«کودکان کار» خارجی ساماندهی می‌شوند/حمایت وزارت امور خارجه از این کودکان

حبیب‌الله مسعودی فرید در گفت‌وگو با عرصه، با بیان اینکه آیین‌نامه مربوط به ساماندهی کوکان کار و خیابان در معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور مورد بازنگری و برای بررسی مجدد در اختیار رییس این سازمان قرار گرفته است گفت: این آیین‌نامه سپس به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارجاع داده می‌شود و در نهایت در شورای عالی رفاه مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه  قبلی مصوب سال ۸۴ نیز آیین نامه خوبی بود اما نقش یک یا دو دستگاه در آن دیده نشده بود افزود: وزارت کشور و امور مربوط به اتباع بیگاه در وزارت امور خارجه از جمله دستگاه‌هایی بودند که نقش آنها در حوزه ساماندهی به این کودکان به اندازه کافی دیده نشده بود. از آنجایی که در تهران بیش از ۷۰ درصد از کودکانی که به کار مشغول هستند و اخیرا جمع آوری شده اند، اتباع بیگانه و غیر ایرانی هستند، باید نسبت به وضعیت آنان به شکل چند دستگاهی رسیدگی کرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از این کودکان اتباع غیر مجاز هستند و برای حضور در ایران مدارک هویتی و ویزا ندارند، اظهار کرد: قرار است این کودکان در آیین‌نامه جدید، ساماندهی شوند. معتقدم هستیم همه این کودکان باید بر اساس این آیین ساماندهی شوند. 

مسعودی فرید با تاکید بر اینکه باید این کودکان با نگاه خانواده محور جذب شوند و نسبت به آنها رویکرد توانمند سازی را در پیش بگیریم، تصریح کرد:بنا داریم تا  در بررسی های مددکاری و همکاری با NGOها این اقدامات را انجام دهیم. همچنین اگر خانواده‌ای واقعا نیازمند است باید نهادهای حمایتی از آنها حمایت کنند. ممکن است این خانواده‌ها زن سرپرست باشند و یا اینکه سرپرست آنها از کارافتاده یا بیمار باشد که لازم است با نگاه حمایتی به وضعیت آنها رسیدگی کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از سرپرستان کودکان کار و خیابان به اعتیاد مبتلا هستند و گاهی نیز شاهدیم که این خانواده ‌ها در کنار آسیب دیدگی از کودکان نیز سوء استفاده می‌کنند، ادامه داد: در این حالت باید این خانواده‌ها را سلب صلاحیت کنیم و کودکانشان را با انتقال به بهزیستی تحت حمایت قرار دهیم. این کودکان چه ایرانی و چه غیر ایرانی باشند تفاوتی برای سازمان بهزیستی وجود نخواهد داشت. بنابراین کودکانی که ایرانی نیستند با حمایت‌های  وزارت امور خارجه مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در ادامه از معرفی دو نفر کاردار از سفارت افغانستان برای شناسایی این کودکان و همکاری با سازمان بهزیستی کشور خبر داد و گفت: بر اساس آیین نامه ساماندهی کودکان کار، کلیه مکان‌هایی که برای نگهداری کودکان کار تخصیص داده می ‌شود باید با هماهنگی بهزیستی باشد. در حال حاضر آنچه در آیین نامه درباره ساماندهی کودکان آمده، این است که تامین مکان و تجهیز آن برای کودکان خیابانی بر عهده شهرداری است، اما نظارت بر محتوای آموزش این کودکان با سازمان بهزیستی است.

مسعودی فرید مسئولیت حضور مددکار، روانشناس و رویه‌های کاری این چنینی در این مراکز را بر عهده سازمان بهزیستی عنوان کرد و افزود: همچنین مسئولیت تامین بهداشت این مکان‌ها با وزارت بهداشت است و این نهاد باید یک پزشک را در این مکان‌ها مستقر کند. بر اساس آیین نامه جدید اصرار داریم تا همه دستگاه‌های متولی بر انجام همه این وظایف ملزم شوند. هماهنگی اصلی ساماندهی وضعیت کودکان کار با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است و در سطح استان نیز با استانداری و فرمانداری است که باید همه این دستگاه‌ها  وظایفشان را انجام دهند.



دیدگاهها بسته شده است.