گل نرگس بیمه می‌شود

به گزارش عرصه، محمد شفیعی، امروز ۱۳ دی در جشن استانی شکرگزاری برداشت گل نرگس در شهرستان خوسف اظهار کرد: تولید گل نرگس یکی از پتانسیل‌های اشتغالزایی در شهرستان است.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت محصولات استراتژیک شهرستان مانند گل نرگس استفاده کرد، گفت: هدف ما در این شرایط اقتصادی و خشکسالی‌های پیاپی در استان تنها برگزاری یک جشن نبود بلکه هدف ما این است این محصول استراتژیک در سطح کشور و جهان معرفی شود. جشن برداشت گل نرگس برای دومین سال پیاپی در خوسف برگزار می‌شود و امروز قیمت هر شاخه گل نرگس حدود ۱۲۰۰ تومان است.

شفیعی تصریح کرد: تاکنون تفاهم‌نامه‌هایی در راستای پیشرفت و توسعه گل نرگس شهرستان امضا شده و توسعه کشت محصول استراتژیک گل نرگس را در دستور کار قرار دادیم. تولید گل نرگس خراسان جنوبی در کشور رتبه پنجم را دارد؛ تاکنون ۶۱ قنات در شهرستان لایروبی شده تا آب مورد نیاز نرگس کاران تامین شود و امروز برخی از تفاهم‌نامه‌ها بسته می‌شود تا گوشه‌ای از مشکلات نرگس کاران را برطرف کند.

غلامرضا قوسی، رییس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: در زمینه آموزش، تحقیق و ترویج در مبحث گل نرگس کم کار شده است و در این راستا باید تحقیقاتی در سطح مراکز تحقیقات استان انجام شود تا بتوانیم دانش خود را در این زمینه افزایش دهیم.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی بسیاری از محصولات کشاورزی از خارج از ایران وارد می‌شد و به دست تمام اقشار جامعه نیز نمی‌رسید اما اکنون به همت و تلاش تولیدکنندگان بخش کشاورزی و به برکت انقلاب اسلامی، علی رغم شرایط سخت فعلی و خشکسالی‌، ۹۰ درصد نیاز غذایی توسط بخش کشاورزی کشور تامین می‌شود.

رییس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه اکنون ایران اسلامی در بسیاری از محصولات کشاورزی خودکفا شده است، تصریح کرد:  نمونه شدن در سطح ملی کار آسانی نیست و نباید به بهانه خشکسالی و فشار بر سفره‌های آبی، تولید را تعطیل کنیم بلکه می‌توانیم تولیدات را با افزایش راندمان آبیاری، افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه گل نرگس محصولی استراتژیک و حساس برای استان است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد، اظهار کرد: اطلاع رسانی یکی از برنامه‌ها است که در این راستا جشن برداشت گل نرگس نقش مهمی در معرفی این محصول دارد. یکی دیگر از برنامه‌ها را بازاریابی و فروش این محصول است؛ اگر بتوانیم بازار فروش را شناسایی کنیم نتیجه بازار فروش بر توسعه کشت گل نرگس تاثیرگذار خواهد بود. همچنین تعاونی‌های نرگس کار که نقش مهمی در بازاریابی دارند، باید حمایت شوند.

رییس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: منابع مالی بحث دیگری است که در موضوع گل نرگس باید به آن توجه کرد و در این راستا منابع مالی باید هدفمند به صنایع فرآوری گل نرگس اختصاص یابد. سرمایه گذاران باید در بحث عطر و اسانس گیری گل نرگس وارد شوند و در این صورت حمایت خواهند شد تا موجبات ارزش افزوده این محصول فراهم شود.



دیدگاهها بسته شده است.