کیفیت اصلی ترین شاخصه ورود هواپیماهای جدید باشد

علی رضا بحیرایی در گفت و گو با عرصه، با اشاره به آغاز دوباره تحریم های آمریکا علیه صنعت هوایی ایران، اظهار کرد: متاسفانه با وجود آنکه تعداد زیادی از کشورها تلاش کرده‌اند در عرصه هوایی و ساخت هواپیماهای مسافربری ورود کنند و در حتی چند دهه از حضورشان نیز می گذرد اما همچنان بخش هایی از امکانات و توانایی های فنی این حوزه در اختیار آمریکا قرار دارد و از این رو وقتی این کشور سخن از تحریم مطرح می کند، کار دشوار می شود.

به گفته وی، هرچند تحریم های جدید قطعا مشکلاتی را برای ایرلاین‌های ایرانی به وجود خواهد آورد و البته از تمامی جنبه های غیرقانونی و ظالمانه است اما با توجه به این که ما سابقه مقابله با تحریم ها در طول تمام سال های گذشته را داریم می توان انتظار داشت که شرکت های ایرانی بتوانند گزینه هایی را برای عبور از این دوران پیدا کنند.

این کارشناس صنعت هوایی درباره احتمال خرید هواپیماهای شرقی از سوی ایرلاین های ایرانی گفت: این هواپیماها در گذشته سابقه چندان خوبی در ایران نداشته‌اند و اگر مردم نگاهی مثبت به آنها ندارند به دلیل همان اتفاقات تلخ قبلی است اما با این وجود نمی‌توان درباره هواپیماهای جدید این شرکت ها نیز به راحتی قضاوت کرد و باید تمامی جنبه های فنی و ایمنی آنها به طور دقیق بررسی شوند.

بحیرایی همین مراحل را برای هواپیماهای دست دوم خریداری شده متصور دانست و افزود: هواپیماهایی که در سال های گذشته وارد ایران شده اند یا عملکرد بسیار خوبی داشتند یا عملا امکان استفاده چندانی از آنها به وجود نیامده و بیشتر برای تامین قطعات کابری پیدا کرده اند. امروز و با توجه به اینکه به نظر می رسد خرید هواپیما از شرکت های غربی میسر نیست می‌توان به گزینه های دیگر فکر کرد که هواپیماهای دست دوم قطعا بخشی از آنها به شمار می روند.

وی اضافه کرد: سن این هواپیماها و وضعیت کیفی و ایمنی آنها اصلی ترین شاخصه برای ورودشان به آسمان ایران خواهد بود. اگر شرکتی بتواند از تمام این مراحل عبور کرده و ناوگان خود را تقویت کند قطعا بخشی نگرانی های موجود درباره نیاز به هواپیماهای جدید پاسخ داده می شود.

به گزارش عرصه، از اردیبهشت امسال و همزمان با خروج ترامپ از برجام قراردادهای خرید هواپیما از سوی شرکت های ایرانی نیز معلق شده است. هرچند ایران ایر توانست در دوره چند ماهه باقی مانده تا آغاز تحریم ها تعدادی هواپیمای جدید تحویل بگیرد اما از قراردادهای خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای این شرکت، حتی ده درصد نیز اجرایی نشدند.

آمریکا اعلام کرده که هر هواپیمایی که لااقل ده درصد قطعات آن از سوی شرکت هایی آمریکایی تامین می شود باید برای فروش به ایران مجوز اوفک دریافت کند. در طول هفته های گذشته خرید هواپیما از شرکت هایی مانند سوخو روسیه یا هواپیماهای دست دوم به عنوان تنها گزینه های ایرلاین های ایرانی در کوتاه مدت مطرح شده اند.

بر اساس صحبت های آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی ایران برای توسعه ناوگان خود به ۵۰۰ فروند هواپیمای جدید نیاز دارد.



دیدگاهها بسته شده است.