فراخوان هفتمین همایش باستان‌شناسان جوان

به گزارش عرصه، مهلت ارسال چکیده مقالات برای شرکت در این همایش تا ۲۵ خرداد مشخص شده و مهلت ارسال اصل مقالات نیز ۲۵ شهریور امسال اعلام شده است، قرار است براساس برنامه ریزی انجام شده، این همایش ۲۰ و ۲۱ آبان در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شود.

همایش بین‌المللی باستان‌شناسان جوان در هفت محور و بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است: در محور «باستان‌شناسی ایران و سرزمین‌های همجوار» بخش‌های «ارتباطات تجاری، سیاسی و فرهنگی ایران و سرزمین‌های همجوار»، «راه ابریشم و نقش ایران در پویایی آن طی دوران تاریخی و اسلامی»، «تأثیر و تأثرات هنری ایران و سرزمین‌های همجوار»، «نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی در ایران و سرزمین‌های همجوار و بررسی برهم کنش‌های فرهنگی آنها»، «تجارت مواد معدنی و راه‌های تبادل آن بین ایران و سرزمین‌های همجوار» مورد توجه قرار گرفته است.

در محور «باستان شناسی خلیج فارس» زیر بخش‌های «باستان شناسی خلیج‌فارس و سرزمین‌های همجوار»، «خلیج‌فارس در پرتو داده‌های زبان شناسی»، «خلیج فارس و یافته‌های باستان‌شناسی»، «خلیج فارس و باستان شناسی دریایی» بررسی می‌شود.

محور «جدیدترین یافته‌ها از فعالیت‌های باستان شناسی ایران»، بحثِ «فعالیت‌های میدانی و کتابخانه‌ای» را بررسی می‌کند.

محور «مبانی نظری و مکاتب باستان‌شناسی» زیربخش‌های «پژوهش‌های مرتبط با مکاتب مختلف باستان شناسی» و «رویکردهای جدید در کاوش‌ها و بررسی‌های باستان شناختی»؛ محور «حفاظت از میراث فرهنگی» با زیر بخش‌های «بررسی جایگاه سایت موزه‌های باستان شناسی»، «اهمیت حفظ منظر فرهنگی آثار و محوطه‌ها»، «حفاظت از یافته‌های باستان‌شناسی پس از کاوش»، «احیای بافت‌های تاریخی و باستانی»، «قاچاق در باستان شناسی» را مدنظر قرار دارد.

محور «باستان شناسی و علوم میان رشته‌ای» با زیر مجموعه «به‌کارگیری علوم میان رشته‌ای در باستان شناسی ایران: چالش‌ها و رویکردها» و «استفاده از علوم میان رشته‌ای در تفسیر مواد باستان شناختی» در این همایش بررسی می‌شود.

محور «باستان شناسی و هنر صخره‌ای» نیز با زیرشاخه‌های «مردم و آگاهی آنها در خصوص اهمیت و حفظ هنر صخره‌ای»، «هنر صخره‌ای و استفاده از آن در توسعه گردشگری»، «کتیبه‌ها در هنر صخره‌ای»، «ارتباطات هنر صخره‌ای ایران و سرزمین‌های همجوار»، «هنر صخره‌ای و مطالعات قوم نگاری» و «تاریخچه مطالعات هنر صخره‌ای ایران و سرزمین‌های همجوار» مورد توجه قرار گرفته است.

براساس توضیح روابط عمومی این همایش، ایده‌ی برگزاری همایش باستان‌شناسان جوان، سال ۱۳۷۹ و برای نخستین بار توسط حمید فهیمی مطرح شد و نخستین همایش نیز با عنوان همایش باستان‌شناسان جوان ایران در فروردین سال ۱۳۷۹ برگزار شد. همایش‌های دوم و سوم نیز در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۵ به دبیری شهرام زارع – دانشجوی وقت دانشگاه تهران و باستان شناس- در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و با حمایت جهاد دانشگاهی و با همان عنوان و با رویکردی ملی برگزار شدند.

پس از سال ۸۵ و برگزاری سومین دوره همایش باستان‌شناسان جوان تا چند سال امکان برگزاری دوره‌های بعدی میسر نشد تا این‌که در بهمن ماه سال ۱۳۹۱، برگزاری چهارمین دوره همایش توسط جمعی از دانشجویان گروه باستان‌شناسی در انجمن علمی، مطرح و با پیگیری‌های مستمر انجام شده با مسئولان دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشگاه تهران، مجوزهای لازم برای برگزاری آن اماده و گرفته شد.

برگزار کنندگان همایش با همکاری دانشگاه تهران، تلاش گسترده‌ای برای برگزاری این همایش به صورت بین‌المللی و با دعوت از باستان‌شناسان خارجی که در ارتباط با باستان‌شناسی ایران، مشغول مطالعه و پژوهش بودند به ویژه باستان‌شناسان جوان فعال در این حوزه کردند تا عنوان همایش بین‌المللی باستان‌شناسان جوان برای نخستین بار مطرح شود.

این همایش با تلاش دانشگاه تهران و باستان شناسان جوان آن، مرتضی خانی پور و حسین عزیزی خرانقی برگزار شد و پس از آن در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ پنجمین و ششمین دوره این همایش به صورت بین‌المللی و با تلاش خانی‌پور و رضا ناصری و جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

سیاست همایش تا کنون پذیرش آثار مرتبط با ایران از باستان شناسان جوان داخلی و خارجی بوده است. در این دوره از همایشِ باستان شناسان جوان سعی شده است با انتخاب عنوان «همایش بین المللی باستان شناسان جوان: ایران و سرزمین‌های همجوار»، همایش همچنان رویکرد جوان‌گرایانه خود را حفظ کرده و علاوه بر آن سیاست خود را در عنوان به‌صورت واضح‌تر بیان کند. به این منظور و برای جذب آثار مربوط به ایران، کلمه ایران به عنوان همایش، بازگردانده شد و همچنین در کنار آن و به علت بین‌المللی بودن همایش، سرزمین‌های همجوار ایران نیز به عنوان اضافه شد تا تمام پیوندهای مشترک تاریخی و فرهنگی این سرزمین با سرزمین‌های همجوار خود حفظ شود.

در این دوره که هفتمین دوره برگزاری همایش باستان شناسان جوان است از لوگوی دوره اول همایش که چند دوره‌ای مهجور مانده بود، دوباره استفاده شده تا نشانی از اصالت چندین ساله همایش باستان شناسان جوان باشد.



دیدگاهها بسته شده است.