ترامپ نهایتا از موضع خود در «جنگ تعرفه‌ها» عقب نشینی خواهد کرد


«رابرت اسمیت» معتقد است که عواقب جنگ تجاری امریکا با اروپا دونالد ترامپ را مجبور به عقب نشینی از موضع خود در ارتباط با اعمال تعرفه های جدید بر اتحادیه اروپا خواهد کرد.

عرصه– گروه بین الملل – فاطمه محمدی پور: ترامپ  از همان زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶، از توافقات تجاری آمریکا با دیگر کشورها به عنوان ضرباتی مهلک بر ساختار تولید داخلی کشورش یاد می‌کرد. رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتری در این زمینه نوشت: کسری تجاری ۸۰۰ میلیارد دلاری که هر سال نصیب آمریکایی‌ها می‌شود، حاصل «سیاست‌ها و توافقات تجاری بسیار احمقانه ما است. کشورهای دیگر که سال‌هاست شغل‌ها و ثروت ما را می‌برند، به حماقت رهبران آمریکا می‌خندند.»

از این رو وی روز جمعه فرمان افزایش تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد به آمریکا را امضا کرد؛ اقدامی که پیشتر مقام‌های اروپایی و برخی نهادهای بین‌المللی آن را به منزله اقدام برای «جنگ تجاری» و «جنگ تعرفه‌ای» خوانده بودند و درباره عواقب آن هشدار دادند. به گفته  یک مقام ارشد کاخ سفید، قرار است از ۲۳ مارس(۱۴ روز دیگر) تعرفه‌های اعمالی روی آلومینیوم و فولاد وارداتی به آمریکا اعمال شود. البته افزایش تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد دو استثنا برداشته است. ترامپ دو کشور کانادا و  مکزیک را که شرکای این کشور در توافقنامه «نفتا» هستند، از دایره افزایش تعرفه‌های مذکور مستثنی کرد. دلیل این اقدام رئیس‌جمهور آمریکا، ادامه داشتن مذاکرات دولت ترامپ با کانادا و مکزیک درباره تغییر دادن مفاد توافق «نفتا» است.

در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی با «پروفسوررابرت اسمیت» استاد روابط بین الملل دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*همکاری آمریکا و اروپا بعد از جنگ جهانی دوم مبتنی بر رژیمهای تجاری، امنیتی و نظامی مشترک بود. ناتو یکی از این رژیم هاست. آیا تصور نمی کنید جنگ تجاری آمریکا و اروپا علاوه بر حوزه تجارت قابلیت سرایت به حوزه های نظامی و امنیتی را دارد؟

اگر تعرفه های پیشنهادی ترامپ اعمال شوند و جنگ تجاری میان امریکا و اتحادیه اروپا رخ دهد، آن قطعا به سایر حوزه ها از جمله حوزه های امنیتی و نظامی سرایت خواهد کرد. به همین دلیل من فکر می کنم ترامپ در نهایت مجبور خواهد شد از اعمال تعرفه های جدید بر کالاهای اروپایی صرف نظر کند.

*محبوبیت راستگرایان در اروپا خطری برای همگرایی اتحادیه اروپاست . از سوی دیگر به قدرت رسیدن راستگرایان می تواند به باز شدن دست این کشورها برای روابط تجاری مستقل و فارغ از ملاحظات اتحادیه اروپا با امریکا منجر شود. با توجه به این چشم انداز آینده اتحادیه اروپا را چگونه ارزیابی می کنید؟

پیش بینی آینده اتحادیه اروپا و صحبت در مورد آن بسیار سخت است . من فکر می کنم تهدیدات علیه اتحادیه اروپا توسط نیروهای جناح راست شبیه ترامپ در امریکا، احتمالا کوتاه مدت بوده و اتحادیه اروپا آن را تحمل خواهد کرد. فروپاشی و واگرایی در اتحادیه اروپا قطعا ناتو، صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، نهادهای مهم بین المللی و به طور کلی ساختار هژمونی غرب بعد از جنگ جهانی دوم را تضعیف خواهد کرد. با این وجود نیروهای جناح راست در امریکا و اروپا بیشتر از آنچه پیش بینی می شد قدرت کسب نموده و دستاورد داشته اند. بنابراین همه نهادهای مهمی که ذکر شد ممکن است تضعیف شده و از بین روند.

*ترامپ در اولین مرحله از عقب نشینی خود از طرح تعرفه برای فولاد و آلومینیوم، استرالیا و مکزیک را مستثنی کرد. آیا این موضوع  ارزش نمادین دارد؟

 مکزیک، استرالیا و کانادا در متن مذاکرات نفتا از این طرح مستثنی شده اند. اگر مذاکرات نفتا با شکست مواجه شود ترامپ ممکن است در مورد آنها تجدید نظر نماید. من انتظار دارم تعرفه های پیشنهادی ترامپ معکوس شوند یا  اجرای آنها صرفا جنبه نمادین داشته باشد زیرا آنها با روحیه ارتدوکسی حزب جمهوریخواه متناقض هستند.

* جنگ های تجاری ظاهرا همکاری تجاری را به عنوان عنصر مهم لیبرالیسم که بر صلح تاکید می کند، از بین می برد . آیا به نظر شما جنگ تجاری بین امریکا و اتحادیه اروپا ارزشهای لیبرال را تضعیف خواهد کرد؟

بله. همانطور که گفتم جنگ تجاری به حوزه های امنیتی و نظامی سرایت نموده و صلح لیبرال را در معرض خطر قرار خواهد داد. محبوبیت راست گرایان در امریکا و اروپا و سیاست های پوپولیستی رهبران غربی به ارزشهای لیبرالیسم و نهادهای اقتصادی و نظامی غربی صدمه خواهد زد.



دیدگاهها بسته شده است.