یازدهمین دور گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها برگزار شد

به گزارش عرصه، ابوذر ابراهیمی ترکمان امروز (شنبه) ۱۵ اردیبهشت ماه در یازدهمین دور گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با عنوان «ادیان و محیط زیست» که با حضور عیسی کلانتری معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، حجت‌الاسلام و المسلمین یونسی مشاور رییس‌جمهوردر امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی و هیات روسی به رهبری «فیوفان متروپلیت قازان» از تاتارسان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با تشکر از پیام  عالیجناب کریل، اظهار کرد: افلاطون جمله‌ای دارد و می‌گوید نزاع در دنیا همیشه برسر خیر قلیل است و بر خیر کثیر نزاع وجود ندارد.

وی ادامه داد: در زمانی که ما به محیط زیست آسیب می‌زنیم این خیر را برای آیندگان کم می‌کنیم و وقتی کم می‌کنیم به این معنا است که جنگ و نزاع  را به آینده منتقل می‌کنیم و به نظر من این بسیار خطرناک است. خیری که خداوند برای تمام بشرآفریده است گروه ویژه‌ای از آن استفاده می‌کنند یا به آن آسیب می‌زنند و به همین دلیل این خیری که در محیط زیست است ما به آینده به صورت قلیل و کم منتقل می‌کنیم.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه این رفتار به معنای آن است که جنگ را به آینده منتقل می‌کنیم که آیندگان هیچ دخالتی در ریشه‌های آن نداشتند، افزود: امروز تکنولوژی از طبیعت تقدس‌زدایی کرده است به دلیل اینکه تسلط غیراخلاقانه انسان بر طبیعت بیشترشده است. نیازهای تخیلی انسان از محیط زیست و طبیعت باعث تخریب محیط زیست شده است، نه نیازهای واقعی او. خداوند طبیعت را به گونه‌ای آفریده که برای همه کفایت می‌کند اما عده‌ای با زیاده‌خواهی به دنبال این هستند که طبیعت را به تملک شخص خود در بیاورند و انسان به جای اداره طبیعت، بر علیه طبیعت شورش کرده است.

ترکمان با بیان اینکه در آموزه‌های دینی طبیعت برای همه انسان‌ها است، خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۱۰ سوره الرحمان به این نکته اشاره می‌کند که طبیعت برای تمام مخلوقات است. دو دیدگاه اصلی درباره نگاه دین و محیط زیست وجود دارد، دیدگاه اول می‌گوید دین عامل اصلی نابودی محیط زیست است و می‌گوید دین دنیا را گذرگاهی می‌داند و همین ضعف بی وطنی به دنیا می‌دهد. در پاسخ باید گفت ای کاش مردم به این توصیه عمل می‌کردند اما اکنون مردم برعکس فکر می‌کنند و می‌پندارند همیشه زنده خواهند بود به همین دلیل به خودشان اجازه می‌دهند هر تعرضی را به طبیعت داشته باشند. اساس آسیب رساندن به محیط زیست به دلیل حفظ مطلق تملک بشر است.

وی ادامه داد: دومین دلیل این است که دین طبیعت را مسخر انسان می‌داند و دست انسان را در هرگونه بهره‌برداری از  طبیعت آزاد می‌گذارد. در مورد این نظریه نیز باید گفت آموزه‌های دینی برعکس این برداشت است. دین به انسان می‌گوید که باید از طبیعت درست استفاده کند و در این راستا قناعت داشته باشد. اسراف بر روی زمین سبب می‌شود که انسان به محیط زیست آسیب بزند. تصور اصالت فایده که برخی از غربی‌ها به آن توجه کرده‌اند و اینکه می‌گویند از دنیا باید بهره‌مندی مادی را داشت اشتباه است. این تبلیغ مصرف‌گرایی ریشه در غرب دارد و اساس آن تخریب و آسیب زدن به محیط زیست است. نگاهمان را به طبیعت باید تغییر بدهیم.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یادآور شد: دین این قدرت را دارد که انسان را نسبت به طبیعت متعهد کند. رهبران ادیان می‌توانند با آموزه‌های دینی جلوی آسیب زدن به طبیعت را بگیرند و این جزو وظایف رهبران دینی است که ما در این جلسه برای این منظور گرد هم جمع شده‌ایم.

–  



دیدگاهها بسته شده است.