کاپیتان تیم ملی شنا: در چهار سال گذشته شنا جان دوباره گرفت

کاپیتان تیم ملی شنای ایران در گفت و گو با عرصه، راجع به عملکرد شنای ایران در چهار سال گذشته گفت: شنای ایران چهار سال پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشت اما مسلما همه می‌دانند که شنا در این چهار سال از حالت راکد درآمده و جان تازه گرفت. رکوردهای خوبی در این مدت شکسته شد، استان‌ها فعال شده‌اند و کمیته‌ها شناگران خوبی را به جامعه شنا و تیم ملی تحویل می دهند. اما من فکر می‌کنم در مورد تیم ملی مقداری کم کاری شده است و آنطور که باید به تیم‌ ملی بها داده نشده است، نمی‌دانم مشکل دقیقا از کجا است اما برای ملی‌پوشان آزار دهنده بود.

او در پاسخ به این سوال که چرا شناگران ایران در چهار سال گذاشته رکوردهای ملی را بارها شکستند اما به رکوردهای بین المللی نرسیدند؟ توضیح داد: اصلی‌ترین نیازی که شنای ایران دارد داشتن همیت بیشتر نسبت به گذشته است تا بتواند نتایج خوبی در آینده کسب کند. شنا از گذشته پر مدال نبوده است و برای اینکه به نتایج خوبی برسیم نیاز به برنامه ریزی داریم. کشورهایی مثل ترکیه با یک برنامه‌ریزی بلند مدت هفت تا هشت ساله، به شرایط خوبی در شنا دست یافته‌اند که می‌توان از آن به عنوان یک الگو برای شنای ایران نام برد.

ملی پوش شنای ایران ادامه داد: هر کشوری که هزینه می‌کند بدون شک به نتیجه می‌رسد و ضرر نخواهد کرد. متاسفانه در ایران بر خلاف همه کشورهای دیگر است و ابتدا نتیجه می‌خواهیم تا  پس از آن سرمایه ‌گذاری کنیم. اگر مدال بازی‌های آسیایی نداریم باید هزینه کنیم تا به این مدال برسیم. هزینه کردن یک اصل است که باید رعایت کنیم و وقتی هزینه کردیم و شناگران ایران به مدال نرسیدند از آن‌ها بازجویی کنیم. اما من مطمئنم که اینطور نخواهد بود چون شناگران ایران با این امکانات اندک فعلی که در اختیار دارند، نتاج خوبی را کسب کرده‌اند. قطعا اگر توجه‌ها بیشتر شود انگیزه و تلاش آن‌ها هم بیشتر می‌شود.

چاوشی‌فر همچنین در پاسخ به این سوال که فدراسیون شنا در دوره گذشته توجه قابل قبولی به رده‌های پایه داشت؟ اظهار کرد؟ در این چهار سال توجه به رده‌های پایه شنا در همه استان‌ها خوب بوده است و شناگران مستعد زیادی به جامعه شنا پیوسته‌اند. این نوجوانان و نونهالان می توانند در آینده به رکوردهای ورودی المپیک برسند. از نظر من هر کسی که فکر می‌کند در ایران استعداد شنا نداریم بیسواد است و تنها نیاز این رشته برای پیشرفت، تغییر دیدگاه مسئولان نسبت به این رشته در ایران است. در لیگ شنا شاهد رکورد شکنی‌های زیادی از سوی شناگران ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ساله بودیم که نشان از توانایی زیاد آن‌ها است. امیدوارم وزارت ورزش و جوانان در ادامه راه توجه ویژه‌تری به این رشته پر مدال المپیکی داشته باشد.

او در مورد آمدن مربی خارجی برای تیم ملی شنا نیز گفت: مربی خارجی خوب است به شرطی که مربی خوبی باشد! مربی که نتیجه نگیرد برای تیم ملی ایران خوب نیست چون ما نیاز به پیشرفت داریم. البته با این شرایطی که وجود دارد مربی خارجی هم نمی‌تواند کار بزرگی انجام دهد. به هر حال باید یک سری شرایط فراهم باشد تا برنامه‌های مربی خارجی اجرا شود. در حال حاضر حتی برنامه کادرفنی هم اجرا نشده و هر روز با دلایل مختلفی لغو می‌شود. مربی خارجی نیاز به اردوی خارجی، کمپ ارتفاع و حداقل ماهانه یک مسابقه تدارکاتی دارد که در شنای ایران وجود ندارد.

کاپیتان تیم ملی شنای ایران در پاسخ به این سوال که دلیل عملکرد ضعیف او در رقابت‌های لیگ‌برتر شنا چه بود؟ اظهار کرد: در یک سال اخیر بد شانسی گریبانگیر من شده است و در بسیاری از بازه‌های زمانی خیلی اذیت کننده بود. به وجود آمدن مصدومیت‌های زیاد اصلی‌ترین دلیل برای افت نسبی من است. معده من مدتی است که مشکل ساز شده است و در تنظیم وزن به مشکل خوده‌ام، پیش از بازی‌های جهانی مجارستان هم با آسیب دیدگی مچ دست مواجه شدم که تا الآن با من همراه است و به همین دلیل بسیاری از تمرینات بدنسازی را نمی‌توانم انجام دهم. اما این دور نخست بود و سعی می‌کنم برای مراحل بعد خود را آماده کنم.



دیدگاهها بسته شده است.