باباصفری: لیگ بعد را در اروپا هندبال بازی می‌کنم/ هنوز از پدرم عیدی می‌گیرم

به گزارش عرصه، محسن باباصفری، کاپیتان تیم ملی هندبال ایران و بازیکن باسابقه این رشته که اکنون در تیم باشگاهی گزتپه ترکیه مشغول است، عید نوروز را در کنار هم تیمی‌هایش خواهد بود و برای موفقیت تیم گزتپه تلاش خواهد کرد. بهترین خاطرات نوروزی این بازیکن هندبالی گرفتن عیدی از پدرش و بودن در کنار خانواده‌اش است.

این ملی پوش باسابقه رسیدن هندبال ایران به المپیک ۲۰۲۰ را با نسل طلایی این رشته دور از دسترس نمی‌داند.

در ادامه متن گفت‌وگوی نوروزی عرصه با محسن باباصفری را می‌خوانید:

*گزتپه تیم ریشه‌داری است و طرفدار زیادی در ترکیه دارد

تیم گزتپه از جمله تیم‌های خوب شهر ازمیر ترکیه است، بسیار پرطرفدار و ریشه‌دار است. این تیم از تیم‌های شناخته شده کشور ترکیه است و هوادارن زیادی دارد. اکنون ما با این تیم و تا هفته ۲۱ لیگ برتر با ۲۸ امتیاز توانستیم رده سوم را کسب کنیم. البته هنوز تا پایان لیگ پنج هفته دیگر باقی مانده است و درصورتی که شرایط دست به دست هم دهد می‌توانیم با برد در این هفته‌های پایانی مقام دومی را کسب و به بیف کاپ اروپا دست یابیم. در غیر این‌صورت هم رتبه‌های سوم و چهارم به چلنج کاپ راه می‌یابند که برای این هم زیاد شانس داریم.

تیم باشگاهی گزتپه ترکیه

*با شرایط اروپا و زندگی در آن‌جا کنار آمده‌ام/ احساس غربت نمی‌کنم

من دو سال پیش هم در کشور مجارستان و در شهرهای بوداپست و تاتانانو زندگی کردم. زندگی در بیرون از ایران را زیاد تجربه کردم. شرایطم در مجارستان هم خیلی خوب بود. این‌جا هم در ازمیر شرایط خیلی خوبی دارم. قبلا کمی و کاستی‌هایی را حس می‌کردم، آن‌ هم به دلیل اولین سال‌های حضورم بود. اما اکنون خیلی خوب شده‌ام و اصلا مشکلی ندارم. ازمیر هم از شهرهای زیبای ترکیه است و به قول خودشان عروس ترکیه است. همه امکانات خوب در اختیار است و مردم خوبی هم دارد. طرفداران هندبال این شهر مرا بسیار دوست دارند و به من احترام می‌گذارند. این‌جا هم همانند ایران که مردم تا ورزشکار را می‌بینند به او احترام می‌گذارند و می‌خواهند با او عکس بگیرند، شرایط همین است، حتی این‌جا دوبرابر برای ورزشکاران عزت و احترام قائل هستند. من اصلاً در ترکیه احساس غربت نمی‌کنم.

محسن باباصفری در ازمیر ترکیه

*تحویل سال را در ازمیر ترکیه هستم/ چهار فروردین مسابقه داریم

در چهارم فروردین بازی مهمی داریم که در صورت پیروز و کسب این امتیاز یک گام به صدر جدول نزدیک‌تر می‌شویم. تمرینات ما صبح و بعدازظهر پیگیری می‌شود و مربی به من استراحت نمی‌دهد که بخواهم عید نوروز را به ایران بیایم و عید را در کنار خانواده‌ام باشم.

*در مجارستان با جمالی و موسوی سال را تحویل کردیم

در مجارستان که بازی می‌کردیم، روز عید بازی داشتیم. لحظه سال تحویل را با ایمان جمالی و علیرضا موسوی باهم بودیم و همان روز بازی داشتیم (با خنده). این خاطره بسیار خوبی است که همیشه در ذهنم خواهد ماند.

سه هندبالیست ایرانی (محسن باباصفری، علیرضا موسوی و ایمان جمالی)

*هنوز از پدرم عیدی می‌گیرم

بهترین خاطرات عید نوروزی‌ام برای زمانی است که کنار پدر و مادرم سر سفره هفت‌سین می‌نشستیم و خانواده در کنارمان بودند. خاطرات خیلی خوب دیگر این است که من هنوزم از پدرم عیدی می‌گیریم. خیلی شیرین است که از پدر و مادر عیدی بگیری و سر سفره هفت سین دور هم باشیم. این‌ها بهترین خاطرات نوروزی من هستند.

*بهترین خاطره ورزشی ‌ام راهیابی به جام جهانی نوجوانان بود

خاطرات خوش زیاد است اما، در سال ۸۴ به عنوان تیم ملی هندبال نوجوانان برای اولین دوره حضور ایران در مسابقات آسیایی تایلند حضور یافتیم و با کسب مقام دوم به مسابقات جهانی نوجوانان راه یافتیم. در آن زمان اولین تیم هندبالی راه یافته به مسابقات جهانی بودیم، حتی فکر می‌کنم اولین رشته توپی بودیم که به رقابت‌های جهانی دست یافتیم. حضور ما در مسابقات جهانی ۲۰۰۶ قطر خیلی خاطره خوبی برای من است.

محسن باباصفری با تیم هندبال سپاهان در جام باشگاه های آسیا هشت سال پیش

*دیدن مسابقات جهانی ۲۰۱۷ فرانسه از تلوزیون بدترین خاطره دوران هندبال ام است

راه نیافتن تیم ملی هندبال ایران به مسابقات جهانی ۲۰۱۷ فرانسه از بدترین خاطرات این دوران ورزشی‌ام است. من بازی‌ها را از تلوزیون دیدم، درصورتی که تیم ملی ایران پتانسیل خیلی خوبی دارد و می‌توانست جام جهانی را در فرانسه باشد. تیم ما می‌توانست جزو بهترین تیم‌های هندبال باشد اما متاسفانه خاطرات بدی در بحرین و بعد از آن‌هم با نرفتن به فرانسه برای ما رقم خورد.

*رحیمی مدیر لایقی است، می تواند هندبال را از بحران خارج کند

با آمدن رحیمی فدراسیون هندبال صاحب رییس شد، فدراسیونی که مدتی با سرپرست اداره می‌شد. البته آقای اکبری آدم خوبی بود ولی به عنوان سرپرست نمی‌توانست کار خاصی انجام دهد. رحیمی یکی از بهترین و برترین مدیران حال حاضر ورزش کشور است. او برای همه شناخته شده است و از همان روزهای اولی که زمزمه آمدنش به عنوان نامزد شنیده شد، من او را به عنوان رییس فدراسیون در ذهنم تصور کردم. رحیمی بهترین نامزد این پست بود که می توانست رییس شود. او مدیر لایقی است و می‌تواند هندبال را از این بحران خارج کند و هندبال ایران به سکوهای آسیایی و جهانی برساند. رحیمی کاملا از ما بازیکنان، استان‌ها و شرایط ورزشی کشور آگاهی دارد. ۱۷ سال در  هندبال بودن سابقه کمی نیست. او احاطه کاملی به روی هندبال دارد. با آمدن رحیمی شک به هندبال ایران وارد شد و حال می‌تواند شرایط و وضعیت تغییر کند و همه چیز خیلی خوب پیش رود. تغییر و تحولات ایجاد شود، اسپانسر خوب به این رشته بیاید، مربی‌های خوبی برای تیم‌های ملی انتخاب شود. ما نسل طلایی در هندبال ایران داریم که می‌توانند نه تنها در آسیا بلکه در جهان بدرخشند.

*سال بعد برنامه‌ای برای حضورم در لیگ ایران ندارم/ پیشنهادهای اروپایی زیادی دارم

فکر نمی کنم سال آینده برای آمدن به لیگ ایران برنامه‌ای داشته باشم. من در حال حاضر چندین پیشنهاد اروپایی خوب دارم و می‌توانم بگویم احتمال ۹۰ درصد در سال بعدی هم در اروپا بازی خواهم کرد. اکنون شرایطم در اروپا خوب است و تا زمانی که بتوانم در اروپا بازی کنم خواهم ماند. زمانی که ببینم لیگ ایران شرایط خوبی پیدا کرده است، می‌آیم. اما اکنون پیشنهادهای خوبی دارم که روی آن‌ها متمرکز شده‌ام. دریچه نقل و انتقالات باز شده است و باید از اکنون برای سال بعد قرارداد خود را ببندیم. نمی‌توان برای لیگ ایران ریسک کرد و دید که چه اتفاقی در سال بعد برای آن خواهد افتاد.

* لیگ هندبال ایران باید پویا و هدفمند شود

باید در ایران یک لیگ پویا، هدفمند و با برنامه داشته باشیم. این که استارت لیگ از شهریور یا مهر بخورد و در سه چهار ماه بعد تمام شود، خوب نیست. تقویم ورزشی ایران باید با تقویم اروپایی هماهنگ شود. باید یک لیگ خوب با اسپانسرهای قوی و شرایط مالی خوبی را داشته باشیم. لیگی که گذشت شرایط مالی باشگاه‌ها اصلا خوب نبود. در این یکی دو سال گذشته بازیکنان و ملی پوشان حمایت مالی نشدند و حتی برخی اصلا پول نگرفتند. این موضوع ضربه بزرگی به بازیکنان زد. ما باید با داشتن باشگاه خوب، اسپانسر قوی و جذب بازیکنان به تیم ها لیگ خوبی را داشته باشیم و ما هم همگی به لیگ ایران بیاییم. بازیکنان خارجی از کشورهای روس و صربستان که قبلا در ایران بازی می‌کردند را که می‌بینم می‌گویند لیگ ایران قبلاً خیلی خوب و قوی بود. اما در حال حاضر خبری از لیگ قوی در ایران نیست و امید است با داشتن لیگ خوب به ایران بازخواهیم گشت.

*از مسوولان تقاضا دارم ملی‌پوشان بیش‌تر حمایت شوند

من از مسوولان و خانواده هندبال خواهش می‌کنم بیش‌تر از بچه‌های ملی حمایت کنند. باید با حمایت از ملی‌پوشان کنونی نمادهای خوبی را برای نسل آینده این رشته بسازند تا نونهالان و نوجوانانی که به تازگی استارت ورود به این رشته را می‌زنند این نمادها را مد نظر قرار دهند و دل خوشی برای نسل آینده این رشته ایجاد شود.

*لیاقت ما رسیدن به المپیک ۲۰۲۰ است/ جام جهانی برای ما کوچک است

امیدوارم با بهتر شدن شرایط هندبال ایران به چیزی که لایق آن هستیم برسیم. لیاقت ما رسیدن به المچپیک ۲۰۲۰ است و دیگر جام جهانی برای ما کوچک است. ما به راحتی با همین نسلی که داریم چهار تا پنج دوره به راحتی می‌توانیم در آسیا جزو تیم‌های برتر باشیم و جهانی شویم. ما تنها فکرمان رفتن به المپیک است.



دیدگاهها بسته شده است.