اقتصاد مقاومتی؛ راهکاری فوق العاده و اثر گذار است


فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: اقتصاد مقاومتی به عنوان ابتکار رهبری، راهکار فوق العاده بزرگ و اثر گذاری است که مطالبه ۱۰۰ ساله برای نظام است.

به گزارش عرصه، سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی، در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان اظهار داشت: مدیریتی که اکنون در کرمان ایجاد شده، مدیریت «مردم پایه» است و این نوع مدیریت برخواسته از احساس تکلیف و لذت خدمت است زیرا آدم تا عاشق چیزی نباشد نمی تواند تحول ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل موفقیت های دوران دفاع مقدس که در فضایی نابرابر توانست موفق شود، این بود که در عرصه نبرد فرماندهان پیشقدم و جلودار بودند و خودشان قبول زحمت و مرارت و بی خوابی می کردند و کمترین توقع، بیشترین شهادت و بیشترین جراحت را داشتند.

وی تاکید کرد: هر جا مدیریت درست باشد حتی در یک جای کوچک می توان تحول فرهنگی و کاری ایجاد کرد.

سرلشکر سلیمانی گفت: این‌ها معنای کلام رهبری درباره ما می توانیم است این آمارها ثابت می کند که با وجود همه فشارها می توانیم روی پای خود بایستیم.

وی با اشاره به اینکه در همه دوره ها شاهد رشد هستیم و این این امر طبیعی است، ادامه داد: اما این رشدها قدری متفاوت تر از سایر رشدهای گذشته است زیرا در بحث اقتصادی ابتکاری که رهبر معظم انقلاب سلامی مطرح و در ایران انتشار دادند و آن را جز مطالبات اساسی از دولت قرار دادند و به نظرم محور ارزیابی دولت نسبت به این ابتکار مقام معظم رهبری است و اگر دولت در اقتصاد مقاومتی موفق عمل کند دولت موفقی است و اگر موفق عمل نکند دولت ناموفقی است.

وی یادآور شد: در کشورهای منطقه و هر جا نگاه کنیم هرکجا اقتصاد «مردم پایه» شده است، فشارهای بیرونی اثر نداشته و هر جا اقتصاد «دولت پایه» نبوده و دولت تصدی گری کند و صاحب باشد و مردم کارگر آن باشند، آن اقتصاد با تلنگری دچار مشکل شده است.

سرلشکر سلیمانی با بیان اینکه برخی کشورهای کوچک دنیا هستند که اقتصاد «مردم پایه» دارند و حتی جنگ های طولانی نیز کمتر به آنها اثر می گذارد، گفت: در اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب سهم دولت حداقل و سهم مردم حداکثر باشد و دولت نقش ستاد و پشتیبانی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در کشور به طور کلی مشکلات ساختاری داریم و این را از آنجا می گویم که وضعیت دولت های گوناگون منطقه را نیز می دانم، عنوان کرد: سیستم ساختاری اداری کنونی باید اصلاح شود و در غیر اینصورت این اقدامات نیز نمی تواند اثر خود را در سطح کلان تر بر جای بگذارد.

فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس با تاکید بر اینکه در دولت ها باید اهتمام اساسی برای تغییر در ساختار کشور در بعد اداری ایجاد شود، ادامه داد: این موضوع به معنای آن نیست که این کشور در کلان تبدیل به جغرافیای فدرالی یا نیمه فدرالی می شود اما می تواند درباره واگذاری اختیارات به استان ها انجام شود.

سرلشکر سلیمانی گفت: اگر مدیران پایه ای به عنوان انگشتان کاری نظام اختیار کافی را  نداشته باشند نمی شود که آن بهره وری بالا ایجاد شود و این مشکل بزرگی است.

وی خاطرنشان کرد: جا دارد در مجلس شورای اسلامی و دولت اهتمام جدی ایجاد شود تا تمرکز اختیارات و صلاحیت ها در یک نقطه رفع شده و در کشور توزیع شود و این موضوع ضروری است با وضعی که امروز کشور ما دارد.

فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس در ادامه از استان کرمان به عنوان پایلوت اساسی محصولات کمی و کیفی کشاورزی، صنعتی و معدنی یاد کرد و گفت: استان کرمان بر پایه این ظرفیت ها می تواند در حوزه اشتغال و سایر حوزه ها پایه اساسی اقدامات باشد.

سرلشکر سلیمانی خاطرنشان کرد: در حوزه توسعه و اشتغال سه موضوع بهینه کردن، توسعه و ایجاد مطرح می شود که با بهینه کردن امکان بهره وری بیشتر فراهم می شود، در بخشی از ابعاد نیز توسعه مطرح می شود و در کنار این دو اصل، ایجاد نیز مطرح می شود.

وی عنوان کرد: در مسئله اقتصاد مقاومتی باید صاحب ثروت شویم، زیرا اشتغال اگر کارگر محور باشد، ثروت ساز نخواهد بود و  اگر در اشتغال، جنبه اقتصاد خانوادگی آن ایجاد شود جنبه تولید ثروت یافته و پایدار خواهد بود و  در دوره های گوناگون در استان کرمان کارهایی از جمله واگذاری وام ها انجام شد که خیلی به نتیجه جدی نرسید.

فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس با تاکید براینکه باید کاری کنیم که این احیا در حوزه ثروت عمومی نیز ایجاد شود، گفت: باید میزان امکان تولید ثروت را مناطق مختلف تعیین کرده و به صورت هدف گذاری شده برای رسیدن به آن در بازه های زمانی مناسب گام برداریم و این طرح ها باید مطالبه عمومی برای آینده باشد.

سرلشکر سلیمانی بر توسعه اشتغال در همه مناطق و ستون ها نیز تاکید و خاطرنشان کرد: اشتغال را باید به همه بخش ها توسعه دهیم و اینگونه نباشد که جایی رضایت باشد و جایی دیگر فریاد باشد و باید احساس تحرک در همه جاها شود.

فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه در برخی از بخش ها می توان ۴۰ نوع اشتغال کلان را ایجاد کرده و همه را ثروتمند کنیم، گفت: این کار بزرگ که استاندار کرمان علمدار آن شده اند ومانند یک فرمانده خط را شکستند به همه نشان داده که می توان خط را شکست و با مشکلات شدید اقتصادی موجود نیز می توان برای توسعه گام برداشت.

سرلشکر سلیمانی بیان کرد: این حرکت در زمانی انجام شده که مشکلات انتقال پول و مشکلات گوناگونی داریم و محاصره نیز محفوظ است و این کاری است که با دوره گذشته و دوره پرپولی نیز قابل مقایسه نیست.

وی گفت: باید در  موضوع اشتغال کار اساسی و جدی صورت گیرد تا چارچوب پایدار به خود بگیرد تا مردم ر به سرعت از وضعیت کنونی خارج کند.

فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: اقتصاد بارور شده به صورت طبیعی با امنیت نیز ارتباط دارد و یک زمان در جنوب کرمان اوج ناامنی را داشتیم و رفتیم آنها را آوردیم و خودشان را تسلیم کردند و دیدیم که در کنار گود اصلی جازموریان که بهترین خاک را دارد برخی مردم این مناطق فقیر ترین مردم بودند و به دلیل فقر اسیر آدم ها شده بودند.

سرلشکر سلیمانی گفت: اگر خدمت را به اتاق ها و میزها خلاصه کردیم و مدیریت را روان نکردیم کاری انجام نمی شود و در حقیقت اساس بخشی از ناامنی ها در مساله اقتصادی و فقر اقتصادی است و این مساله بسیار مهمی است که اینها به هم پیوند دارند.

سرلشکر سلیمانی با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد باید همه سطح نگر و جامع نگر باشیم، گفت: باید در کنار تولید به صنایع تبدیلی، صادرات، مراکز خرید و سایر موارد مربوطه نیز دقت لازم را داشت تا اقتصاد بارور شود.

وی از نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان نظامی کم نظیر و از رهبر انقلاب نیز به عنوان فردی، حکیم، آگاه و متخصص یاد کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی به عنوان ابتکار رهبری، راهکار فوق العاده بزرگ و اثر گذاری است که مطالبه ۱۰۰ ساله برای نظام است.

فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس امام راحل به ما به عنوان جوانان روستایی اعتماد کردند و همه جوانان این مرز و بوم پای این اعتماد ماندند، گفت: آن اعتمادی که امام راحل کردند نباید متوقف شودو باید در حوزه های گوناگون تبدیل به فرصت شود و رشد کلانی در همه سطوح ایجاد شود.



دیدگاهها بسته شده است.