‌از نبود فضا و مکان کافی تئاتر در هرمزگان تا احضار رئیس انجمن نمایش به دادسرا

‌به گزارش عرصه، ‌حمید نیلی شب گذشته(۲۹ آبان) در آئین پایانی سی‌امین دوره جشنواره تئاتر استان هرمزگان افزود: از اینکه در هرمزگان و جامعه فرهنگ و هنر آن حضور پیداکرده‌ام بسیار خوشحالم.

وی با بیان اینکه طبق وظیفه و قولی که داده بودم در بندرعباس حاضر شدم، اظهار کرد: اعتقاد همه مدیران کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که استان‌ها نیروی محرکی برای پرورش و پیشرفت تئاتر کشور هستند.

نیلی با اشاره به اینکه بر این اساس وظیفه خود می‌دانم که به‌تمامی کسانی که برای پرشور برگزار شدن جشنواره‌های استانی تلاش  می‌کنند، تقدیر کنم، اضافه کرد: انجمن هنرهای نمایشی ایران بنا دارد با توجه به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی از کارهایی که در این حوزه شکل بگیرد، حمایت کند.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران در پایان گفت: اگر گروهی از هر استان در این عرصه ورود کند، امیدوارم که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن استان کمک کند که یک کار فاخر تولید شود.

در ادامه سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان با تشکر از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه نمایش استان هرمزگان، تصریح کرد: از معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان بابت حمایت از این جشنواره تقدیر کرد که در این راه حامی انجمن هنرهای نمایشی بودند.

علی بندرعباسی با بیان اینکه نمایش و تئاتر هنری است که فرصت دوباره زیستن را فراهم می‌کند، افزود: هنرمندان این فرصت را دارند که وقایع و سرگذشت‌های مختلف را آن‌چنان‌که می‌پسندند دوباره بر روی صحنه نمایش بیاورند و از این طریق مردم دوباره زیستن را تجربه کنند و متوجه عیب‌ها و مشکلات  شوند.

وی ادامه داد: از این لحاظ هنر نمایش از آموزنده‌ترین و تأثیرگذارترین هنرهاست و بهترین شیوه و روش برای اصلاح جامعه و کاهش آسیب‌ها است.

بندرعباسی با اشاره به اینکه خوشبختانه یک دهه است که شاهد درخشش مجدد هنر نمایش در استان هرمزگان هستیم، خاطرنشان کرد: با تکیه کردن به نسلی دانشگاهی و خلاق، همچنین سیاست‌های صحیح از جمله اختیارات بیشتر انجمن نمایش، سازمان‌دهی گروه‌های نمایشی و حمایت از اجراهای عموم، باعث شده نمایش هرمزگان به جایگاه واقعی خود در کشور نزدیک شود.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان بیان کرد: دلیل این ادعا حضور گروه‌های نمایشی استان هرمزگان به‌صورت مستقل در جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر فجر و سایر جشنواره‌های معتبر کشور است.

وی با بیان اینکه نبود فضا و مکان کافی برای گروه‌های نمایش در استان هرمزگان لطمات زیادی به این هنر وارد کرده است، اظهار کرد: هم‌اکنون شاهد افزایش گروه‌های نمایشی در استان و افزایش اجراهای عمومی هستیم اما نبود فضای کافی و تمرین و اجرا باعث نارضایتی جامعه تئاتر استان هرمزگان شده است.

بندرعباسی با اشاره به قول مساعد شهرداری‌ها برای احداث پلاتوهای نمایش علی‌رغم چندین سال به نتیجه نرسیده است و برای حل این مشکل عزم جدی و فراگیر می‌خواهد که امیدوارم سازمان‌های مرتبط کمک کنند، تصریح کرد: استاندار هرمزگان با دید مثبت در نشست صمیمی با هنرمندان دستور داد تا درب فضاها و مکان‌ها سازمان‌های مختلف  برای هنرمندان باز شود  تا گروه‌های نمایش بتوانند تمرین کنند.

وی ادامه داد: همچنین درخواستی از انجمن هنر نمایش کشور دارم که با توجه به جایگاه تئاتر استان هرمزگان در کشور تقاضا داریم همچون دیگر استان‌های کشور یک مکان تخصصی برای نمایش را موردحمایت جدی خود قرار دهد.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه هرچند چندین بار نمایندگان اداره کل نمایش برای حل این مسئله به استان آمده‌اند اما فضاهای موجود در بندرعباس مناسب نیست، عنوان کرد: لازم است با حمایت مسئولین استان فضای فرهنگی برای استان ساخته شود و در پایان از تمامی گروه‌های نمایش که با کمترین امکانات نمایش‌های خود را روی صحنه می‌برند، باید تقدیر ویژه کنم.

در ادامه رئیس انجمن نمایش استان هرمزگان افزود: اگر کم و کاستی در جشنواره وجود داشت عذرخواهی می‌کنم.

حسین کریمی اضافه کرد: حتی با بنده از دادسرا تماس گرفته و بنده رو احضار کردند، البته دلیلش را خودمان هم نمی‌دانم.

وی اضافه کرد: اتفاقات پیش‌آمده احتمالاً به خاطر مسائل بلیت‌فروشی و کمبود جا برای تماشاگر بود‌ که باز این موضوع برمی‌گردد به زیرساخت‌های نمایشی استان هرمزگان که امیدوارم در آینده با حمایت مسئولین بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

گزارش از: احمد معلم زادگان، خبرنگار عرصه، منطقه خلیج‌فارس



دیدگاهها بسته شده است.