اظهارات مونسان درباره طرح تجاری‌سازی صنایع دستی

به گزارش عرصه، علی اصغر مونسان در مراسم رونمایی از نمایشگاه دائمی صنایع دستی که امروز ۲۶ اردیبهشت ماه در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، درباره هدف از ارائه نشان مرغوبیت صنایع دستی به هنرمندان این حوزه بیان کرد: در طرح تجاری سازی امر طراحی، برند سازی و حتی بسته بندی در نظر گرفته شده است. نشان مرغوبیت صنایع دستی نیز به ارتقاء کیفیت کالا کمک می‌کند و موجب ایجاد رقابت بین هنرمندان و صنعتگران می‌شود.

او افزود: اصول بازار، کیفیت و قیمت تمام شده، دو بخشی است که باید آن را در نظر داشته باشیم. بسیاری از کالاها در این حوزه تجاری شده و قابلیت فروش دارد. نشان مرغوبیت هم حتما می‌تواند به کیفیت این محصولات کمک بسیاری کند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، درباره نمایشگاه دائمی صنایع دستی نیز اظهار کرد: اینکه کارهای فاخری را در حوزه صنایع دستی کشور دیده می‌شود، جای خوشحالی دارد. پیش از این، بیشتر تولیدات ناظر بر کارهای هنرمندانه بود اما در این نمایشگاه انصافا می‌بینیم که هنرمندان ما توانستند کارهای تجاری هم انجام دهند تا منجر به ایجاد درآمد، ارزآوری و شغل در کشور ‌شود.

مونسان با بیان اینکه باید بتوانیم بازار را گسترش دهیم، افزود: خوشبختانه، سال گذشته شاهد بیش از ۴۵ درصد رشد صادراتی در این حوزه بودیم و ۲۸۰ میلیون دلار از مرزهای گمرکی صادرات داشتیم و حدود ۲۵۰ دلار صادرات نیز به صورت چمدانی انجام شده است. برآورد می‌شود که این رقم را تا دو میلیارد دلار ارتقاء دهیم. با توجه به بازدیدهایی که از استان‌ها داشتیم، استاندارها نیز به اشتغال‌زایی این بخش تاکید داشته‌اند. بسیاری از مناطق محروم از این بخش ارتزاق می‌کنند.

او درخواست کرد: تمام کسانی که می‌توانند، به حوزه صنایع دستی کشور کمک کنند تا بتوانیم شاهد رشد بیشتری در این حوزه باشیم. فعالان این حوزه منتظر اندک حمایت‌های ما هستند. وام‌های کوچکی می‌خواهند و این مبالغ را به خوبی بر می‌گردانند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین گفت: آقای رییس جمهور به طرح اشتغال روستایی تاکید دارند زیرا طرح بسیار خوبی است و ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع برای این طرح در نظر گرفته شده است که حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان آن در اختیار صنایع دستی و فرش کشور است و امیدواریم با این کمک‌ها بتوانیم  حوزه صنایع دستی کشور را رشد دهیم.



دیدگاهها بسته شده است.