حضرتی: هدف ما موفقیت تیم ملی شنا در جاکارتا است/ امیدوارم بعد از انتخابات به عقب برنگردیم

به گزارش عرصه، با نزدیک شدن زمان مجمع انتخابات فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو ایران، بهانه‌ای پیش آمد تا گفت و گویی را با خشایار حضرتی مربی تیم ملی شنای ایران ترتیب دهیم تا در مورد شرایط شنای ایران طی چند سال گذشته سوالاتی را مطرح کرده و به جواب برسیم. او از سال ۱۳۸۲ در کنار ملی‌پوشان شنا ایران بوده و در سال‌های اخیر نیز پای ثابت هدایت تیم ملی ایران به شمار می‌رود.

در ادامه، مصاحبه او با خبرگزاری عرصه را می‌خوانیم.

* شرایط شنای ایران را در چهار سالی که به عنوان مربی تیم ملی مشغول بوده‌اید، چطور می‌بینید و آیا در سال‌های اخیر شنای ایران پیشرفتی داشته است؟
شنای ایران در چند سال اخیر شرایط خوبی داشته و رکوردهای قابل توجهی را در رده‌های ملی برجای گذاشته است. وقتی که قبل از بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ من و آقای کشتکار به عنوان سرمربی و مربی تیم ملی انتخاب شدیم رکوردها در شنا ضعیف بود اما الآن نسبت به چهار سال قبل پیشرفت خوبی داشته‌ایم. اگر نتایج لیگ‌برتر را ارزیابی کنیم کاملا ملموس است که نسبت به چهار سال گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشته‌ایم. میانگین امتیازهای سالیانه لیگ شنا در سال‌های گذشته ۶۷۵ بود اما در سال ۱۳۹۵ این پوینت‌ها به ۷۲۹ افزایش یافته است که نشان از پیشرفت شنا است.

* از سال ۱۳۸۲ تا به امروز که در مقاطع مختلف به عنوان مربی تیم ملی شنا انتخاب شده‌اید، رکوردهای ملی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من از سال ۱۳۸۲ در حال مربیگری برای تیم ملی شنا هستم و با آقای خبازی هم که یکی از مربیان خوب شناست همکاری داشته‌ام. البته من از خرداد ۱۳۸۳ رسما مربی تیم ملی شدم و یک سال گذشته آن را به عنوان کمک و دستیار در کنار آقای خبازی بودم. به نوعی می‌توانم بگویم که ۱۳ سال است شنای ایران را از نزدیک مشاهده و لمس کرده‌ام. باید بدانیم رکوردهای شنا در زمان مربیگری آقای خبازی غیر قابل باور بودند. در سال ۱۳۸۳ رکورد ماده‌ ۲۰۰متر کرال سینه ۲ دقیقه بود و رکورد ۱۰۰متر کرال سینه ۵۰.۷۳ بود. همچنین در سال‌های گذشته محمد علیرضایی را داشتیم که در ماده ۵۰ متر قورباغه رنکینگ ۱۸ جهان را در اختیار داشت.

با قرار گرفتن آقای وحید مرادی در راس فدراسیون شنا و انتخاب او به عنوان رئیس این فدراسیون توجه ویژه‌ای به شنا شد و پیشرفت خوبی هم صورت گرفت.‌ اما بعد از کنار رفتن آقای مرادی رکوردها به گونه‌ای بود که شناگران می‌توانستند با زمان‌های ۵۵ یا ۵۴ ثانیه در برخی ماده‌ها جایگاه نخست را کسب کنند و به نوعی شنای ایران روند نزولی را طی کرد.

* چرا شنا در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۹۰ با افت رو به رو شد و جایگاه قبلی را از دست رفت؟
شنا در ایران گسترده نبود و در رده‌های پایه هم گستردگی وجود نداشت. وقتی سطح رده‌های پایه‌ یک رشته وسیع نباشد بدون شک دچار افت می‌شود. البته در سال‌های ۸۹ تا ۹۰ تغییرات صورت گرفته در فدراسیون باعث افت در شنای ایران شد. با روی کار آمدن آقای رضوانی و بازگشت من و آقای کشتکار به تیم ملی بار دیگر رکوردهای خوبی در شنا زده شد که حاصل یک کار گروهی و برنامه ریزی خوب در فدراسیون بود.

طی چهار سال اخیر سطح شنا در همه رده‌های سنی به مراتب بالاتر رفته است و ثبت رکوردها در رده‌های پایه هم بهتر شده است. البته هیچ کاری نیست که نقطه ضعف نداشته باشد. برای مثال، من خیلی تلاش کردم که به تمرینات و اردوهای ارتفاع برویم اما به دلیل مشکلات فدراسیون به خصوص مسائل مالی نتوانستیم این اردوها را بر پا کنیم. بدون شک اگر می‌توانستیم اردوهای بلند مدت خارج از ایران را در کشورهای صاحب نام شنا برگزار کنیم، نتایج کسب شده در این سال‌ها بهتر از این‌ها می‌شد.

* چرا شنای ایران توانایی لازم را برای کسب سهمیه المپیک ندارد و چگونه می‌تواند در مسیر پیشرفت قرار بگیرد؟  
هر وقت انسجام در کار بوده و برنامه ریزی باشد همه‌ی سطوح یک رشته پیشرفت می‌کنند. وقتی راس یک حرم بالاتر رود بقیه اعضا و پایه‌های آن هم ‌گسترده‌تر می‌شوند. شنا یک رشته‌ اتفاقی نیست و باید تلاش کنیم تا به رکورد مورد نظر برسیم. برای رسیدن به المپیک باید سرمایه‌گذاری‌های بزرگتری را در این رشته انجام دهیم، کاری که به هیچ عنوان در ایران صورت نگرفته است. هر مدالی ارزش خود را دارد و در ایران ارزش این مدال‌ها را نمی‌دانیم و توجه‌ها به رشته‌های پایه کمتر است. کشورهای دیگر از چند سال قبل برای المپیک برنامه‌ریزی می‌کنند و به نظر من اگر ما بدون سرمایه‌گذاری، در المپیک به مدال شنا برسیم در حق این کشورها ظلم شده است و به دور از جوانمردی است(با خنده).

* شما طرفدار روش گلخانه‌ای برای پرورش استعدادها هستید که برخی‌ها با آن مخالف هستند، دلیل این طرفداری شما چیست؟
باید این مسئله را قبول کنیم که سیستم گلخانه‌ای پرورش استعدادها و ورزشکاران در همه جای دنیا رعایت می‌شود و این تنها نظر من نیست. همیشه باید از بهترین‌ها مراقبت کنیم و این حرف من به معنای این نیست که افراد دیگر را فراموش کنیم. در همه رشته‌ها باید نوابغ را شناسایی کنیم و شرایط خاص آن‌ها را فراهم کنیم. نوابغ افراد خاصی هستند که برای به کار گرفتن استعدادهای خود باید در فضا و شرایط خاصی، جدا از سایر افراد قرار بگیرند.

* خداحافظی آریا نسیمی شاد تا چه حد صحت دارد و آیا این تصمیم او دلیل خاصی دارد؟
همانطور که می‌دانید تعداد شناگرها در ایران کم است و خداحافظی ملی‌پوشان تا حد زیادی به تیم ملی آسیب می‌زند. اما آریا نسیمی‌شاد قصد خداحافظی ندارد و تنها به دلیل مسائل درسی تمرینات خود را کمتر کرده است. او علاقه زیادی به رشته پزشکی دارد و جهت ورود به این رشته باید رتبه خوبی را در کنکور کسب کند. مطالعه در کنار تمرینات سنگین تیم ملی امکان پذیر نیست و به همین دلیل تا حد امکان از تمریناتش کم کرده است تا بتواند نتیجه خوبی را در کنکور به دست آورد. او بعد از کنکور به تمرینات خود در تیم ملی برمیگردد تا بار دیگر استعدادهای خود در شنا را مورد استفاده قرار دهد.

* قصد ادامه همکاری با تیم ملی شنا را دارید یا باز هم تصمیم جدایی از تیم را دارید؟
وقتی که آقای آیت‌اللهی راس فدراسیون شنا را در اختیار داشتند به دلیل عدم تمایل برای همکاری که هر دو طرف داشتیم از تیم ملی جدا شدم. اما الآن در کنار تیم ملی هستم و با فدراسیون قرارداد دارم. بعد از این هم بستگی به انتخابات فدراسیون دارد که من را بخواهند یا خیر. هدف من موفقیت تیم ملی شنا در جاکارتا است و امیدوارم با برنامه‌ریزی‌های خوب، به موفقیت در این بازی‌ها برسیم. شنای ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ هم می‌توانست به مدال برسد اما تغییرات در فدراسیون این مهم را از چنگ شنای ایران درآورد. تا به الآن عملکرد مسئولان فدراسیون فدراسیون در مقوله شنا خوب بوده است. در سال‌های اخیر با  لیگ‌های مختلفی که در رده‌های مختلف سنی با نظرات دبیر فدراسیون برای شنا برگزار کرده‌ایم این رشته پیشرفت خوبی داشته است. فقط امیدوارم که با آمدن رئیس جدید به عقب برنگردیم. تازه به سطحی رسیده‌ایم که رکوردهای ملی را بعد از چند سال جابجا کرده‌ایم. باید بدانیم که پیشرفت در رشته‌ای مانند شنا سخت است و امیدوارم برای سال‌های بعد هم این روند رو به رشد با آمدن رئیس جدید ادامه دار باشد.



دیدگاهها بسته شده است.