زمان اعلام شد که جنگ تازه تمام شده و پول کافی نداریم. امروز هم زیرساخت‌های این خط نیاز به تعویض و ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.

نماینده مردم دامغان تاکید کرد: اگر این اعتبارات را به موقع تامین نکنیم ما نیز در مجلس مقصریم و باید پاسخگو باشیم.



دیدگاهها بسته شده است.