شوق کتاب‌خوانی در شهرهای کوچک بیش‌تر است

به گزارش عرصه به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی فعالیت‌های ترویج کتابخوانی،  عذرا جوزدانی که در آیین گشایش باشگاه‌های کتاب‌خوانی در شهر گنبدکاووس حضور داشت، اظهار کرد: در شهر گنبد استقبال از آیین گشایش جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی خوب بود. چون به نظر می‌آید بچه‌های گنبد، نسبت به بچه‌های شهرهای بزرگتر، شور و شوق و هم فراغت بیش‌تری برای کتاب‌خوانی دارند و هنوز فشردگی وقت و اضطراب و کلاس‌های پی‌درپی رفتن که در شهرهای بزرگ مد شده، خوشبختانه رواج ندارد و بچه‌ها بکرتر و غریزی‌تر با کتاب برخورد می‌کنند. البته والدین هم خوب همکاری می‌کردند.

او درباره اثرات برگزاری طرح‌های ترویجی کتاب‌خوانی گفت: اگرچه در کار فرهنگی باید منتظر تأثیرات درازمدت بود، اما کار فرهنگی برای کودکان و نوجوانان، تأثیرات آنی هم دارد. همان لحظه‌ای که برای کودکی کتاب می‌خوانید یا کتابی به دستش می‌دهید، می‌توانید شوق و اشتیاق را در چهره‌اش ببینید. خوشبختانه کار با بچه‌ها به آدم انگیزه زیادی می‌دهد؛ چون بچه‌ها به‌صورت غریزی با کتاب برخورد می‌کنند و احساساتشان را پنهان نمی‌کنند. از این گذشته، بسیار شکل‌پذیرند و تأثیرپذیر نیز هستند و حرکت‌هایی مانند جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودکان و نوجوان، حتماً می‌تواند مؤثر باشد.

نویسنده کتاب «روزی که مانیا گم شد» درباره مواجهه کودکان و نوجوانان با جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در شهر گنبد گفت: بچه‌ها اشتیاق زیادی داشتند و خوشبختانه مربیان هم شیوه‌های خلاقانه و خوبی برای علاقه‌مندکردن بچه‌ها به کتاب ابداع کرده بودند. اما مشکل اساسی این بود که به‌خصوص در مدارس، کتاب کم بود.

او افزود: به نظر می‌آید که کتاب در مدارس خوب توزیع نمی‌شود و بچه‌ها در مواجهه با کتاب‌های جدید قرار نمی‌گیرند. به این ترتیب، هر قدر هم که مروجان تلاش کنند، وقتی کتاب و به‌خصوص کتاب‌های جدید به مدارس نمی‌رود، نمی‌شود به اجرای درست طرح امیدوار بود. باید تهیه کتاب و تشویق به کتاب‌خوانی همزمان صورت بگیرد که البته می‌دانم مشکل است.

جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان اسفندماه برگزیدگان خود را خواهد شناخت.



دیدگاهها بسته شده است.