ایجاد ۱۳۵۰ مدرسه شاهد برای تعلیم و تربیت فرزندان شاهد و ایثارگران

به گزارش عرصه؛ در سال ۱۳۶۰، ستاد امداد و پشتیبانی جبهه و جنگ در وزارت آموزش‌وپرورش، استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق سراسر کشور تشکیل شد و اعزام به جبهه فرهنگیان و دانش آموزان و جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی را از مدارس و ارسال به جبهه‌ها را بر عهده داشت.

در سال ۱۳۶۱ مجتمع‌های رزمندگان در جبهه و پشت جبهه تأسیس گردیدند و دانش آموزان رزمنده که به جبهه اعزام می‌شدند در این مجتمع‌ها ادامه تحصیل می‌دادند؛ بدین ترتیب، در طول ۸ سال دفاع مقدس تعداد ۶۰ مجتمع رزمندگان در جبهه و ۱۸۰ مجتمع رزمندگان در شهرهای پشت جبهه تشکیل شدند.

شرایط خاص فرزندان عزیز شهدا، مفقودین، اسرا و جانبازان و مسئولیت نظام در قبال آن موجب گردید تا حضرت امام خمینی (ره) فرمان تاریخی و مهمی را در تاریخ ۶ فروردین ۱۳۶۵ خطاب به سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران «مبنی بر اهتمام رسیدگی مناسب به امور فرهنگی فرزندان شاهد» صادر فرمودند.

در مهرماه همان سال ارائه خدمات فرهنگی به دانش آموزان شاهد در قالب دو طرح نیمه‌متمرکز (مدارس شاهد) و طرح پراکنده (دانش آموزان شاهد سایر مدارس) شروع شد.

متعاقب فرمان مذکور و اساسنامه طرح شاهد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، اداره کل امور شاهد وزارت آموزش‌وپرورش در سال ۱۳۶۹ تأسیس شد و این اداره مسئولیت برنامه‌ریزی و رسیدگی به امور آموزشی و پرورشی دانش آموزان شاهد را در راستای تکمیل برنامه‌های مصوب آموزش‌وپرورش در چارچوب دستورالعمل‌های مصوب ستاد مرکزی شاهد وزارت آموزش‌وپرورش عهده‌دار شد.

در سال ۱۳۶۹ اساسنامه مدارس ایثارگران به تصویب شورای عالی آموزش‌وپرورش رسید و اداره امور آن در آموزش‌وپرورش به عهده ستاد امداد و پشتیبانی جنگ و سپس به ستاد هماهنگی امور رزمندگان، جانبازان و آزادگان که بعداً به ستاد هماهنگی امور ایثارگران تغییر نام یافت محول شد.

در سال ۱۳۷۴، ستاد هماهنگی امور ایثارگران با اداره کل امور شاهد ادغام و با عنوان اداره کل امور شاهد و ایثارگران؛ وظایف محوله توسط اداره کل مذکور پیگیری شد.

با توجه به ویژگی‌های مخاطبین در مدارس شاهد و ایثارگران، امور حقوقی و رفاهی فرهنگیان ایثارگر و خانواده معظم شهدای فرهنگی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، به‌ویژه وظایف مصوب وزارت آموزش‌وپرورش در اساسنامه طرح شاهد، در سال ۱۳۷۵ دو اداره کل مستقل با عنوان اداره کل امور تحصیلی فرزندان شاهد و اداره کل امور ایثارگران تشکیل و ارائه خدمات خاص فرزندان شاهد و ایثارگران ادامه یافت.

در سال ۱۳۸۱ مجدداً دو اداره مذکور با وظایف فوق ادغام و با عنوان دفتر امور شاهد و ایثارگران انجام‌وظیفه می‌کند. تاکنون طرح‌های شاهد و ایثارگران در تشکیلات وزارت آموزش‌وپرورش زیرمجموعه وزیر آموزش و پرورش، معاون آموزشی، معاونت جنگ، معاون حقوقی و امور مجلس و معاون مشارکت‌های مردمی بوده است.

از سال ۱۳۸۹ این اداره کل زیر نظر وزیر آموزش‌وپرورش در حوزه وزارتی تحت عنوان «اداره کل امور شاهد و ایثارگران» به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

به گزارش مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش‌وپرورش، اداره کل امور شاهد و ایثارگران با تعداد ۱۴۱ مدرسه در سال تحصیلی ۱۳۶۵-۱۳۶۶ آغاز به کارکرده است و در سال جاری با ۱۳۵۰ مدرسه در خدمت خانواده‌های شاهد و ایثارگر است.



دیدگاهها بسته شده است.