از ادامه واکنش‌ها به ماجرای کلیپ‌ها تا آشتی پلیس و شهرداری تهران

به گزارش عرصه، در ادامه به برخی از مهم‌ترین اخبار اجتماعی عرصه اشاره شده که با کلیک روی تیتر هر یک از آنها، متن کامل خبر در دسترس خواهد بود:

واکنش پلیس فتا به درخواست بطحایی درباره کلیپ‌ها

در پی درخواست روز گذشته وزیر آموزش پرورش از دادستانی و پلیس فتا برای ورود به موضوع کلیپ‌ها، سرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتای تهران بزرگ امروز در گفت‌وگویی با عرصه اعلام کرد که تاکنون درخواستی از سوی آموزش و پرورش درخصوص ماجرای انتشار کلیپ‌های منتشر شده از مدارس به این پلیس نرسیده است.

دو روایت از دارو و درمان بیماران تالاسمی

همزمان با روز جهانی تالاسمی دبیر انجمن حمایت از بیماران تالاسمی با گلایه ازمشکلات بیماران خاص و از جمله تالاسمی از مسئولان وزارت بهداشت خواست که برای توجه بیشتر به بیماران تالاسمی داشته باشند و همچنین مدعی شد: تأمین ملزومات مصرفی تزریق خون دشوار بوده و حتی در برخی بیمارستان‌های دولتی مانند بیمارستان شهدای تجریش و مرکز طبی کودکان به ازای فیلتر تعویض خون از بیماران وجه دریافت می‌شود که این خلاف قانون است. در حال حاضر هر فیلتر هزینه‌ای برابر ۵۰ هزار تومان برای بیماران دارد که با شروع دریافت هزینه در تهران در شهرهایی مانند جیرفت و کرمان و … نیز اقدام به دریافت پول از بیمار شروع شده است.

شناسایی کارگاه‌های زیرزمینی برای بیمه اجباری

کارگران فاقد بیمه شاغل در کارگاه‌های زیرزمینی و … موضوعی است که شناسایی و پوشش بیمه‌ای آنها از سوی تامین اجتماعی پیگیری می‌شود، ناهید حیدری مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران در این باره به عرصه، گفت: کارگرانی هستند که هنوز بیمه نشده‌اند و کار ما شناسایی این نیروها از طرق مختلف چون گزارش‌های محرمانه و بازرسی هاست تا بتوانیم آنها را وارد جرگه بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی کنیم زیرا معتقدیم وقتی نیروی کار بداند که بیمه شده است دیگر دغدغه ای ندارد و اگر بیمار شد و مشکلی برایش پیش آمد می‌تواند از خدمات استفاده کند و اگر نتوانست در محل کار حضور پیدا کند غرامت دستمزد ایام بیماری دریافت و معیشت خود را به این شکل جبران می‌کند؛ یا اگر خانم باشد اگر صاحب فرزند شوند می‌تواند از غرامت ایام بارداری بهره‌مند شود. همچنین وقتی افراد پا به سن می گذارند می‌توانند خدمات و تعهدات بلند مدت ما را مورد استفاده قرار دهند.

اجرای نسخه الکترونیک و ۲ قانون مغایر!

نسخه الکترونیک تکلیف قانونی است که معاون فنی و عملیاتی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگویی با عرصه به جزییات اجرای آن در کشور پرداخته است. جهانگیری در این باره گفت: سازمان نظام پزشکی طبق قانون باید برای حفظ و صیانت از حقوق مردم و جامعه پزشکی از فناوری‌های نوین استفاده کند که در حال حاضر این اقدام را انجام می‌دهیم. یکی از مزایای این اقدام این است که از چند بار کاری در انجام تصاویر پزشکی، آزمایشات و نسخ جلوگیری می‌شود؛ به‌طوری که تصاویر در اختیار  پزشکان قرار می‌گیرد. البته ممکن است فردی که مبتلا به یک بیماری مزمن است، نیاز داشته باشد که هر ماه این آزمایشات را انجام دهد، اما انجام چندباره این اقدامات و بردن آن‌ها نزد پزشک به صورت دستی هم برای بیماران مشکل است. حال زمانیکه این اطلاعات بر روی بستر نسخه الکترونیک می‌نشیند، تصمیم‌گیری بهتر بوده و به تشخیص‌های بهتر هم کمک می‌کند.

جهانگیری با بیان اینکه ایجاد نسخه الکترونیک یک تکلیف قانونی است، گفت: در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بیمه سلامت، سازمان تامین اجتماعی، بیمه نیروهای مسلح و وزارت بهداشت داریم تا بر اساس آن و با کمک جامعه پزشکی بتوانیم برنامه الکترونیک کردن نسخ را پیش بریم. زیرا رکن اصلی اجرا در نسخه‌نویسی الکترونیک، جامعه پزشکی هستند. زیرا پزشک نسخه را می‌نویسد. بنابراین همکاری جامعه پزشکی در این حوزه بسیار مهم است.

والدین با دیدن چه علائمی به احتمال اعتیاد فرزندانشان شک کنند؟

گوهر یسنا انزانی یک متخصص روانشناسی در گفت‌وگو با عرصه، با بیان اینکه طبق پژوهش‌های انجام شده، سوء مصرف موادمخدر طی سال‌های اخیر بین نوجوانان افزایش یافته است، به علایم مصرف موادمخدر و تاثیر آن به‌روی جسم و روان اشاره کرد و در خصوص عوارض اعتیاد هشدار داد.

بنابر اظهارات انزانی بیشترین گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر میان والدین سهل‌گیر شیوع دارد، لذا والدین باید مهارت‌هایی مانند آموزش مهارت‌های خودکنترلی، یادگیری رفتار جرات‌مند، افزایش اعتماد به نفس، کاهش کمال‌گرایی، یادگیری مهارت حل مسئله، کنترل خشم و استرس و…. را بیاموزند و این مهارت‌ها را نیز به فرزندان خود آموزش دهند. (در این مورد نیاز است والدین با متخصصین روانشناس مشورت کنند تا مهارت‌های لازم را به صورت کاربردی فرا گیرند.

آشتی پلیس و شهرداری تهران

عیسی فرهادی فرماندار تهران در گفت‌وگو با عرصه،  از حل اختلاف میان شهرداری تهران و پلیس راهور با محوریت فرمانداری تهران خبر داد و درباره شکایت پلیس راهور از شهرداری تهران به علت دریافت عوارض به علاوه جریمه ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد گفت: این اختلاف با میانجیگری و محوریت فرمانداری تهران حل و فصل شد.

وی افزود: اگر همچنان بحثی میان این دو دستگاه باقی مانده می‌توانند با فرمانداری مکاتبه کنند و این آمادگی وجود دارد که فرمانداری با برگزاری جلسه مشترک مشکل را حل کند.

عدم حذف قیمت «خودرو» و «مسکن» از برخی سایت‌ها و واکنش پلیس

سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ به عرصه می‌گوید: در درخواستی که از سوی پلیس از دادستانی مطرح شد، قرار بر این بود تا قیمت‌ها از روی تمامی سایت‌های آگهی دهنده برداشته شود و این امر باید انجام شود.

وی با بیان اینکه استثنایی در مورد سایت‌ها وجود ندارد، گفت: دستور پلیس لازم الاجرا است و همه مدیران سایت‌ها باید تا اطلاع بعدی آن را اجرا کنند. البته در عین حال لازم است که دیگر تمهیدات و اقدامات نیز برای کنترل قیمت‌ها انجام شود.

به گفته رئیس پلیس فتای تهران بزرگ برخورد با دلالان و سودجویان این حوزه در دستور کار پلیس فتا بوده و در صورت شناسایی سودجویان، مراتب به صورت قانونی مورد پیگیری قضائی قرار خواهد گرفت.

دیدار الویری با لاریجانی

مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با عرصه،  با اشاره به دیدار خود با رئیس مجلس شورای اسلامی از بررسی ۹ اعتراض شوراها در خصوص لایحه مدیریت مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصاد و دارایی مجلس خبر داد و گفت: در این دیدار تاکید شد که اصلاحاتی که در لایحه مدیریت مالیات بر ارزش افزوده باید انجام شود به طور دقیق بررسی شود. همچنین ریاست مجلس شورای اسلامی در این دیدار از دفترشان با آقای پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصاد دارایی تماس گرفتند و در صحبتهایشان خواستند که ۹ مورد اعتراضی که شورای عالی استان‌ها در خصوص این لایحه اعلام کرده است در کمیسیون اقتصاد دارایی بررسی و تصمیم جویی نهایی انجام شود.

تحلیل سامانه‌های بارشی که منجر به سیل ایران شد

باقر قرمزچشمه عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در گفت‌وگو با عرصه ضمن تحلیل سه سامانه‌های بارشی فعال در کشور در اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸، گفت: گرچه بارش‌های اخیر، در ۴۰، ۵۰ سال اخیر کم‌سابقه بوده اما بی‌سابقه نبوده است.

ه گفته این کارشناس پژوهشکده خاک و آبخیزداری، بررسی سامانه‌های بارشی فعال در کشور طی روزهای آخر اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ نشان می‌دهد که به جز سامانه بارشی سوم (۱۰ تا ۱۲ فروردین)، دو سامانه بارشی ابتدایی در طول سال‌های گذشته سابقه داشته است البته نکته قابل تأمل در خصوص سیل‌های جنوب غرب کشور و به‌خصوص حوضه کرخه، دز و کارون، آن است که دو واقعه بارشی به فاصله کمتر از پنج روز اتفاق افتاد همچنین در دو سامانه بارشی ۳ تا ۶ و ۱۰ تا ۱۲ فروردین که در منطقه غرب رخ داد، مقدار بارش سامانه دوم (۳ تا ۶ فروردین) بیشتر بود و قاعدتاً باید رواناب و سیل ناشی از آن بیشتر می‌شد درحالی که سامانه بارشی سوم در حوضه کرخه و دز به‌خصوص کشکان باعث وقوع سیلاب با دوره بازگشت بسیار بالا شد.

امتحانات پایه ششم هماهنگ برگزار می‌شود

 رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: نسخه اولیه شیوه‌نامه ارزشیابی توصیفی اصلاح‌شده و به‌زودی در یک جمع علمی مجدداً اعتباربخشی خواهد شد و اظهار کرد: امتحانات هماهنگ در پایه ششم برگزار خواهد شد و در مناطق سیل‌زده با تصمیمی که در شورای عالی آموزش‌وپرورش گرفته‌شده است، در صورت لزوم سؤالات برای مدارس به صورت الکترونیکی ارسال می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی در پاسخ به اینکه برای سال تحصیلی آینده چه تغییراتی در کتب درسی دوره ابتدایی داریم، گفت: این بخش مربوط به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است که باید برای سال تحصیلی آینده تصمیم بگیرد.

آیا کرایه تاکسی‌ها با سهمیه‌بندی سوخت افزایش می‌یابد؟

پوریا محمدیان یزدی دبیرشورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در گفت‌وگو با عرصه گفت: سهمیه بندی سوخت هنوز تعیین و تکلیف نشده است و تا زمانی که دولت خط و خطوط را مشخص نکرده باشد در رده کارشناسی سناریوهای مختلف را بررسی خواهیم کرد و چنانچه سهمیه بندی انجام شود، پیشنهاداتی در دستور کار داریم که یا قیمت‌ها افزایش نیابد یا اگر افزایش یافت در حداقل ممکن داشته باشد.

محمدیان در ادامه به افزایش قیمت کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: قیمت کرایه‌های حمل و نقل عمومی در تهران در ابتدای سال ۹۸، ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است. این افزایش قیمت نیز بر اساس مصوبه شورای شهر بود که مورد تایید فرمانداری نیز قرار گرفت. در حقیقت بنا بر این بود که تورم سال ۹۶ و ۹۷ محاسبه شود و ماکسیمم عدد به دست آمده از ۲۰ درصد بیشتر نشود. لذا افزایش قیمتی که در تهران اتفاق افتاد با توجه به ظرفیت‌های قانونی شوراها و تایید فرمانداری بود.

نگاهی منتقدانه به برخی کارهای انجام شده و نشده در سیل

با فروکش کردن سیلاب در اکثر نقاط کشور و آغاز مراحل بازسازی و بازتوانی شاید وقت آن رسیده باشد که به آسیب شناسی اقداماتی که در این ایام از سوی دستگاه ها و مسئولان مرتبط انجام شد، پرداخت، آسیب هایی که سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران به عنوان یک کارشناس ایمنی به تشریح برخی از آنها پرداخته است.

سید جلال ملکی در گفت وگو با عرصه،  با بیان اینکه در سیل اخیر پیش بینی و هشدار به موقع سبب کاهش خسارات و تلفات انسانی در مقایسه با وسعت سیل شد، گفت: اما نکته دیگر اقداماتی است که شاید اگر زودتر انجام شده بود، چه بسا اصلاً سیلی رخ نمی‌داد یا مانورها و تمهیداتی که باید اتخاذ می‌شد تا پس از وقوع بحران امدادرسانی با سرعت بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: در کشوری مانند ایران باید آمادگی لازم برای برخورد با حوادث بزرگ وجود داشته باشد و با عبارات «نمی دانستیم، اطلاع نداشتیم، فکر نمی‌کردیم چنین شود، غافلگیر شدیم و…» نمی‌توان از زیر بار سنگین مسئولیت شانه خالی کرد. البته مشخص  است که در زمان وقوع بحران، عیب یابی و بررسی دلایل بروز خسارت سنگین، کار منصفانه‌ای نیست چرا که در این زمان باید کار امدادرسانی و بویژه ارسال تجهیزات و دست گیری از هموطنان، اولویت نخست باشد اما حال که اوضاع مناطق سیل زده کمی بهتر شده می‌توان در این خصوص اقدام به اسیب شناسی کرد.

احتمال کاهش دانش‌آموزان پناهنده افغانستانی در سال تحصیلی آتی

غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با عرصه، با اشاره به اینکه پیش بینی ما این است که باید سال آینده تعداد کمتری دانش آموز اتباع داشته باشیم گفت: شنیده‌ایم که تعدادی اتباع افغانستان کشور ما را به دلیل چالش‌های ارزی ترک کرده‌اند که اگر خانواده خودشان را هم برده باشند طبیعی است که باید سال تحصیلی آینده شاهد کاهش تعداد دانش آموزان پناهنده افغانستانی باشیم.

وی درباره وضعیت دانش آموزان اتباع در مناطق سیل‌زده نیز گفت: مدرسه ویژه اتباع در مناطق سیل زده نداشتیم، اما دانش آموزان پناهنده در مدارس عادی داشته‌ایم که کمیساریای عالی پناهندگان دارد حمایت‌هایی را برای این منظور انجام می دهد.

به گزارش عرصه، برخی از پربازدیدترین اخبار اداره اجتماعی در ۲۴ ساعت گذشته به شرح زیر است:

خلبان هواپیمای آتش‌گرفته روسی: باک بنزین بیش از حد پر بود

عدم حذف قیمت «خودرو» و «مسکن» از برخی سایت‌ها و واکنش پلیس

واکنش پلیس فتا به درخواست بطحایی درباره کلیپ‌ها

بهترین زمان عمل جراحی چشم

والدین با دیدن چه علائمی به احتمال اعتیاد فرزندانشان شک کنند؟

دو روایت از دارو و درمان بیماران تالاسمی

نگاهی منتقدانه به برخی کارهای انجام شده و نشده در سیل

برنامه‌ای برای احیای شیر ایرانی در کشور نداریم



دیدگاهها بسته شده است.