اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد اورژانس اجتماعی در ۱۴۰ شهر

به گزارش عرصه،  حبیب‌الله مسعودی فرید در پنجمین نشست شورای مدیران بهزیستی منطقه ۶ کشور که در اراک برگزار شد، با بیان این نکته که استان‌ها به هم پیوسته‌اند و خروجی عملکرد استان‌ها به انسجام اقدامات مرتبط است، گفت: رویکرد مشارکتی بسیار مهم است و در تمامی بخش‌ها باید تفویض اختیار و نگاه فرابخشی وجود داشته باشد.

وی تحقق این مهم را بستری برای افزایش سرمایه اجتماعی دانست و افزود: برای تحقق این هدف باید طرح‌ها و برنامه‌های اجتماع محور تهیه و تعریف شود که به این طریق خود مردم در اجرای برنامه‌ها دخیل شوند و مشارکت اجتماعی گسترش یابد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به عضویت سازمان بهزیستی در ۱۵ کارگروه تخصصی از مجموع ۱۸ کارگروه عنوان کرد: می‌توان گفت در بسیاری از مسائل از جمله کودکان خیابانی و اعتیاد بهزیستی مهمترین مسئولیت را نسبت به سازمان‌های دیگر در حوزه کنترل، کاهش و پیشگیری دارد.

مسعودی فرید از تهیه پیش نویس اولیه سند طلاق و کودکان خیابانی خبر داد و افزود: این اسناد بعد از تصویب در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار خواهند گرفت.

وی در رابطه با اورژانس اجتماعی این سازمان نیز گفت: طبق مصوبه سازمان، اورژانس اجتماعی باید ۱۴۰ شهر را تا پایان سال آینده تحت پوشش قرار دهد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور ادامه داد: ۱۰۰ میلیارد تومان به بخش اورژانس اجتماعی اختصاص داده شده که از این مبلغ ۴۰ میلیارد تومان برای تملک و تامین تجهیزات و ۶۰ میلیارد تومان برای تامین نیروهای جدید، همچنین ۵۲ میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری نیروهای قدیم در نظر گرفته شده است.

فرید در بخشی دیگر از سخنانش به خدمات ارائه شده سازمان بهزیستی در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی اشاره و بیان کرد: در خصوص ساماندهی و کاهش آسیب‌های اجتماعی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی، تمامی دستگاه‌های مرتبط باید همکاری داشته باشند.

وی در ادامه به تشریح اقدامات بهزیستی در این مناطق که شامل دو بخش ساختاری و محتوایی می‌شود پرداخت و افزود: ۵۱۰۰ مرکز CBO و ۱۶۳ پایگاه خدمات اجتماعی و ۱۲۰۰ مهد کودک در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در کشور فعال هستند و از این طریق خدمات موثری به گروه‌های هدف ارائه می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور همچنین به ۴۸۰ پایگاه سلامت اجتماعی و فعالیت ۳۸۰ مرکز CBR در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در کشور اشاره کرد و افزود: طبق برنامه ششم توسعه در ۹۱ شهر شامل ۲۷۰۰ محله که شامل ۲۷۰ محله در سال می‌شود باید هدف‌گذاری و رسیدگی شوند.

مسعودی فرید با بیان اینکه تاکنون ۱۱۸ محله توسط وزارت مربوطه تعیین شده است، عنوان کرد: ۳۷۵ هزار نفر در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی کشور ساکن هستند و مساحت این مناطق در کشور ۲۰۲۵ هکتار است.

وی با  تاکید بر این نکته که هماهنگی و انسجام در اجرای برنامه‌ها با هدف کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در حد انتظار نیست، بیان کرد: اقدامات اغلب به صورت پراکنده توسط سازمان‌های مختلف انجام می‌شود، در صورتی که انسجام و هماهنگی می‌تواند نتایج مطلوب‌تری در پی داشته باشد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به در نظر گرفتن اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی برای وزارت راه‌ و شهرسازی در رابطه با سکونت‌گاه‌های غیر رسمی اشاره کرد و افزود: این مبلغ به ساماندهی امور عمرانی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی تخصیص داده می‌شود که با این اقدام می‌توانیم شاهد حل مشکلات این مناطق باشیم. 



دیدگاهها بسته شده است.