تامین آب شرب مورد نیاز راهیان نور در پیک حضور زائران یک معضل است

به گزارش خبرنگار عرصه، سردار حسن شاهوارپور در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان که امروز (شنبه ۲۱ اسفندماه) با موضوع برنامه ریزی جهت حضور کاروان‌های راهیان نور در استانداری خوزستان برگزار شد با اشاره به حضور هر ساله کاروان‌های راهیان نور دانش آموزی و سپس دانشجویی از پانزدهم مهرماه به بعد و سپس کاروان‌های سایر افشار در ایام نوروز در استان خوزستان اظهار کرد: ‌با توجه به اینکه خوزستان از استان‌های مهمان پذیر کشور است، باید تمهیداتی برای حضور زائران راهیان نور دیده شود که بخشی از این کار در حوزه زیرساختی و بخش دیگر در حوزه خدماتی است.

وی با بیان اینکه امنیت کاروان‌های راهیان نور از مسائل بسیار مهم در بحث راهیان نور است، تصریح کرد:‌ در این زمینه نیروی انتظامی با کمک بسیج باید تمهیدات لازم را ببینند و این موضوع را هم در شهرهای مهمان پذیر مانند شوش، آبادان، خرمشهر و اهواز و هم شهرهای عبوری این کاروان‌ها مانند بهبهان، ایذه و ماهشهر دنبال کنند.

فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان در رابطه با ایمنی راه ها و جاده هایی که مورد تردد کاروان‌های راهیان نور قرار می گیرند، عنوان کرد:‌ متاسفانه گاهی شاهد اتفاقات ناگواری با بروز تصادفات جاده ای برای کاروان‌های راهیان نور هستیم که در محورهای مناطق مرزی چنین مشکلی را داریم. بخشی از کار رفع این مشکل به اداره کل راهداری و علامتگذاری‌هایی که باید این اداره انجام دهد، بر می‌گردد. برای مثال محور طلاییه که از محورهای بدعبور است، فاقد علائم رانندگی است و ما در این محور حوادثی داشته ایم و بنابراین لازم است مجددا، مروری بر علامتگذاری این محور انجام شود.

شاهوارپور، پوشش مخابرات و شبکه تلفن همراه را از دیگر نیازمندی ها برای کاروان‌های راهیان نور در مناطق عملیاتی دانست و گفت: در وضعیت عادی در بحث آب شرب مشکلی نداریم اما در زمان پیک حضور کاروان‌های راهیان نور و حضور انبوه زائران در یادمان‌ها، واقعا جوابگویی و تامین آب شرب مورد نیاز این کاروان‌ها و زائران به یک معضل تبدیل می‌شود. شرکت آب و فاضلاب در این زمینه کمک‌هایی کرده و شهرستان‌های معین را جهت آبرسانی به یادمان ها از طریق تانکر تعیین کرده است.

وی افزود: ‌یادمان طلاییه روزانه به پیش از ۱۰۰ هزار لیتر آب شرب نیاز دارد. برای تامین این حجم آب حداقل یک تانکر باید مامور آبرسانی به این یادمان شود که شهرستان هویزه با توجه به اینکه شهرستان ضعیفی است، نمی تواند در این زمینه آن گونه که باید کمک کند.

فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان با اشاره به مشکلاتی که جهت تخلیه فاضلاب در مناطق عملیاتی و یادمان‌ها وجود دارد، تصریح کرد:‌ در این زمینه به دستگاههای لجن کش نیاز داریم. از نظر بهداشتی، آبی که وارد یادمان‌ها می شود باید سالم باشد و حتما به صورت روزانه چک و نمونه برداری شود تا مشکلی از نظر بهداشتی ایجاد نشود.

شاهوارپور در رابطه با جمع آوری زباله ها از فضای عمومی یادمان‌ها عنوان کرد:‌ در برخی یادمان‌ها روزانه بیش از ۴ یا ۵ تن زباله جمع آوری می شود، این موضوع از مسائلی است که باید متولیان حوزه بهداشت به ما کمک کنند و تمهیداتی جهت تخلیه این زباله ها فراهم کنند.

وی بیان کرد: معمولا هر ساله در یادمان‌ها پست امداد جهت رسیدگی به مشکلات و ارائه خدمات درمانی بهداشتی مستقر می شوند. در حوزه فرهنگی نیز فضاسازی شهرها از نظر فرهنگی باید متناسب با حضور کاروان‌های راهیان نور و خوشامدگویی به این کاروان‌ها باشد.

فرمانده سپاه ولیعصر خوزستان در بحث خرید کاروان‌ها راهیان نور از استان گفت: ‌در گذشته می گفتند که کاروان‌های راهیان نور خریدهای خود را از خوزستان انجام نمی دهند و بالاخره باید این کاروان ها برای استان تنعم مالی داشته باشند که در حال حاضر بیش از ۸۰ یا ۹۰ درصد حجم خریدها در بحث راهیان نور از درون استان خوزستان انجام می شود.

شاهوارپور در رابطه با حضور کاروان‌های راهیان نور در شهرستان‌ها گفت: ‌با تمهیداتی که دیده شده، اکنون این موضوع تقریبا ساماندهی شده و تلاش بر این است که این کاروان‌ها از بیرون شهر اهواز و از جاده کمربندی عبور کنند تا مشکلی از نظر تردد در شهرستان‌ها ایجاد نشود.

وی اظهار کرد:‌ در حال حاضر در اروندکنار، هویزه و دهلاویه مردم با پهن کردن بساط اقدام به دستفروشی به کاروان‌های راهیان نوری می کنند. البته این کار نوعی اشتغالزایی است اما این بازارچه‌ها شأنی با وضع موجود ندارند و حالت آلونک مانند دارند که باید حتما برای این مساله راهکارهایی اندیشیده شود تا در کنار ارائه محصولات و صنایع دستی استان و توسعه این اشتغالزایی، بحث امنیت و ساماندهی را نیز داشته ایم.

به گزارش عرصه؛ همچنین در این نشست روح الله حسین زاده، مدیر راهیان نور سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج، با بیان اینکه در اردوگاه‌های یادمان‌های استان خوزستان ظرفیت ۱۱۰ هزار نفر شب خواب ایجاد شده است، در رابطه با مشکلات این اردوگاه‌ها اظهار کرد: در بحث فاضلاب اردوگاه شهید باکری با توجه به اینکه شبکه داخلی فاضلاب این اردوگاه احداث شده، باید اتصال این شبکه به شبکه فاضلاب شهری مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: ‌همچنین استقرار یک لوله ۱۲ اینچی جهت انتقال آب کارون به اردوگاه شهید حبیب الهی جهت تامین آب شرب مورد نیاز این اردوگاه باید در برنامه ها قرار بگیرد.

مدیر راهیان نور سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج تصریح کرد: ‌فضای سبز و محوطه سازی اردوگاه ها از دیگر مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. با توجه به اینکه تمام بحث های گازکشی و لوله کشی و آبرسانی و برق رسانی داخلی اردوگاه ها انجام شده و در برخی اردوگاه ها شبانه ۱۴ هزار زائر اسکان داده می شوند، بحث محوطه سازی و آسفالت و فضای سبز اردوگاه ها واقعا نیاز به کمک دارد و مهم است.



دیدگاهها بسته شده است.