مخالفان طرح تحول، اعتقادی به رفاه مردم ندارند/برای حفظ "تحول" سیستم "بسته" را اجرا کنیم

به گزارش عرصه، دکتر سیدحسن هاشمی در چهاردهمین اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: در خصوص عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت، نقدها و سخنانی از سوی جناح های مختلف شنیده می شود، در حالی که همه افراد مجموعه‌ای از توانمندی‌ها و نقایص هستند و هیچکس نمی‌تواند بگوید که آنچه عمل کرده‌، بهترین است.

وزیر بهداشت به وضعیت حوزه سلامت در قبل از اجرای طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت با بحران دارو و کمبود ۱۰۰ هزار تخت بیمارستانی مواجه بودیم و در حال حاضر هم در شهرهای حاشیه شهر تهران کمبود تخت‌های بیمارستانی داریم.

هاشمی گفت: در شهر پرند با ۷۰۰ هزار نفر جمعیت و ساخت انبوهی از مسکن، حتی یک درمانگاه نیز پیش بینی نشده است و با توجه به مجموع مشکلات موجود، شورای تامین در برخی از استان‌ها تشکیل می‌شد بنابراین کاری که باید در ابتدای انقلاب صورت می‌گرفت، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و اجرایی شدن طرح تحول سلامت عملی شد.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که طرح تحول سلامت یک ضرورت برای حفظ نظام بود، گفت: مخالفین این طرح معتقد بودند که حوزه سلامت چاه ویل است و اقتصادیون هم معتقدند که هر چقدر برای سلامت کمتر هزینه کنند، هنر بیشتری به خرج داده‌اند. کسانی که مخالف اجرای طرح تحول سلامت هستند، اعتقادی به رفاه مردم ندارند و معتقدند که مردم باید سختی بکشند. طرح تحول سلامت برکات زیادی داشته و آنچه که مهم است نظر مردم است که اجرای این طرح بیشترین رضایتمندی مردم را در پی داشته است.

مخالفت با اجرای طرح تحول سلامت، بهانه‌ای برای مخالفت با دولت است

هاشمی با بیان این که در حال حاضر در تمام تریبونها و تبلیغات بر علیه طرح تحول سلامت و منافع مردم سخن می‌گویند، گفت: هر چه بیشتر این افراد، تخریب کنند چهره آنها نزد مردم آلوده‌تر می‌شود و مردم حافظه قوی دارند و گذشته را فراموش نمی کنند و در واقع مخالفت با اجرای این طرح ، بهانه ای برای مخالفت با دولت است. همه ما باید برای کمک به مردم و برای تداوم انقلاب اسلامی از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

هاشمی در ادامه افزود: با ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان کسری اعتبار بیمه سلامت وارد سال ۹۵ شد و لازم است اعتبارات لحاظ شود و ای کاش در سال های اول مشارکت بیشتری در بین شرکا صورت می گرفت تا می توانستیم کارنامه بهتری داشته باشیم و رضایتمندی بیشتر از آنچه که امروز شاهد آن هستیم اتفاق می افتاد.
وزیر بهداشت با بیان این که هدف گذاری ما در طرح تحول سلامت، کاهش پرداخت از جیب مردم بوده است، گفت: افرادی که فرافکنی می کنند و فریادشان از همه بلندتر است و خود نیز این حوزه را در دوره‌ای مدیریت کردند، اعلام کنند، خود چه اقدامی برای حوزه سلامت انجام داده اند.

وی با بیان این که با اجرای طرح تحول سلامت، دسترسی مردم به خدمات افزایش یافته است، گفت: بیمه شدن حدود ۱۱ میلیون نفر ایرانی که از دریافت خدمات درمانی و بهداشتی محروم بوده‌اند و توسعه زیر ساخت های بهداشتی درمانی از جمله اقدامات این حوزه در راستای اجرای طرح تحول سلامت بوده است. باید به جای متهم کردن یکدیگر، از مجلس و دولت مطالبه می کردیم که چرا قانونی که ۳۰ سال پیش نوشته شده تاکنون اجرایی نشده است.
بیمه پاشنه آشیل سلامت مردم است
هاشمی با تاکید بر این که بیمه پاشنه آشیل نه تنها طرح تحول سلامت بلکه سلامت مردم است، گفت: بیمه باعث می‌شود که همه مردم بتوانند از خدمات اولیه بهداشتی و درمانی بهرمند شوند و در برابر مخاطرات مالی و هزینه های درمان محافظت شوند.

وزیر بهداشت مجددا بر ضرورت تجمیع منابع بیمه‌ها تاکید کرد و گفت: اگر منابع تجمیع نشوند، قدرت خرید مردم برای دریافت خدمات درمانی کاهش می یابد و واقعیت این است که به دلیل همین پراکندگی منابع در حال حاضر چیزی به نام بیمه نداریم.

هاشمی بر ضرورت تببین علمی درخصوص بیمه تاکید کرد و گفت: اگر بیمه جمهوری اسلامی ایران را با بیمه سایر کشورها مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که ساز و کار بیمه‌ای کشورهای دیگر صحیح است؛ چرا که بیمه در کشورهای دیگر یک صنعت است و منابع مناسب در اختیار بیمه است و بیمه نیز با در اختیار داشتن منابع پایدار، قدرتمند است. بودن ابزار در کنار دانش ضروری است و اگر منابع را تجمیع می کردیم و می توانستیم خرید راهبردی نماییم، شرایط بهتری داشتیم. یکی از مشکلات موجود در حوزه سلامت ناعادلانه بودن تامین منابع است. رفع این مشکل مربوط به دولت و مجلس است و باید به این حوزه کمک کنند.

وزیر بهداشت ناعادلانه بودن تامین منابع و پراکنده بودن منابع سلامت را باعث بروز مشکل در ارایه خدمات درمانی به مردم دانست و گفت: این موضوع در بودجه ۹۶ نیز محقق نشده است چرا که عده‌ای سرمایه گذاری در حوزه سلامت را هزینه می دانند.
هاشمی با تاکید بر این که تجیمع منابع منجر به افزایش کارایی می شود، افزود: اگر در هر صندوق بیمه ای تصمیمات، یکسان باشد، ضعف در خرید راهبردی به دلیل عدم هماهنگی میان دو دستگاه ارائه دهنده خدمت و خریدار خدمت نیز وجود نخواهد داشت.
وزیر بهداشت بر ضرورت وجود یک بسته خدمتی پایه متناسب با خدمات تاکید کرد و گفت: اگر کارکرد بیمه صحیح باشد، رابطه بین پزشک و بیمار هم اصلاح خواهد شد.

هاشمی عدم تبعیت سازمان تامین اجتماعی در تولیت یکپارچه را یکی از مشکلات حوزه سلامت دانست و گفت: ای کاش یک بیمه داشتیم و همه مردم از یک بیمه استفاده می کردند؛ چرا که این یک روش علمی است که در دنیا هم تجربه شده است. کار ما زمانی ارزشمند است که میزان رضایتمندی مردم افزایش یابد؛ چرا که اقتدار زمانی تحقق می یابد که میزان رضایتمندی مردم بالا باشد.

تامین منابع پایدار از ضروریات حوزه سلامت است
هاشمی با تاکید بر این که باید منابع یکپارچه و پایدار شوند و به اما و اگرها متصل نباشد، تصریح کرد: در دو سال گذشته بیشترین وقت خود را صرف پیگیری منابع کردیم که ما را از پرداختن به مسایل و مشکلات اصلی باز می‌داشت.

وزیر بهداشت ضمن اشاره به تزریق ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان طی ۱۰ روز گذشته به بیمه سلامت، گفت: این اعتبار می‌توانست زودتر از این تاریخ به بیمه تخصیص داده شود.

هاشمی با تاکید بر این که تامین منابع پایدار یکی از ضروریات حوزه سلامت است، افزود: در زمان تدوین برنامه ششم توسعه پیشنهاد دادیم که منابع حوزه سلامت را باید به منابع پایدار مانند مالیات بر ارزش افزوده وصل کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت تجمیع منابع و ادامه طرح تحول سلامت، افزود: بیمه‌ها برای ارایه خدمات پایه باید یک سبد داشته باشند.
وی گفت: همه دلسوزان حوزه سلامت بر این باورند که برای داشتن نظام سلامت کارآمد، منابع باید تجمیع شوند و مردم به نوعی با تصمیم خود در انتخابات کاری کنند که این مسیر ادامه یابد. باید در سطح استانی هم منابع را یکپارچه کنیم یعنی منابع بهداشت و درمان، بیمه سلامت، طرح تحول سلامت و تامین اجتماعی در یک صندوق تجمیع شود و برای آن صندوق سقفی گذاشته شود.

برای حفظ طرح تحول سلامت ، باید سیستم بسته را اجرا کنیم

وزیر بهداشت با بیان این که این در نظام های باز حوزه سلامت، محدودیتی برای پزشک، دارو ، داروخانه و بیمار وجود ندارد، تصریح کرد: برای حفظ طرح تحول سلامت در کشوری که منابع محدودی دارد باید سیستم بسته را در نظر بگیریم بنابراین به نظر می رسد نیاز به همکاری بین دستگاه ها، ارگان های مختلف و جامعه پزشکی وجود دارد.

هاشمی بر ضرورت حفظ هدف اصلی برنامه تحول سلامت ؛ کاهش هزینه های درمانی، توسعه زیر ساخت ها و دسترسی عادلانه تاکید کرد و گفت: نباید زمان را از دست دهیم و باید از یکسری اهداف جانبی برای رسیدن به این سه هدف کلی دوری کنیم. این که عده ای منفعلانه عملکرد حوزه سلامت را نظاره گرند و منتظر زمین خوردن دیگران باشند، صحیح نیست و باید به گونه ای عمل کنیم تا به موفقیت برسیم.

بنابر اعلام وب‌دا، وزیر بهداشت با بیان این که ارائه خدمتی که شروع می شود را کسی نمی تواند پس بگیرد، افزود: مهم این است که این مسیر را ادامه بدهیم و هرچقدر در این مسیر کمتر هزینه کنیم، حاصل این صرفه جویی، برای افراد محروم هزینه خواهد شد و برای ادامه یافتن این مسیر نیاز به هماهنگی و همکاری سایر دستگاه ها داریم.
 هاشمی در ادامه گفت: قبل از اجرای طرح تحول سلامت، تنها ۴۰ درصد مراکز بهداشتی و درمانی در استان سیستان و بلوچستان پزشک داشتیم در حالی که در حال حاضر، تنها در شهر زابل ۶۰ متخصص و فوق تخصص داریم و تمام مراکز بهداشتی و درمانی در این استان دارای پزشک هستند و در شهر سراوان ۱۸ متخصص مشغول ارائه خدمات به مردم در این شهر مرزی هستند.

وزیر بهداشت در پایان بر مدیریت منابع سال ۹۶ تاکید کرد و افزود: باید در راستای رضایتمندی کارکنان نیز که موتور اصلی حرکت هستند نیز قدم برداریم.



دیدگاهها بسته شده است.