مربی رومانیایی رویینگ: منافع ملی مهم‌تر از منافع شخصی است/ رویینگ پتانسیل مدال المپیک دارد

به گزارش عرصه، با آمدن نیکولا جیوگا رومانیایی به ایران رویینگ جان تازه‌ای گرفت و رشد چشمگیری داشت. این مربی در مدت زمانی کوتاه کاری کرد که تمامی ملی‌پوشان از روزهای افت خود فاصله گرفتند و در رقابت‌های قهرمانی آسیا نیز درخشیدند. با اینکه بعد از این موفقیت برخی به دلایل غیرمنطقی و غیرفنی می‌خواستند او را زیر سوال ببرند اما فدراسیون همه جانبه از مربی کاربلد خود حمایت کرد و حالا او به همراه جوانان راهی سنگاپور شده است. پیش از سفر این مربی رومانیایی به قهرمانی جوانان آسیا خبرنگار عرصه مصاحبه‌ای با او انجام داد که در ادامه می‌خوانید.

*وضعیت ملی‌پوشان جوان برای رقابت‌های قهرمانی آسیا را چطور می‌بینید؟

مربیان به خوبی وظایف خود را برای آمادگی ملی‌پوشان هم در رده سنی جوانان و هم بزرگسالان انجام داده‌اند. به همین دلیل بود که من پیش بینی کردم جوانان ایران هم می‌توانند مثل بزرگسالان برای مدال طلای آسیا مبارزه کنند. تا ۲۴ سپتامبر (دوم مهر) عملکرد جوانان نشان داد که آنها هم از نظر فنی و هم از نظر روانی شرایط خوبی دارند. بعد از آن اما یک انرژی منفی گروه را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد که زمان‌ها ۸ تا ۱۰ ثانیه افت کند. مربیان، خانواده‌ها و فدراسیون بهترین عملکردشان را داشتند و اکنون جوانان شرایط فیزیکی و روانی خوبی بدست آورده‌اند.

*این مسابقات کسب سهمیه المپیک است. شما شرایط را چطور ارزیابی می‌کنید؟

این بالاترین سطح رقابتی برای جوانان است. آنطور که دیده‌ایم همه کشورهای آسیایی تمرکز خود را بر روی جوانان گذاشته‌اند. بعضی از این جوانان حتی در رقابت‌های بزرگسالان که ماه قبل بود شرکت کرده‌اند و برخی هم در دوره قبلی جوانان مدال طلا کسب کرده‌اند.

*آیا سهمیه می‌گیریم؟

ما در این مسابقات به دنبال کسب سهمیه برای یک نفره پسران و دختران و کسب مدال برای دو نفره و چهار نفره دختران و پسران هستیم.

*آیا در بین این جوانان استعدادی را دیده‌اید که برای آینده رویینگ ایران مناسب باشد و بتوان روی او سرمایه‌گذاری ویژه کرد؟

متاسفانه بسیاری از آنها برای تمرین رویینگ در بالاترین سطح کوتاه هستند. به نظرم استعدادیابی خوبی انجام نشده‌ است.

*برنامه بعدی شما برای تیم‌های ملی بعد از سنگاپور چیست؟

مهم است که برنامه‌های زیر را عملی کنیم؛ اول اینکه همه دختران و پسران رویینگ باید در کنار هم برای موفقیت بعدی تیم ملی ایران در رقابت‌های بین‌المللی مشارکت داشته باشند و تلاش کنند.

دوم اینکه باید حمایت کامل از محسن شادی و عاقل حبیبیان انجام شود چرا که آنها توانایی کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی را دارند. البته باید در همان زمان آنها باید پاسخ بدهند که می‌خواهند در تیم ملی باشند و تمریناتشان را شروع کنند.

سوم اینکه حمایت کامل باید از دیگر ورزشکارانی که در تیم ملی حضور دارند نیز انجام شود.

چهارم هم اینکه هر زمانی که ورزشکاران شکست خورده دلیلش جنگ‌های داخلی بوده‌است. مربیان و ورزشکاران باید این موضوع را بفهمند که آنها نمی‌توانند علایق شخصی خود را بالاتر از تیم ملی ایران قرار بدهند. فدراسیون قدرت این را دارد که این شرایط را متوقف کند. حمایت مالی از آنها نشود و از آنها استفاده‌ای انجام نگیرد.

*بعد از موفقیت ملی‌پوشان در قهرمانی آسیا برای موفقیت در بازی‌های آسیایی چه نیازهایی وجود دارد؟

ملی‌پوشان رویینگ ایران با دل و جان برای شان و جایگاه کشورشان تلاش کردند و توانستند چهار بار پرچم ایران را در قهرمانی آسیا و در رشته‌های المپیکی به اهتزاز دربیاروند. در چشم‌های آنها و در دستان آنها که پارو می‌زنند غیرت و علاقه به کشورشان کاملا مشهود است. آنها برای کشورشان تلاش می‌کنند و با توجه به تمام قوانین ایران و شئونات اسلامی رقابت می‌کنند و این خیلی ارزشمند است. همچنین خیلی خوب است که همه آنها احترام به خانواده‌شان را یاد گرفته‌اند. مربیان خواهران و برادران بزرگتر ورزشکاران ایران هستند و به هم احترام می‌گذارند.برای موفقیت کشور آنها یک خانواده ساخته‌اند و با احترام به یکدیگر نشان می‌دهند که برای هم ارزش دارند و به همین دلیل هم موفق می‌شوند. خانواده رویینگ افتخار کرده و می‌کند که قایقرانانش پنج بار پرچم ایران را به اهتزاز درآورده‌اند که ۴ طلا در رشته المپیکی بوده و یک طلا در غیر المپیکی. ورزشکاران ایران همچنین ۲ نقره و یک برنز هم کسب کرده‌اند. خانواده رویینگ به کشورشان و افتخارآفرینانشان افتخار می‌کنند که با روح و جانشان برای شادی مردم ایران تلاش می‌کنند.

وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، باشگاه‌ها و استان‌ها باید از فداکاری قهرمانان ایران قدردانی کنند و به آنها نشان بدهند که تلاششان دیده شده و ارزشمند است.  به نظر من زمان آن رسیده که مسوولان ورزش ایران با یک برنامه‌ریزی درست برای آینده تلاش کند و در مسیر مدال طلای المپیک باشند. برای موفقیت در این مسیر به حمایت‌های عادی مالی و امکانات سخت‌افزاری نیاز است. قایق،‌ارگومتر، امکانات کامل رویینگ،‌ غذای مناسب، محل اسکان مناسب، مکمل‌های غذایی درست،‌ پزشک متخصص و دیگر چیزهایی که یک تیم ورزشی نیاز دارد، باید مهیا باشد.

*برنامه اصلی شما برای بازی‌های آسیایی چیست؟

 به نظر شما ذهنیت و عملکرد مثبت من توسط دیگران حمایت می‌شود؟ من ثابت کردم که از نیروی داخلی ایران برای ایران به خوبی استفاده کردم. با سولماز عباسی، امیرحسن کاویانی، امیرحسین خاکی و هما خاتمی یک خانواده طلایی برای رویینگ ساختیم و با آنها کارم را ادامه می‌دهم.

*عملکرد کمیته روانشناسی فدراسیون را چطور دیدید؟

اگر شما درباره حمایت‌های روانی آنها می‌پرسید من اینطور پاسخ می‌دهم: فدراسیون باید یک همکاری روشن با کلینیک روانشناسی ورزشی و پریسا راکعی و میلاد اسماعیلی داشته باشد که آنها بتوانند حمایت بیشتری از تیم انجام بدهند.

*عملکرد کمیته رویینگ چطور؟

اگر درباره فعالیت کمیته و حمایت‌هایش می‌پرسید من اینطور پاسخ می‌دهم که اجازه بدهید آقای رسول محمدصادقی به عنوان رییس کمیته کارش را انجام بدهد. اگر افراد اطراف آب‌های آرام، رویینگ و بادبانی هر کدام می‌خواهند نظر شخصی‌شان برای مدیریت رویینگ را ارائه کنند مطمئن باشید که نتایج رویینگ افت چشمگیری خواهد داشت.

برخی در این مدت صحبت‌هایی انجام داده‌اند که کاملا نشان می‌دهد به دنبال منافع شخصی هستند و منافع ملی اصلا برایشان مهم نیست. متاسفانه باید بگویم که پیش‌بینی می‌کنم منافع شخصی می‌تواند منافع ملی رویینگ را تحت تاثیر قرار بدهد. با این شرایط قطعا ما دیگر کشورهای آسیایی را خوشحال می‌کنیم چرا که به دنبال منافع فردی بودن باعث می‌شود آنها مدال‌های طلای ایران را تصاحب کنند.

*زمستان نزدیک است و سال آینده بازی‌های آسیایی را داریم. آیا برنامه خاصی برای ملی‌پوشان دارید؟

فعلا ملی‌پوشان باید استراحت کنند و مشکلات شخصی‌شان را حل کنند. فدراسیون باید شرایط یک اردو مناسب برای قایقران‌ها را مهیا کند و همچنین یک تیم پزشکی برای ملی‌پوشان قرار دهد که آسیب‌دیدگی‌های قدیمی از بین برود.

*بعد از قهرمانی آسیا همه ورزشکاران از پیشرفت فنی خود همراه شما حرف می‌زنند. حالا ملی‌پوشان می‌توانند این روند را ادامه بدهند و وارد عرصه جهانی شوند.

بله. ایرانی‌ها توانایی جنگیدن برای مدال جهانی و المپیک را دارند. قدرت رویینگ جهان بر وحدت آنها است. آیا همه می‌خواهند که رویینگ ایران به این قدرت که وحدت است دست پیدا کند؟

* به نظر شما نیاز اصلی رویینگ برای کسب مدال جهانی چیست؟

استعدادیابی حرفه‌ای برای آینده‌. برای آینده دور باید این برنامه را داشته باشیم اما برای آینده کوتاه و نزدیک باید از همین قایقران‌ها حمایت کرد. من تقریبا در تمام طول مصاحبه به همین موارد تاکید کردم و نیازها را گفته‌ام.



دیدگاهها بسته شده است.