قیمت سلاح‌هایی که تا ۴۰ میلیون تومان آب می‌خورند

حمید بخشی در گفت و گو با عرصه با پر هزینه توصیف کردن ورزش تیراندازی اظهار کرد: اغلب تجهیزات و لوازم این ورزش از خارج کشور وارد شده و قطعاً در شرایط تحریم، تأمین تجهیزات و قطعات با مشکل مواجه است.

وی به قیمت تپانچه و تفنگ بادی در رشته اهداف ثابت اشاره کرد و افزود: حداقل قیمت این سلاح‌ها بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون است و برای اشخاصی که قصد حضور در این ورزش را داشته و بخواهند از شرایط آماتور با تمرین به سطح حرفه‌ای برسند، تأمین قطعات بسیار پرهزینه خواهد بود.

وی با بیان اینکه تیراندازی ورزشی جذاب و مهیج است که نیاز به یک سری از زیرساخت‌های مناسب دارد، ورزش استان را در دو دسته اهداف ثابت و اهداف پروازی، معرفی و اظهار کرد: رشته اهداف ثابت در تمام فصول سال در سالن‌های محفوظ و سر پوشیده با استفاده از یک سری از امکانات و لوازم نظیر، دستگاه‌های ثبت الکترونیک، تفنگ و تپانچه، لباس و غیره انجام می‌شود.

بخشی در خصوص رشته تیراندازی با اهداف پروازی افزود: این رشته معمولاً در فصول بهار، تابستان و اوایل پاییز در فضای باز و دور از اجتماعات انسانی شکل گرفته و با وجود اینکه ورزشی پر سر و صدا محسوب می‌شود اما هیجانات و جذابیت‌های خاص خود را نیز دارد.

وی، تعداد نهادهای حمایتی در حوزه این ورزش را اندک برشمرد و با تبیین نقش هیئت‌ها و فدراسیون تاکید کرد: هیئت‌های ورزشی در این رشته نقش کمک کننده برای ترویج و توسعه را عهده دار بوده و فدراسیون نیز در حوزه برگزاری مسابقات ملی و بین المللی برای استعدادهای معرفی شده از استان‌ها با استفاده از اعتبارات دولتی فعالیت می‌کند.

بخشی، یکی از چالش‌های ورزش تیراندازی را شناسایی افراد مستعد و توانمند در این رشته دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع نیازمند داشتن مجموعه‌ای از حداقل‌ها شامل امکانات و تجهیزات است.

رئیس هیئت تیراندازی استان مازندران با ابراز تأسف از وجود برخی نقصان و کمبودها در ورزش تیراندازی استان در چهارمین دهه از انقلاب اسلامی گفت: فقدان حداقل یک مجتمع خاص تیراندازی در استان که هر دو رشته ورزشی را پوشش دهد و چالش در ساخت و تجهیز سالن‌های ورزشی تخصصی نواقصی است که در این زمینه وجود دارد.

بخشی، برگزاری نامنظم مسابقات ورزشی برای شناسایی استعدادها را نقص دیگر مجموعه تیراندازی استان معرفی کرد و افزود: هیئت‌های شهرستانی بخشی از رسالت استعدادیابی را بر عهده داشته و باید با برگزاری مسابقات محلی استعدادها را شناسایی و به استان معرفی کنند.

وی، کمبود زیرساخت‌ها، فضاهای باز برای مسابقات اهداف پروازی، سالن‌های برگزاری مسابقات و کمبود سلاح را سبب کاهش نرخ رشد این ورزش برشمرد و خاطرنشان کرد: سلاح‌های موجود در استان در مرکز متمرکز بوده و عملاً شهرستان‌ها از آن بی بهره‌اند.

رئیس هیئت تیراندازی استان مازندران، عمده مشکلات این حوزه را معطوف رشته اهداف ثابت دانست و تصریح کرد: به دلیل قیمت بالای سلاح‌ها و همچنین مدیریت خرید، نگهداری و کسب مجوز در این حوزه، برگزاری مسابقات منظم با وقفه روبرو است.

بخشی از ممارست در حفظ محیط زیست و تنوع وحوش با کشاندن هیجانات ناشی از شکار به حوزه ورزش سخن گفت و تاکید کرد: رشته اهداف پروازی می‌تواند هیجانات حوزه شکار را به محوطه‌های ورزشی منتقل کرده و از این طریق به حفظ محیط زیست نیز کمک کند.

وی در ادامه به برخی از برنامه‌های هیئت تیراندازی اشاره و اظهار کرد: تلاش برای برگزاری مسابقات منظم در دو رشته فوق، تدوین تقویم ورزشی، اطلاع رسانی و تقویت فضای جذب مخاطب، توسعه باشگاه‌ها و محوطه‌های ورزشی با استفاده از ظرفیت خیرین و تجهیز و بروز رسانی مجموعه تیراندازی استان از جمله اقداماتی است که در دستورکار قرار دارد.

رئیس هیئت تیراندازی استان از وضعیت رنکینگ مازندران در رشته‌های اهداف ثابت و پروازی یاد و خاطرنشان کرد: در اهداف پروازی مازندران جز ۳ تیم برتر کشور بوده و نمایندگان شایسته ای را در سطح تیم ملی دارد.

بخشی در ادامه افزود: وضعیت رنکینگ استان در رشته اهداف ثابت در گذشته نامطلوب و در رده ششم و هفتم کشور بود اما اکنون مطابق آخرین المپیادی برگزار شده در فدراسیون، مازندران به رتبه سوم ارتقا پیدا کرد.

وی، تیراندازی را پس از دو میدانی پر مدال آورترین رشته ورزشی در مسابقات المپیک و جهانی معرفی کرد و افزود: اگر بخواهیم این ظرفیت تقویت شود باید بهترین نمایندگان را پرورش داده تا بیشترین مدال را در این رشته ورزشی داشته باشیم.

بخشی، بروز رسانی در رشته تیراندازی را جز لاینفک این رشته دانست و تصریح کرد: به دلیل تغییر برخی دستورالعمل‌ها و آئین نامه افراد شاغل در این رشته از مربیان و داوران تا ورزشکاران باید تحت آموزش بوده و اطلاعات خود را به روز کنند.

رئیس هیئت تیراندازی استان مازندران از برگزاری کلاس‌های دوره‌ای ۶ ماه یکبار در جهت بروز رسانی اطلاعات مربیان و داوران سخن گفت و خاطرنشان کرد: مستندسازی از مربیان و داوران استان در دستور کار قرار داشته و امیدواریم در آینده با ظرفیت محیطی که استان مازندران در اختیار دارد میزبان برگزاری کلاس‌های تخصصی کشوری در استان باشیم.



دیدگاهها بسته شده است.