ناگفته‌های مدیرکل برکنارشده میراث فرهنگی سمنان

به گزارش عرصه، به دنبال برخی اتفاقات در میراث فرهنگی استان سمنان و تشکیل پرونده‌ای قضایی در خصوص برخی کارکنان این دستگاه، دکتر جهانشاهی مدیرکل پیشین میراث فرهنگی استان جای خود را به مهدی جمال سرپرست جدید میراث فرهنگی استان و مدیرکل پیشین کانون پرورش فکری استان داد.

محمد جهانشاهی، مدیرکل برکنارشده میراث فرهنگی استان سمنان ضمن بازخوانی فعالیت‌های خود در ۱۱ ماه گذشته گفته، خروجی کار و عمل اداره کل با تلاش و خرد جمعی در مسیری بود که هدف آن مشخص بود سمنان ۲۰۲۰ یا ۱۴۰۰؛ داشتن شعار هدفمند یک اصل است. تقریبا همه برنامه‌های سال اول این راه با کیفیت بالایی به انجام رسیده‌اند. سالی که همکاران ما در حوزه میراث فرهنگی رکورد نزدیک به ۸۰ کارگاه مرمتی را تجربه کردند، بیش از ۲۰ کارگاه مشارکتی ایجاد شده و ۲۶ اثر ارزشمند تاریخی استان به فهرست میراث ملی اضافه شده است و میراث استان به رقمی نزدیک به ۷۶۸ اثر دست یافته است.

مجوز پایگاه بافت تاریخی سمنان دریافت شده تا در کنار پایگاه بسطام و خرقان دومین پایگاه میراث استان ایجاد شود. سالی که تعدادی از سرشناس‌ترین چهره‌های میراث فرهنگی جهان، استان سمنان را در کنار استان های بزرگی مثل اصفهان، یزد، فارس و خوزستان مورد بازدید و مشاوره قرار دادند که یکی از مهمترین دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در طول دوره کاری بسیاری از ما به ویژه همکاران فنی به حساب آمد.

سالی که پرونده ثبت جهانی جنگل ابر در نشست‌ها و پیگیری‌های همکاران میراث به اتمام رسید و به یونسکو ارسال شد تا افتخار دومین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی برای همه استان سمنانی‌ها باشد. سالی که مقدمات تکمیل پرونده چشمه علی در حال پایان است تا پرونده این اثر ارزشمند هم تا قبل از نشست کمیته میراث جهانی در سال آینده به یونسکو ارسال شود.

سالی که کلنگ موزه بزرگ استان سمنان بعد از دهه‌ها مطالبه‌گری مردم سمنان به زمین زده شد مطالعات و طرح آن به اتمام رسید و اعتبار ساخت آن هم تعیین تکلیف شد، مرمت بازار تاریخی شاهرود به پایان رسید، مرکز باستان‌شناسی تپه حصار هم شکل نهایی خود را پیدا کرد، سالی که بعد از دو دهه کارگاه مرمتی تاریخانه جمع شد، نورپردازی شد و به زیبایی های دامغان افزود.

دغدغه فروش و تکمیل زنجیره ارزش در حوزه صنایع دستی هدف گرفته شد و انسجام و ارتباط بیشتر و بهتر هنرمندان یک اصل مهم دانسته شد و نتیجه آن شد که آنقدر همکاران حوزه صنایع دستی خوب عمل کردند که نشست معاونین صنایع دستی کشور بعد از سال‌ها وقفه به میزبانی استان سمنان برگزار شد، اتفاقی که کمتر شاهد آن بودیم خارج از تهران صورت گیرد.

در سفر رییس جمهور با خوش فکری هنرمندان، یکی از بزرگترین پروژه‌های فراگیر صنایع دستی کشور یعنی پرندگان صلح صنایع دستی با حضور بالاترین مقام عالی دولت رقم خورد، فروش تولیدات و محصولات هنرمندان ما به اندازه یک دهه شد و امید و انگیزه بالایی در بدنه فعالان و هنرمندان ما شکل گرفت، سالی که تا پایان، به رقم فروش حدود ۱۰ میلیارد تومان نزدیک خواهد شد.

اولین نمایشگاه منطقه‌ای صنایع دستی در چارچوب تقویم و برنامه‌های معاونت صنایع دستی کشور برگزار شد؛ از اثر ارزشمند استاد دانایی فر رونمایی شد، اولین مدرسه صنایع دستی کشور در سمنان آغاز به کار کرد و تا فروش محصولات صنایع دستی در قطارهای رجا پیش رفت. عملیات اجرایی بازارچه صنایع دستی سمنان پس از سال‌ها وقفه آغاز شد و فروشگاه شاهرود هم مراحل نهایی خود برای آغاز به کار تا دهه فجر را طی می‌کند.

اولین اکوماراتن جنگلی ایران در جنگل ابر برگزار شد تا بازخورد خوبی در رسانه‌های داخلی و بین المللی داشته باشد. همچنین رالی کویر تا کوهستان و ده‌ها رویداد داستانی و ملی دیگر برگزار شد.

امسال ثبت رکورد بیش از ۷۰درصد ضریب اشغال هتل‌های استان بزرگترین دست‌آورد ما بود که رییس جامعه هتل داران استان اعلام کردند. اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی ما از ۳۲ واحد به بیش از ۷۰ واحد رسیدند و تا دورترین مناطق استان، پرونده‌هایی آماده صدور مجوز هستند.

پروژه‌های مهم و کلیدی مثل آبگرم و غار نمکی را به فاز اجرا رسید و اولین کمپ عشایری و نیز اولین اکوکمپ زیرزمینی کشور به فاز خدمات رسید و حجم پروژه‌های سرمایه‌گذاری از ۶۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید.

امروز اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان جزو معدود دستگاه‌هایی است که با اینکه هنوز بیش از ۲ ماه به پایان سال مانده، تعهد اشتغال خود را به انجام رسانده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰ درصد بیش از تعهد خود در امر اشتغال زایی انجام وظیفه کرده باشد. ارزیابی سال ۹۷ حتما رنکینگ اداره کل را در میان استان‌های کشور از گروه استان‌های در مرز ضعیف تا رتبه‌های زیر ۱۰ ارتقاء خواهد داد.

در یک‌سال گذشته با بهره‌گیری از توانایی منابع انسانی نه تنها کسی خانه‌نشین نشد بلکه واحدهای جدیدی از جمله دفتر فنی، دفتر پژوهش و مرکز باستان‌شناسی بر اساس نیاز و توانمندی استان ایجاد شد و با انجام تغییرات و جابه‌جایی‌های درون‌بخشی صرفا بر اساس توانمندی و خرد جمعی بی‌هیچ دخالت و فشاری از بیرون دستگاه علاوه بر افزایش انگیزه کارکنان راه بر کادرسازی و اتکا بیشتر بر توان و بدنه کارشناسی هموار شد. حوزه مالی و اداری اداره کل با تلاش فراوان و با از خود گذشتگی و دلسوزی تمام همه توان خود را برای جذب اعتبارات نقدی و اسناد خزانه اسلامی به کار گرفت تا در مسیر خدمت به استان و انجام وظیفه‌، منابع ارزشمند مالی برگشت نخورد و در مسیر درست و در چارچوب برنامه‌ها هزینه گردد.

بودن یا نبودن اینجانب هیچ خللی در رسیدن به هدف میان مدت ما که همان «استان سمنان  ۲۰۲۰ مقصدی تازه» است، ایجاد نخواهد کرد. اکنون یک مدیر بومی سکان‌دار این راه پر پیچ و خم اما زیباست، وظیفه همه ما به ویژه آن بخش از جامعه که خود را حامی این حوزه‌های شریف خدمت‌گزاری می‌داند حمایت همه‌جانبه از نهاد متولی و بدنه شریف و دلسوز کارکنان این دستگاه است. دستگاهی که وظایف سنگینی بر عهده دارد و هنوز به ساختار و شرایط متناسب با وظایفش نرسیده و در مسیر تحقق این مهم است. کار کردن و ایمان به کار هیچ مرز و حد جغرافیایی نمی‌شناسد و بومی و غیر بومی هرگز ملاک خوب و قابل اتکایی برای پیشبرد اهداف بزرگ نیست مخصوصا در حوزه‌هایی مثل میراث فرهنگی یا محیط‌زیست که مرز نمی‌شناسند.

و در آخر ضمن قدردانی مجدد از همه دوستان و بزرگواران چه در بدنه دولتی چه خارج از دولت، دوستان رسانه‌ای‌، نمایندگان مجلس، تشکل‌های مردم‌نهاد و به ویژه همکاران دلسوز و صادق اداره کل‌، فعالان بخش خصوصی ، هنرمندان صنایع دستی و بسیار عزیزانی که لطف فراوانی نسبت به اینجانب داشتند، تقاضای عفو و بخشش هر قصوری که خواسته یا ناخواسته از اینجانب سر زده را دارم. این روزهای خوب و لطف بی‌منتهایی که در استان سمنان شامل اینجانب شد تا پایان عمر با خود خواهم داشت.

مبینا خدارحمی



دیدگاهها بسته شده است.