از پیشنهاد ارزی وزیر بهداشت تا ابقای ریاست "محسن هاشمی" در شورا

به گزارش عرصه، تحریریه اجتماعی عرصه امروز یکشنبه – ۴ شهریور ماه و تا لحظه مخابره این گزارش بیش از ۴۰ محتوای خبری روی خروجی خود منتشر کرده است که در ادامه برخی از مهم‌ترین آنها را می‌خوانید:

روایت محسن هاشمی از طراحی و اجرای خانه‌موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

محسن هاشمی – فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به برگزاری مسابقه برای انتخاب طرح مناسب خانه‌موزه آیت‌الله هاشمی گفت: طراحی و اجرای این خانه‌موزه ظرف مدت یک سال و نیم توسط یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اجرایی شد.

ابقای ریاست محسن هاشمی در شورای شهر تهران

امروز و در جلسه شورای شهر تهران، اعضای این شورا،  با ۲۱ رای، مجدد محسن هاشمی را به عنوان ریاست شورای شهر تهران در دومین سال دوره پنجم انتخاب کردند.

دستور وزیر کشور برای برخورد قاطع با فردی که مامور پلیس را ضرب و شتم کرد

وزیر کشور از معاون امنیتی و انتظامی خود خواست تا در اسرع وقت برخورد قاطع قانونی با فردی که به مامور پلیس تعرض داشت را پیگیری کنند.

اختلال در دسترسی هموفیلی‌ها به دارو در برخی استان‌ها

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران با اشاره به اختلال در دسترسی به داروی بیماران هموفیلی در برخی استان‌های کشور، گفت: از شرکت‌های پخش دارو در خواست می‌کنیم در صورتی که ظرفیت تحمل بدهی‌های جدید را ندارند، از پذیرش سهمیه‌های دارویی خودداری کنند.

پیشنهاد وزیر بهداشت برای ارز دارو

وزیر بهداشت ضمن تاکید چند باره بر مشکلات ناشی از تاخیر بیمه‌ها در پرداخت طلب شرکت‌های دارویی و مراکز درمانی، در عین حال بر ارائه ارز دولتی دارو به بیمه‌ها به جای ارائه مستقیم آن به شرکت‌های دارویی جهت جلوگیری از قاچاق و فساد تاکید کرد.

درمان در ایران، ارزان‌ترین در منطقه/”نانو” درآمدزاتر از نفت

عرصهی واحد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بهانه روز پزشک و با هدف مروری بر تاریخچه پزشکی در سه حیطه سنتی، رایج و نوین، میزگردی تحت عنوان”پزشکی از گذشته تا آینده و چالش‌های پیش رو” با حضور سه تن از اساتید طب سنتی، پزشکی رایج و پزشکی نوین و جمعی از دانشجویان رشته‌های مختلف علوم پزشکی برگزار کرد که یکی از مهم‌ترین مباحث آن تاکید بر ضرورت برقراری تعامل و ارتباط ساختارمند بین این سه حیطه پزشکی با هدف افزایش کارایی و ارایه ایده‌های ناب پزشکی و درمانی بود.

حکایت قانونی که مادران را به حاشیه می‌راند

طبق ماده ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی در مواردی که امکان اخذ رضایت از بیمار  ممکن نباشد، باید از “ولی” او تحصیل برائت شود. تبصره دو این ماده هم می‌گوید “ولی” بیمار اعم از “ولی خاص” است مانند پدر و ولی عام که مقام رهبری است. در موارد فقدان یا عدم دسترسی به ولی خاص، رییس قوه قضاییه با استحضار رهبری و تفویض اختیار به دادستان‌های مربوطه می‌تواند این رضایت را ارائه دهد. بنابراین طبق حکم قانون اگر کودکی نیاز به اقدام درمانی داشته باشد، تنها پدرش و بعد از آن ولی عام او می‌توانند رضایت به درمان دهند و رضایت مادر در این زمینه تاثیری ندارد. بر همین اساس برخی از صاحب نظران  و فعالان حقوق زن معتقدند این قوانین با فرهنگ و عرف جامعه کنونی، توانمندی‌ها،  سطح تحصیلات مادران و توجه بیشتر آنان به حقوق کودک هم‌خوانی و هم‌پوشانی ندارد.  

شهناز سجادی – دستیار حقوق شهروندی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با عرصه،  با بیان اینکه در میان مقررات قانونی اعم از مدنی و جزایی در حوزه کودکان، شاهد “پدرمحوری” تحت عنوان حق ولایت قهری هستیم، گفت: همچنین  در صورت  فوت پدر این حق قهرا به جد پدری انتقال می‌یابد، تا نسبت به نوه اعمال ولایت شود. حتی پدر و جد پدری می‌توانند برای فرزند تحت ولایت خود،  پس از فوت‌شان وصی (جانشین) انتخاب کنند تا پس از آنان ولایت‌شان نسبت به فرزند ادامه یابد.

کاهش سن تجربه‌کنندگان مخدر «گل»

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام ورود سالانه ۱۷۰۰۰ معتاد به ۹۰ سرپناه‌ شبانه (شلترها) از تغییر نحوه نظارت بر مراکز ترک و درمان اعتیاد تا پایان امسال خبر داد و گفت: پایش درمان و نظارت بر مراکز درمانی به صورت علمی در دستور کار کمیته‌های علمی قرار گرفته است و تا پایان شهریورماه دستورالعمل‌های مربوطه برای اصلاح این موارد در نظر گرفته می‌شود و به این ترتیب تا پایان سال شاهد تغییرات جدید در نحوه نظارت بر مراکز درمان اعتیاد خواهیم بود.

دستور”بطحائی” برای بررسی علت عرضه کتب کمک درسی پایه دوازدهم قبل از توزیع کتب رسمی

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه چرا با وجود آنکه هنوز کتب درسی پایه دوازدهم وارد بازار نشده کتب کمک آموزی این پایه عرضه می‌شود؟ گفت: این کتب مورد تایید ما نیست اما استفاده می‌شود.

استفاده تزئینی آموزش‌وپرورش از «تکنولوژی آموزشی»

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، تکنولوژی آموزشی در نظام آموزش و پرورش را یک نیاز و ضرورت دانست و گفت: تکنولوژی آموزشی به منظور ارتقای کیفیت در نظام آموزشی ایجاد شده این در حالی است که ایران از آن تنها به عنوان کالای لوکس و تزئینی استفاده کرده و هنوز استفاده صحیح از آن را به کار نگرفته است.

واکنش سازمان محیط زیست به ماجرای ماهیگیری چینی‌ها

به دنبال حواشی ایجاد شده درباره فعالیت صیادی کشتی‌های چینی در دریای عمان و نگرانی‌ها در مورد آسیب‌های زیست محیطی این کار، مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه احتمال گرفتار شدن گونه‌های در معرض خطر انقراض دریای عمان در تورهای صیادی وجود دارد بر ضرورت تجهیز شناورها به ابزارهای کاهش صید ضمنی تاکید کرد.

سوختگی علت فوت ۴ نفر در جنگل‌های مریوان است

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: پزشکی قانونی تایید کرده است که فوت چهار نفر از اعضای تیم اطفای حریق در مریوان بر اثر حریق بود و آثاری غیر از سوختگی در بدن آن‌ها وجود نداشت.

آمادگی ایران برای تردد زوار اربعین از مرز “خسروی”

اشتری – فرمانده ناجا اشاره به بازگشایی مرز خسروی، گفت: این مرز هم اکنون باز بوده و تردد در آن برقرار است، اما بازگشایی آن جهت تردد زوار در اربعین منوط به توافق مسئولین دو کشور است.  در صورت توافق میان دو کشور در این زمینه، نیروی انتظامی آمادگی حضور و تقویت مرز را دارد.

مدیریت بحران برای زلزله تهران چه اقداماتی انجام داده است؟

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن تشریح وضعیت آمادگی تهران در برابر بحرانی مانند زلزله از ارتقای شاخص‌ها و زیرساخت‌های تهران برای مقابله با بحران خبر داد.

همچنین پنج خبر زیر، در گروه اخبار پربازدید تحریریه اجتماعی عرصه به انتخاب مخاطبان تا لحظه مخابره این گزارش هستند:

واکنش سازمان محیط زیست به ماجرای ماهیگیری چینی‌ها

آخرین آمار مصدومان زلزله کرمانشاه

خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با یبوست

پایان سرقت‌های سریالی «حسین دوقلو» و «مجید دختر» در جنوب تهران

چگونه ۱۲۵ سال عمر کنیم؟



دیدگاهها بسته شده است.